Loftisolering med gitterspær

Hej alle
Jeg er  i gang med at tage mig sammen til at skulle isolere mit loft, hvor der i forvejen er 10cm isolering og vil gerne have 2*10cm mere på. Huset er fra 1958 og er på 110m2 i grundplan. Der er for små to år siden blevet renoveret med bl.a. gulvvarme over det hele.

Jeg har kigget efter råd hos både Isover og Rockwool, men der er nogle spørgsmål som jeg håber i kan hjælpe med:
  1. Kan jeg lægge isolering ovenpå den gamle isolering som er rockwool beklædt med noget sort papir/pap? Jeg har ingen dampspærre - men et pudset loft hvor der sidste år blev opsat et lag gips, og fuget i kanter mm.
  2. Hvordan isolerer man ovenpå spærfoden? Det er vel typisk at man køber isolering som kan lægges/rulles ud og har en bredden svarene til spærafstand - skærer man strimler til og lægger imellem? I forvejen vil jeg købe noget granulat til at udbedre ujævnheder og andet f.eks. ved nogle safeboxe og den gamle gangbro (som jeg lader ligge, men bygge ny ovenpå)
  3. Hvordan kan jeg tætne omkring safeboxene - kan man bruge skum, eller skal man igang med en masse fugepatroner? Safeboxene er skruet fast i forskallingen.
  4. Jeg er i tvivl om hvilken isolering jeg skal købe, men må indrømme at jeg hælder til nogle ruller dvs. Isover eller den nye Eco* fra Knauf - det bliver nok prisen det kommer an på.
mvh Tosch

 -------

tilflytter til det midtjyske

--------
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Vi har fået blæst papiruld ind oven på 100 mm. Rockwoll, det kræver ikke dampspærre, og lægger sig tæt omkring gitterspærene.
Mon ikke du kan få papiruld i sække og selv bære op og sprede ud

 

Prøv at kikke her:
http://www.papiruld.dk/vm_faa_det_gjort/bereg_pris.asp

Maskinteknikeren

Til hvad nytte er et solur i skyggen?
 

1. ja, det kan du godt, dit gipsloft samt pudset loft er næsten diffusionstæt, så jeg ville godt turde efterisolere direkte på den gamle isolering.

2. nej, man lægger den næste isolering på tværs så man får sine samlinger forskudt, dette minimere kuldebroer, granulat er godt til steder der ikke er nemmme at isolere optimalt med bats.

3. over safeboksene kan du nøjes med at lægge en gang damspærre, som lægges helt ned til dit eksisterende loft, du kan umuligt forsegle det helt tæt ned til dine forskallingsbrædder, men så længe damspærren lægges helt ned til forskallingen, så minimeres risikoen for kondens markant.

4. jeg ville helt klart benytte den nye Knauf mineraluld isolering, hvis ikke du kan få den til nogenlunde samme pris som isover, så er du velkommen til at kontakt undertegnet, har en rimelig pris på trælasten på Knauf isoleringen.
Annonce
-------------
Skrevet af Koludabyg på 08 nov 2009 13:08
1. ja, det kan du godt, dit gipsloft samt pudset loft er næsten diffusionstæt, så jeg ville godt turde efterisolere direkte på den gamle isolering.

Det vil jeg gøre så - jeg vil fylde huller og ujævnheder ud med granulat.
-------------
2. nej, man lægger den næste isolering på tværs så man får sine samlinger forskudt, dette minimere kuldebroer, granulat er godt til steder der ikke er nemmme at isolere optimalt med bats.

Det var jeg godt klar over - det var mere når jeg lægger 2. lag hvor man skal på tværs af spærene.
-------------

3. over safeboksene kan du nøjes med at lægge en gang damspærre, som lægges helt ned til dit eksisterende loft, du kan umuligt forsegle det helt tæt ned til dine forskallingsbrædder, men så længe damspærren lægges helt ned til forskallingen, så minimeres risikoen for kondens markant.

Det havde jeg ikke tænkt på. Jeg har overvet at lægge dampspærre på under den gamle isolering - men jeg vil også genre være færdig i år, og med "nyt" hus, kæreste og lille barn, så er det ikke tid der er mest af

4. jeg ville helt klart benytte den nye Knauf mineraluld isolering, hvis ikke du kan få den til nogenlunde samme pris som isover, så er du velkommen til at kontakt undertegnet, har en rimelig pris på trælasten på Knauf isoleringen.

Det er også den jeg hælde rmest til - det er virkelig interessant at den er mere behagelig at arbejde med. i forvejen er der noget støvet på loftet - jeg overvejer at feje spindelvæv og støv ned, samt støvsuge inden jeg går i gang. Jeg har også overvevet at få sat nogle kasser op med lysstofrør - så der er ordentligt arbejdslys.
Jeg har ikke endnu været ude og få tilbud ind, men det vil ske indenfor et par uger - derefter vil jeg meget gerne vende tilbage til dig
Ved du om Knauf også laver granulat? Jeg synes ikke at kunne finde noget.

mvh tosch


 -------

tilflytter til det midtjyske

--------
Tror ikke Knauf laver granulat nej, de har stadig et lidt begrænset udvalg af isolering desværre.
Nu er vi kommet over julen, og der er blevet tid til at isolere.

I denne uge har jeg også set nogle gode tilbud på isolering de forskellige steder: Bauhaus har Rockwools flexibats til 89/pakke. Derudover har de Knauf Spaceroll til 20/m2.
Er der nogen som kender forskellen mellem Knaufs Spaceroll og Ecoblanket? Det er jo en superpris Bauhaus har - jeg havde tænkt mig at høre om Xlbyg (som kan levere til adressen) vil prøve at matche prisen.
Tilbuddet slutter dog i morgen.

Jeg vil lægge 2*95 (måske 3 lag pga. den lave pris) - hvilke type træ skal jeg bruge til at hæve min gangbro?

/TS

 -------

tilflytter til det midtjyske

--------
Det sidste 3. lag får du næsten ikke glæde af. 300mm ialt er passende.
Hævning af gangbro, brug alm fyrretræs reglar(45x195mm)på højkant. Ikke trykimprægneret eller noget.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis