Stolper, støbte eller ej?

Jeg skal lave et hegn mellem haven og vejen hvor der er en del ballade om aftenen, desværre.  Havde tænkt mig 10x10 cm stolper, 1m ned i jorden, to tværgående og en skrå, 1,80m mellem stolperne, 1,80 m højt plankeværk, lodrette planker.  Men skal stolperne støbes eller kan jeg nøjes med grus i bunden og så stampet jord omkring.  Det sidste vil være meget nemmere synes jeg, bl.a. fordi jeg så kan bruge mit hånddrevne jordbor (fordi hullet ikke behøver være ret bredt). Takker på forhånd for svar.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du graver pælene ned i 1 m. dybde så skal de nok blive stående, før pæleborets opfindelse, gravede man et passende dybt hul, tjærede den del af pælen der skulle være i jorden og kastede så jord og  mellem store sten ned lagvis omkring pælen, som blev banket grundigt på plads. I dit tilfælde hvor du bore hullet, vil jeg anbefale dig at hælde grus ned langs siderne som du så vander ned. Så kommer den til at stå urokkeligt fast.

V.h.  Håndværkeren
Hvis stolperne skal kunne modstå middelsvære fysiske angreb, ville det styrke dem, hvis man fyldte beton ned, eller blot blandede cement i gruset og så vande.
Overvej at brug 5x5 i stedet traditionelle 4x4 stolper og så bruge mindst 2x4 som tværstivere gerne 3 stk og så nogle svære brædder som beklædning.
Læg en taglægte øverst som beskyttelse for nedtrængende vand i beklædningen og som grundlag for en pigtråd/natotråd på toppen.

Med venlig hilsen
ktm

 

Tak for de meget fine svar.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Har du overvejet betonstolper? Når du skal lave noget så bastant, vil det være rart, at du ikke skal skifte stolperne om X år. Giver samtidig noget vægt til hegnet, som bliver mere holdbart.

Det er alt rigeligt at bore dem ned i ca. 1 meters dybde.


Mvh.

Jan R.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis