Kondens på ruderne og meget fodkold.

Hej alle,

Efter at have læst lidt rundt her på siden, er det blevet tid til at jeg får lavet et indlæg der forklare mine problemer, i håb om at der er nogle gode løsninger der ude.

I min lejlighed på 43m2, bestående af lille gang, bad, mini køkken og stue/soveværelse.
Se grov grundplans tegning her http://bagmanden.net/img/div/Grundplan.jpg

Mine problemer er at:
Jeg har meget store mængder kondensvand på mine vinduer og deres rammer.
Jeg har det meget fod kold.
Det trækker ind ved vinduerne.

Jeg regner med at disse problemer hænger sammen. Som info kan jeg fortælle at vinduerne består af i alt 10 vinduer ca 60cm brede der alle kan åbens, de låses med to hasper på hver. Og de er 9 år gamle med termoruder der ikke er punkteret. Jeg tror ikke der er meget isolering i yder vægende, da de føles kølige. Jeg fyrer med fjernvarme.

For at holde vinduerne fri for kondens skal jeg lufte ud to-tre gange om dagen i ca. ½ time pr gang. Jeg har læst på nettet at kondensen kommer pga. der ikke bliver skiftet nok luft ud i rummet, men så burde jeg ikke have problemet da jeg hele tiden kan mærke en svag luft komme ind spc. i bunden af vinduerne. Der er en fin tætningsliste hele vejen rundt på alle vinduerne, men har overvejet om jeg skal finde på mere til at holde dem tætte. Men får jeg så ikke bare større problemer med kondens? Jeg holder holder hele lejligheden ca 18-20 grader varm med den ene radiator der er i stuen, men det er på fuld hammer. Der er også en lille radiator i bade værelset, men den bruger jeg ikke da jeg ikke vil varme badeværelse, gang og opgang op, men er det en fejl?`Så alt varmen fra stuen suser ud i de områder? Jeg holder altid døren der ud til lukket.

På forhånd tak. Og spørg endelig, hvis der skulle dukke spørgsmål op.

venlig hilsen
BagManden

 
28 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er der udsugning i bad og køkken?
Hvis nej, er det helt sikkert der hovedårsagen findes.
Jeg ville i dit sted sørge for at varme badeværelset op, for at få gang i fordampningen så det kan komme ud, når du udlufter. Hvis vandet blot står på gulvet og hænger på væggene, fugter det med tiden murværk osv op og du er inde i en ond spiral.
Det lyder ikke som rare forhold, og var jeg i dit sted ville jeg ofre at køre med en affugter.

Med venlig hilsen
ktm

 

Uanset om du går i bad eller ikke nogle dage fra og til betyder intet. Fugten står der, som jeg beskrev. Det tage flere dage/uger at få ud især når det er uopvarmet.
Hvis ikke du kan skaffe udsugning, er der kun affugteren at falde tilbage på. Så vil der også føles og blive lunere.
Fugtig luft føler jeg altid meget koldere og væmmelig, end tør og god luft.

Med venlig hilsen
ktm

 

Hej Bagmand

Umiddelbart lyder det som at du gør det rigtige: lufter ud efter bad og madlavning. Med hensyn til at lufte ud efter bad er det vigtigt at du opretholder udluftningen til alt vandet er forsvundet, ellers er du jo lige vidt.

Hvis jeg skal prøve at skyde fra hoften kan problemet med både træk og kondens skyldes at den naturlige ventilation som jeg gætter på findes i din lejlighed i bad og køkken ikke får den erstatnings luft som er nødvendig. Naturligventilation virker ved at varm luft stiger op i trækkanalerne der virker lige som en skorsten. Bliver denne luft ikke erstattet sættes din lejlighed under et vacum, og dette vacum vil forsøges udlignet gemmen de sprækker der nu engang findes. F.eks som du beskriver det ved vinduer, men også under hoveddør til trappen postkassen osv.

Du skriver at dine vinduer er omkring 9 år gamle og derfor gætter jeg også på at der i disse er placeret luftspalter der skal sikre erstatningsluft til lejligheden. Jeg må anbefale at du bruger disse idet du så selv kan bestemme hvor trækken skal komme fra.

Mange gange vil der på læsiden af bygninger opstå et vacum der ligeledes kan bidrage til at der kan opleves trækgener. Men igen hvis du styrer erstatningsluften gennem friskluftventilerne i vinduerne, kan du selv bestemme hvor luften skal komme fra.I stedet for utilsigtet at kommen ind der hvor lejlighedens svageste punkter findes.

Selv om du får luftet ordentlig ud efter bad og madlavning går du også selv rindt og producere store mængder vanddamp via udåndingsluft og sved. Prøv f.eks at ånde på en kold glasplade og se hvor meget vand der afsætte blot ved en enkelt udånding. Det er derfor vigtigt at også denne fjernes. Fænomenet kan opleves i de fleste soveværelser hvor ruden nederst om morgenen ofte er belagt med kondens. Den kropsproducerede vanddamp kan kun fjernes hvis du bruger ventilationssystemet som det er planlagt.

Hilsen
Allan
Ja du har allerede fået løsningen i de øvrige svar, nemlig opvarmning/udluftning eller en affugter,  men du siger noget interessant, nemlig at du slet ikke "føler" at luften er fugtig.. Og det er ganske sandt, for vi mennesker er nemmelig udstyret med en "fugtsans" vi kan høre, se, føle, vurdere temperaturer, lugte, føle smerte osv. men vi har altså ingen sans der kan registrere fugtighed i luften. Dem der påstår at at de kan vurdere fugtigheden i luften gør det udelukkende på erfaringen de har fået igennem deres liv, bl.a hvis fugten driver ned af vinduerne, ja så kan vi hutligt konkluderer at der nok er en høj luftfugtighed, eler hvis vi er i en tropisk regnskov, jaa der ved vi jo at luftfugtigheden er høj, osv. Men vi har altså ingen "fugtighedssans".

MVH Peter

Proff-fusk

Annonce
06 nov 2009 09:00 Rediger Citat Svar Alert
Lige en rettelse der mangler et IKKE i andeorryn linie s

Ja du har allerede fået løsningen i de øvrige svar, nemlig opvarmning/udluftning eller en affugter, men du siger noget interessant, nemlig at du slet ikke "føler" at luften er fugtig.. Og det er ganske sandt, for vi mennesker er nemmelig IKKE udstyret med en "fugtsans" vi kan høre, se, føle, vurdere temperaturer, lugte, føle smerte osv. men vi har altså ingen sans der kan registrere fugtighed i luften. Dem der påstår at at de kan vurdere fugtigheden i luften gør det udelukkende på erfaringen de har fået igennem deres liv, bl.a hvis fugten driver ned af vinduerne, ja så kan vi hutligt konkluderer at der nok er en høj luftfugtighed, eler hvis vi er i en tropisk regnskov, jaa der ved vi jo at luftfugtigheden er høj, osv. Men vi har altså ingen "fugtighedssans".

MVH Peter

Proff-fusk

Allan: Det svære er der ikke luftspalter i nogen af vindurerne. Nu ved jeg ikke, hvor mange liter luft så da nogen skifter ud i timen, kontra at jeg altid kan mærke en lille luftstrøm ved vinduerne.
I badeværelset er der 60*60mm rør op igennem loftet, hvor der kommer et kabel til min el travle. Jeg kan ikke føle der bliver skiftet luft ud den vej.

Men jeg kan se en rød tråd i disse indlæg og det er affugteren. Jeg har mulighed for at låne en, så det vil jeg gøre. Der sker jo ikke noget ved at af prøve det, det kunne jo runde rundt på det hele.

Jeg gik og troede at jeg fik for meget "våde"luft ind ud fra. Problemet med at den udluftning er at lejligheden er meget svær at holde varm, men modsat er det heller ikke rart når der er fugtigt. Jeg synes nemlig også at det ikke burde være det stor problem at holde en god temperatur og inde klima efter som min lejlighed ligger på 1.sal og der ved har stuen og 2. sal som naboer.
Jeg har igennem årene kunne se i vindurerne i stuen at jeg ikke er den eneste som har problemet.

Men jeg prøver affugteren, og vender tilbage når det er prøvet noget tid.
Er der ingen udluftning på dit badeværelse ? Eller bare en emhætte i køkkenet ? -en sådan kan fjerne meget fugt.
Som jeg læser din tegning, burde det være muligt at etablere udsugning fra dit badeværelse via dit køkken. En absolut fordel i dit tilfælde.
Åbn alle radiatorer-hvis der er termostat på bliver varmeregningen ikke større....
Overvej evt. denne : http://www.elementflakten.se/index : den skulle fordele varmen bedre i rummet.

Tjek lige hvad din indgangstemperatur er på radiatoren - har oplevet at nogle boligforeninger havde skruet så meget ned for temperaturen i klima- og pengepungens hellige navn, at det var nærmest umuligt at holde lejlighederne varme..brr.

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
Hvad skal indgangstemperaturen så være?
Nu er jeg ikke vvs-ér, men den skulle gerne være over 55 grader....til radiatorer.....i vinterdrift...
(Der findes nok nogle skruenøglemekanikere der kan rette mig....)

Sidder dine termostater på tilgang- eller afgangssiden ? (Øverst eller nederst)

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
Der er yderligere 18 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også