Løsfodet storsejl ??

Hvis alt går vel - er chancen for et nyt storsejl indenfor rækkevidde , folder lige mine barkede næver og ber til Julemanden.
Har henvendt mig til flere sejllofter og fået en del besvarelser. Først senere ved gennemlæsning/tygning af de forskellige materialer  . har tre sejllofter anbefalet et "løsfodet" storsejl. Det gamle sejl er hæftet til bommen via en hulkel. Alle anbefaler 4-5 gennemgående sejlpinde.
Nuvel, kan godt indse trimmulighederne er større ved et løsfodet men hvad med trykudligningen mellem luv og læ side af sejlet ? Eller er det blot tankespind ?

Har I kære medsammensvorne her på LDS - nogle erfaringer, ideer eller kommentarer, som kunne hjælpe mig i valget ?

PS: Synes det er lidt af en jungle med alle de forskellige materialer, sejl er fremstillet af men alle med de fineste betegnelser

www.milady.dk  - Danmarks eneste S30 hjemmeside - Vi sejler som vinden blæser

Hvis alt går vel - er chancen for et nyt storsejl... Vis hele indlægget
68 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Tjah jeg har altid rullet mine sejl sammen for vinteren, start ved foden og rul det opefter så du har en lang pølse. Slå sejsinger om (ikke elasticker) pak det ind i et lagen  og læg det op på loftet, hvis du har et sådant.
Det bliver ret langt hvis du ruller det.. har du pladsen er det godt.. Men min sejlmager fortalte mig at man folder det.. hvis det skal stuves væk.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

sejlet er jo spændt ud mellem 2 punkter, trækker du så i cunn. får du jo en fold, hvilket jo ikke er hensigten. på mine både var der på faldets wire et øje, som blev sat på en krog på masten, ikke brug for spil ( ikke så store sejl ca 20 kvm ) bommen kørte på en skinne og al opstramning af forlig foregik ved at trække bommen ned. Men systemet tillod ikke rebning, så skulle der ha været flere øjer, har set systemet med bare et bøs klemt fat på wiren.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Man kunne jo ha´ sat flere kroge til øjet, så rebning var mulig. Der var kun ca 3 kvm fok, men i alt 23 kvm til ca. 200kg båd, så det var ud over stepperne, når det blæste. pissevåd blev man altid for hvis stævnen fik lavet et plask, fik man det lige i hovedet kort efter. Og holdt man ikke luv skrog fri af vandet, stod der et springvand op af sænkekølskisten. Max fart i flg. navigator ca 20 kn.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
lynæs: Selvfølgelig har du ret - vanetanken gjorde jeg ikke lige så de to punkter og et cunningham uværgeligt vil få storsejlet til at slå en fold. Trøster mig med, at de nye materialer som sejl bliver støbt i, ikke strækker sig. Mht rebning - vil jeg have 1. reb udført som hurtig.reb med faldet til cockpit.
Storsejlet er også her 23kvm men vægten af båden en anelse større  så forventer ingen planning her... Og endskønt de fleste sejladser er turprægede - vil jeg gerne at båden sejler, om ikke maximalt så pænt derhenimod. Tiden vil vise om evnerne kan udvikles udi kapsejladsen svære kunst.

Håndværker & granoldman: Tak for jeres råd ang opbevaring af et nyt sejl

www.milady.dk  - Danmarks eneste S30 hjemmeside - Vi sejler som vinden blæser

Annonce
Nu ska' du jo ikke rebe for meget, det er jo en decideret " skråsejler ", du har anskaffet dig. Her er der tænkt over vandlinielængdens fartmuligheder.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
lynæs: Enig men dem der sejler kapsejlads med denne type anbefaler ikke mere hældning end omkring de 22gr da afdriften så bliver for stor pga ringe dybgang.

Alt mht sejl og båd er eet stort kompromis, så lytter skam efter de gode råd jeg får. Har flere ting der skal prøves i den kommende sæson. Bla har jeg siden køb af båden ikke helt kunne forliges med at masten for mit øje, stod for lodret, faktisk helt i vater.. Det er uforeneligt med mit syn til denne bådtype, ikke forstået sådan at jeg er bedre end konstruktøren men fik da tildels ret, da svenske kapsejlere bruges 8 - 12 cm mere i forstaget og det flytter jo sejlplanet agterover med fare for megen luvgerrighed. Men VIL prøve dette. Har også fået det råd, ikke at prøve for mange ting på samme tid.

Så lynæs, Håndværker, grandoldman og andre der stiller deres erfaring til rådighed - lytter gerne, så mange inputs som muligt. Ambitionen er, ikke at få en rendyrket kapsejler men en turbåd med god fart. Ingen tvivl om, båden har potentiale men ikke sikkert skipper's ditto er tilsvarende

www.milady.dk  - Danmarks eneste S30 hjemmeside - Vi sejler som vinden blæser

Lidt mere at tænke på i forbindelse med at hælde masten agterover - det vil kræve mere twist i toppen af storsejlet i forhold til en lodret mast samt bommen kommer længere ned i cockpittet og derved måske kommer i kambolage med sprayhood'en.

Kære lynæs - mht cunningham - er det en option selv på løsfodede storsejl . flere sejllofter leverer dette som isyet...

Endnu et spørgsmål: MiLady har ikke skødeskinner - har indtil nu brugt aluminiumskinnen i borde.. Hvordan finder jeg - skødeskinnens placering og hvorlang bør den være med brug af rullegenua ?

Mvh
Thejs

www.milady.dk  - Danmarks eneste S30 hjemmeside - Vi sejler som vinden blæser

I forlængelse af denne tråd og som undskyldning for at have oprettet en ny med sammen indhold - fortsættes så her....

Bestilt nyt storsejl med løst underlig og fast fod ved bomnokken og endnu engang tak for alle de gode råd incl opbevaring for vinter osv..
Har pillet en kort skønneskinne af ruffet (tiltænkt den fok jeg aldrig bruger mere) - den skal så bruges til "et-rebs-system" på bommen..
Har lyttet efter (fik nye batterier til høreapperatet af håndværkeren) og vil montere lazyjacks.
Skønneskinnens placering er fundet (fandt de gamle huller, under dæk) sammenholdt med afprøvning af nye fundne skønnepunkter..
I samme åndedræt kan nævnes, udskiftning af wirebagstag til ditto af dyeema-fald, for yderligere at beskytte det nye storsejl samt nylon/plastovertræk på begge undervant.. Acapellabehandling af bompresenning med efterflg varmebehandling..
Mere jeg kan gøre for at beskytte det nye storsejl ?

Undskylder med røde ører for ikke at huske - jeg HAVDE oprettet en tråd - giver gerne en genstand til dem der vover sig ind i Nakskov Fjord

www.milady.dk  - Danmarks eneste S30 hjemmeside - Vi sejler som vinden blæser

Akapela ! er det ikke noget man gør i et sangkor

Hvis du virkelg vil passe på dit nye fine storsejl,
så lad det blive i posen fra sejlmageren 
Der er yderligere 48 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis