Billig opsætning af fliser

Skal til at lægge 20 m2 fliser på et gulv.
Man kan få utallige forskellige typer fliseklæb, som alle har det til fælles at de er meget dyre sammenlignet med cement.
Mit spørgsmål er derfor: Kan man ikke lægge fliserne i cement, blandet op med en passende mængde fint sand. Eller evt. cement, mørtel og sand. Det klistrer da godt, og har en passende konsistens.
Og hvis ikke, så hvorfor?
Eller med andre ord, Er fliseklæb noget fabrikanterne har opfundet for at sælge os cementblandinger til en meget højere pris?
Mvh.
Flemming

Flemming

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kan man i teorien godt.
Men det vil ikke virke hvis du vil påføre det med en tandspartel. Så vil det brænde for hurtigt af, og du har ikke tid til at rette fliserne. Fliseklæb er "åben" i meget længere tid, så du har mulighed for at rette på det.
Hvis du skal op i et tykkere lag kan det godt lade sig gøre FORUDSAT, at klinkerne kan suge noget af fugten i mørtlen til sig.
Desuden er det sværere at få en fuldlimet underside. Det er sværere at få plant. Og generelt mere bøvlet.
Jeg kan ikke forestille mig, at besaprelsen vil være anstrengelserne værd...


Glem blot alt om at blande det selv!!
Du kan få 25 kg. Alfix Normalfix til 99 kr. i Jem&fix. Har selv brugt den i min kælder
hvor jeg lagde fliser. Det er fint nok at arbejde med omend ikke så godt som LIP's multiklæb, men i sparetider...... Du kommer langt med bare 2 sække til dit projekt så det kan da vel næppe vælte budgettet

Tak for svarene. Alfix er godt nok steget til 119 kr for 25 kg hos Jem & Fix, men det er stadig under det halve af hvad jeg skal give for Lipp hos Bauhaus. Så det har jeg købt.

Men så kommer det næste spørgsmål. Er der nogen væsetnlig forskel på fliseklæb og fugemasse, eller kan jeg bruge det samme allfix til at fuge fliserne med?


Flemming

He he, det er godt nok spare tider åbenbart.

En flisefugemasse koster altså ikke så meget.

Tror ikke du kan få et flot overflade på fliseklæben.
Du skal have en rigtig fugemasse det andet med fliseklæben er noget griseri Det skal være af samme fabrikat som fliseklæben, ellers kan der blive noget med garentien har jeg ladet mig fortælle. Det er nu ikke altid det bliver overholdt hvis det ikke er et badeværelse, men når du alligevel skal ud og købe kan du jo ligeså godt købe en Alfix fugemasse.

Når det er til gulv, skal det være en grov fugemasse der er beregnet til gulv også kaldet klinkefuge.
Annonce
Hej Flemming

Jeg vil bestemt ikke anbefale dig at ligge fine fliser i cement med fin sant. Find en go pris på fliselim, så får du hvad producenterne anbefaler(og nej hverken lip eller alfix er ejet af fliseproducenterne)

Nogen i denne tråd er meget fikseret på bauhaus og jem&fix - at de er billige, så kig lige her drenge: http://e-traelasten.dk/?ArticleId=1932

m.v.h.
Jesper G
Gaaaaab - så var der lige en slet skjult reklame igen... nu tænkte jeg lige, at der måske så var nogle ordentlige priser, men der er ikke mange priser, der matcher de omtalte leverandørers. Eller for den sags skyld den lokale tømmerhandels.
Og så er der lige den gimmick med levering - det klarer den lokale tømmerhandel gratis.

Mht. flisefugen - nej, den skal også laves med et ordentligt materiale, så du må til foret
Det er trods alt mange års slid, den skal holde til, så spar ikke her....

Mvh.

Jan R.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis