Løsfodet storsejl ??

Hvis alt går vel - er chancen for et nyt storsejl indenfor rækkevidde , folder lige mine barkede næver og ber til Julemanden.
Har henvendt mig til flere sejllofter og fået en del besvarelser. Først senere ved gennemlæsning/tygning af de forskellige materialer  . har tre sejllofter anbefalet et "løsfodet" storsejl. Det gamle sejl er hæftet til bommen via en hulkel. Alle anbefaler 4-5 gennemgående sejlpinde.
Nuvel, kan godt indse trimmulighederne er større ved et løsfodet men hvad med trykudligningen mellem luv og læ side af sejlet ? Eller er det blot tankespind ?

Har I kære medsammensvorne her på LDS - nogle erfaringer, ideer eller kommentarer, som kunne hjælpe mig i valget ?

PS: Synes det er lidt af en jungle med alle de forskellige materialer, sejl er fremstillet af men alle med de fineste betegnelser

www.milady.dk  - Danmarks eneste S30 hjemmeside - Vi sejler som vinden blæser

Hvis alt går vel - er chancen for et nyt storsejl... Vis hele indlægget
68 svar
 Følg tråden
Der er 60 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skal ikke tærske langhalm - blot lige indskyde - har indkøbt en 50mm toogle som skal sidde i forstaget - så må tiden vise hvorvidt det er for meget eller for lidt. Een ting er definitivt forkert - at min mast lige pt hælder forover..

www.milady.dk  - Danmarks eneste S30 hjemmeside - Vi sejler som vinden blæser

Kan det ikke tænkes at dit nye storsejl ikke har samme mål i agterliget så bommen ikke kommer så langt ned.. Eller var sejlet stadig på ønskelisten??

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Skrevet af MiLady på 14 apr 2010 17:00
Skal ikke tærske langhalm - blot lige indskyde - har indkøbt en 50mm toogle som skal sidde i forstaget - så må tiden vise hvorvidt det er for meget eller for lidt. Een ting er definitivt forkert - at min mast lige pt hælder forover..

Det er da bare en mast der vil fremad, og så må du bare følge med. Men nej den skulle hellere falde lidt bagover
Gom: Det nye storsejl som er bestilt men endnu ikke leveret har et 20cm kortere agterlig så bommen burde ikke komme i kambolage med sprayhood'en.. Som du nævnte andetsteds - er det godt at planlægge inden jeg ligger ved mastekranen. Om de 50mm er nok eller for meget må tiden vise..

Håndværker: Lér - god analogi men ja, masten burde hælde bagover... Glæder mig til at forsøge - ikke mindst mærke forskellen :-)

www.milady.dk  - Danmarks eneste S30 hjemmeside - Vi sejler som vinden blæser

For god ordens skyld - spindes en ende over denne tråd.

Har nu sejlet lidt med det nye storsejl og med masten hældende ca 1,5 gr agterover.
Første indtryk var krægning kontra vindstyrke - en klar og utvetydig forskel. Dernæst selve trækkraften fra storsejlet - også en signifikant forskel men skulle bruge lidt tid til at trimme. Og sidst men ikke mindst - rorbalancen som nu er eget fin.
Alt oventående er for storsejlet, alene .. Så spændt var jeg da genuaen blev hejst og sat. Den første gang i 4-6 sek/m og varierende fra bidevind til foran for tværs. Allerførste indtryk - jamen hun sejler jo næsten selv - ikke det mindste rortryk, meget fin balance  - og både fart gennem vandet til måden hun agerer på, er "anderledes" legende let..
Så et rungende JA - det har hjulpet meget................

Slet ingen ulemper ?

Jo der er, mine manglende evner som kapsejler, udstilles nu for lys lue. MiLady er faktuelt blevet sværere at sejle stærkt med, jeg bliver "straffet" hårdt for enhver fejl begået - enten ved dårlig trim, skødning og styring til urolige rorudslag - det koster fart, omgående..
Nu er jeg udpræget tursejler - så har trimmet storsejl såvel som genua med "hulningen" længere fremme - hvilket giver større tolerance for ovennævnte fejl.

MEN glad ER jeg og vil slutteligt rette en tak til alle i denne tråd for råd og dåd samt ønske en god sejlersæson


www.milady.dk  - Danmarks eneste S30 hjemmeside - Vi sejler som vinden blæser

Annonce
jamen tak og i lige måde.

Vil lige tilføje at vi liger har oplevet hvor lidt der skal til. Sidste sommer, rykkede vi de gamle batterier ud. Det ene sad i bagbord i kistebænk. Det andet i stævnen.
Nu sidder der 2 AGM 75 AH i stævnene.. det er tunge som et ondt år og jeg kan mærke at den meget gerne vil vippe "rumpen" lidt op. og er blevet lidt lægerrig. Så i løbet at ferien ryger det ene bag i båden..

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Tillykke med det nye storsejl, der er ikke noget bedre end at få nye sejl.
Alle forbedringerne du beskriver, vil jeg først og fremmest tilskrive det nye sejl og mindre dit forlængede forstag.
Men man kan jo ikke vide det, før du prøver at pille toogel'en ud igen, og mærker om der er nogen forskel
Venlig hilsen Jesper
gom> Ja - der skal ikke så meget til at forrykke en i forvejen god balance :-)

Jesper>Netop og derfor blev toogle fjernet og ud på bølgen blå - hurtigt hjem igen - af med selve rullen, løft af rulleforstag - masten afstøttet med spilerfald - monteret ny og længere vantskrue - spændt til samme længde som stag med toogle.... Vil, om ikke andet, så for sjov, prøve at sejle med samme toogle og forlænget forstag.

Venlig hilsen Thejs

www.milady.dk  - Danmarks eneste S30 hjemmeside - Vi sejler som vinden blæser

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis