Bundbehandling

Skrev i foråret lidt om bundbehandling af MiLady. Mange timers nedslibning af flere lag gammel bundsmørelse, der hvor jeg kom ind til gelcoat'en blev brugt primer inden selve bundsmørelsen kom på.....
Gad vide hvormange sømandsgloser jeg kan ....... Det var spildt arbejde............

Nu hun er kommet på land og blevet tør kan jeg betragte resultatet af alle de timer's hårdt arbejde og det skotske gén i min sjæl.. Det er en OM'er......... Skulle ha' lyttet til de gamle på bådpladsen og ikke sparet på primeren...
Ergo - forfra med slibning og denne gang FULD og HELdækkende primer overalt - inden bundsmørelse..

Blot til information så andre kan lære af mine fejl..............

Morale: Af skade bliver man klog men sjælden rig.....

www.milady.dk  - Danmarks eneste S30 hjemmeside - Vi sejler som vinden blæser

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg rensede også min båd af i foråret, helt ind til gelcoate men gav båden 6 x epoxy og 2 x bundmaling, det er næsten ikke at se den har været i vandet, der skal bare rulles bundmaling i vandlinien, plettes lidt ved roret hvor jeg har snydt, overvejede om det var pengene værd i foråret - men har ikke fortrudt, tror også jeg har betalt min del vedr. at blive klog af skade {:o)

Kun en tåbe frygter ikke haven  
Kalde nr. XPB5991 

Af skade bliver man klog men sjælden rig - men man får en masse erfaring.
Gertsen> Vil du uddybe hvad du gjorde - lyder som det jeg skal i gang med

håndstad>Korrekt - men lige denne erfaring var jeg nu gerne foruden :-)

Milady, det jeg lavede var: først skrabede jeg alt det maling af som kunne skrabes af, derefter blev der slebet med excentersliber så der var rent gelcoate - skrabejern og sliber var med støvsuger udlånt af havn, vi må ikke bruge andet i Assens - så skulle bunden vaskes med affedtende sæbe, skylles med rent vand, da båden så var tør blev alle skader i gelcoate spartlet med epoxy spartel, alle spartel steder slebet glat, ny afvaskning, så fik bunden 6 x epoxy grunder fra Jotun - 1 gang i døgn - ved sidste gang grunder skulle jeg blive ved båden for når grunder var "støvtør" skulle den have 1 gang bundmaling, næste dag fik båden sidste gang bundmaling.
Det var et "kæmpe arbejde" som alle på havnen var misundelig på og jeg har ikke fortrudt, svigersønnen husker det også {:o)

Alt grunder og maling er rullet på med en lak rulle, samtidigt var epoxy og bundmaling en komplet kit jeg købte ved den lokale tilbehørs pusher

Så god fornøjelse, der er nemlig kun at plette de næste mange år.
Gertsen

Kun en tåbe frygter ikke haven  
Kalde nr. XPB5991 

Jeg gav min Junker 22 samme behandling forrige forår. Kan bekræfte at det var et stort arbejde.

Før jeg gjorde det, var primeren ved at skalle af ved det inderste lag, så det nyttede ikke noget bare at bundmale den.

Jeg nåede godt nok at fortryde et par gange efter jeg var startet, men nu er jeg enormt glad for at det blev gjort. Ifølge bådpusheren er det et job der, hvis gjort ordenligt, kun skal foretages en gang hvert 10-12 år, hvilket sikkert også passer med hvor længe der var gået siden forrige ejere havde gjort det før jeg købte den.

Derudover er det også rart at man selv ved præcist hvilke lag maling der er under båden, hvilket jeg ingen annelse havde om da jeg købte den. Nu ved jeg præcist hvilke lag der er, hvilke farver de har osv., så kan altid se hvor meget det er slidt.
Annonce
Gertsen & Aahus-Bruger: Mange tak for de gode råd og kan snildt forudse hvilket arbejde det bliver at skrabe helt ind men som I begge påpeger - nok den eneste anvendelige metode hvis arbejdet ikke skal være en gentagelse hvert år.
Må håbe vejret arter sig til foråret og så blot klø på med krum hals.

Endnu engang tak

Mvh Thejs

For een gangs skyld lyder det nemt at være træbådsejer. Men det er vist også første gang jeg sidder med den fornemmelse...
jonkjensen: Det er den generelle opfattelse at træbåde kræver - væsentlig - mere manuelt arbejde.. Det vil jeg nu gerne sætte et stort spørgsmålstegn ved - ?

Fra ny, atter generaliseringer - opfatter ejere af yougurtbægere - klargøring som værende lidt voks og en maskine.. Det udgør så, efter år, at en brugt glasfiberbåd rent faktisk er dårligt vedligeholdt med efterflg krævende arbejdsindsats..

En velholdt gammel dame af et træskiv - kræver ikke mere TID end tilsvarende glasfiber at den halve eller kvarte alder.. Læg dertil at træ, i mine øjne er lettere at forarbejde samt mere "forgiven" ved småfejl... Alene duften når der arbejdes med træ :-) Og glæden ved at skabe - selv.....

Nuvel - véd undertegnede kan få på hattepulen for den påstand - har dog erfaring - nok - med begge typer skiv..

Jeg er blevet slemt negativt overrasket over - mængden af arbejde og tid med at gøre MiLady nogenlunde iorden og søsikker.. Og her glemmer jeg ganske bevidst antal bananer á een krone..
Skal dog ikke lyde som en stor beklagelse - havde på fornemmelsen da MiLady blev købt, eftersom prisen var lav, at der VILLE løbe udgifter på..

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på epoxymaling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også