Deaktivering af airbag

Må jeg deaktivere airbaggen i passagersiden i min bil?
Der er ikke sådan en "kontakt" man kan slå til og fra i dørkarmen, så man skal ind og pille den fra.

Spørgsmålet er om det er lovligt.
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis der ikke er en kontakt, der kan slå airbaggen fra. Så er det typisk et arbejde for værkstedet.

Alternativt kan man jo tage airbaggen helt ud i passagesiden.

Lovligt ? Det er ihvertfald ulovligt ikke at gøre det hvis der skal stå en barnestol på passagersædet.

Husk: Rigeligt med ølpauser.

er det ikke bedre at lade barnet blive på bagsædet hvor det høre til istedet for at spille med barnets liv for at tilfredsstille forældrenes behov
det er langt sikre på bagsædet
Hvilket mærke og hvilken model triller du rundt?

Og ja, det må du gerne.
Bredker: Jeg skal have barn nr.3 og smider nu mor om på bagsædet med de to mindste, mens min fem-årige måske kan komme op til mig.

BagManden: Det er en Opel Astra '99 stationcar.
Og er det noget du véd? Det ville være så dumt at komme til syn og dumpe.
Annonce
For at det er 100% lovligt, så skal du lave en seddel eller klistermærke der dækker det klistermærke der i forvejen er, som fortæller dig du skal passe på med barnestol og airbag. På den seddel skal der tydeligt stå at airbagen er slået fra.

Men....til syn vil de aldrig opdage den er slået fra, hvis det er gjort rigtig...så er det helt op til dig selv, hvad du gør med den seddel.

Og sådan slår du den den fra, under handskerummet finder du stikket til airbagen og skal tages ud og erstattes med en modstand på 2,8 ohm. Der ved udligner du den manglede modsand airbagen ellers vil have lavet, og lampen for airbag fejl vil ikke lyse.

Jeg ved at mange køber et nyt løst stik som de lodder modstanden på.

Held og lykke med det.

/BagManden
Jeg siger mange tak til Bagmanden!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis