Kondens på ruderne og meget fodkold.

Hej alle,

Efter at have læst lidt rundt her på siden, er det blevet tid til at jeg får lavet et indlæg der forklare mine problemer, i håb om at der er nogle gode løsninger der ude.

I min lejlighed på 43m2, bestående af lille gang, bad, mini køkken og stue/soveværelse.
Se grov grundplans tegning her http://bagmanden.net/img/div/Grundplan.jpg

Mine problemer er at:
Jeg har meget store mængder kondensvand på mine vinduer og deres rammer.
Jeg har det meget fod kold.
Det trækker ind ved vinduerne.

Jeg regner med at disse problemer hænger sammen. Som info kan jeg fortælle at vinduerne består af i alt 10 vinduer ca 60cm brede der alle kan åbens, de låses med to hasper på hver. Og de er 9 år gamle med termoruder der ikke er punkteret. Jeg tror ikke der er meget isolering i yder vægende, da de føles kølige. Jeg fyrer med fjernvarme.

For at holde vinduerne fri for kondens skal jeg lufte ud to-tre gange om dagen i ca. ½ time pr gang. Jeg har læst på nettet at kondensen kommer pga. der ikke bliver skiftet nok luft ud i rummet, men så burde jeg ikke have problemet da jeg hele tiden kan mærke en svag luft komme ind spc. i bunden af vinduerne. Der er en fin tætningsliste hele vejen rundt på alle vinduerne, men har overvejet om jeg skal finde på mere til at holde dem tætte. Men får jeg så ikke bare større problemer med kondens? Jeg holder holder hele lejligheden ca 18-20 grader varm med den ene radiator der er i stuen, men det er på fuld hammer. Der er også en lille radiator i bade værelset, men den bruger jeg ikke da jeg ikke vil varme badeværelse, gang og opgang op, men er det en fejl?`Så alt varmen fra stuen suser ud i de områder? Jeg holder altid døren der ud til lukket.

På forhånd tak. Og spørg endelig, hvis der skulle dukke spørgsmål op.

venlig hilsen
BagManden

Hej alle, Efter at have læst lidt rundt her på... Vis hele indlægget
28 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Min termostater sidder på tilgangen. Jeg for prøvet at mål temperaturen på selv radiatoren i toppen af den der bliver den 52gr, nu prøver jeg at lave en måling på tilgangsrøret.

Men 55gr synes jeg ikke er meget, da mit varme vand i vandhanerne er 72gr. hvilket er pænt varmt, også næsten for varmt, når man er i bad og koldt vand trykket falder.
Prøv også at måle temperaturen på afgangsrøret - det kan være at der simpelthen ikke er flow nok i radiatoren.
Er det muligt at etablere udsugning fra dit badeværelse ? -og køkken ?

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
Teknisk er det muligt at lave udsugning begge steder, dog skal jeg nok lige have det vent med min udlejer først. Men det ville ikke være umuligt at få gang i.

Indgangstemperaturen var 55gr.
Udgangen var 26gr. Så jeg tror flowet er godt nok. Da jeg målte var rum temperaturen 21gr. Idag er der heller ikke koldt her, men det er også vind stille her i Odense.

I ældre, dårligt isolerede og dårligt ventilerede lejligheder er det et generelt problem med dug på ruderne. Problemer er at den fugtige luft i rummet afkøles når den rammer den kolde rude. Overfladetemperaturen for thermoruder ved en udetemp. på 0 grader vil typisk ligge på10 - 12 grader afhængig af hvilken type thermoruder man har.

Et hx-diagram viser sammenhængen imellem temperatur, relativ vandindhold i luften og dugpunktet. Af diagrammet ses at hvis luften i din lejlighed er 20 grader, og luftfugtigheden er 70 %(relativ) vil dugpunktet ligge allerede ved ca. 14.5 grader. Med andre ord hvis du køler luften i din lejlighed ned fra 20 grader til 14.5 grader vil der dannes dug (i naturen tåge) på dine ruder. Du kan for sjov prøve om du kan måle overfladetemperaturen på dine ruder, når du kender den kan du ud fra hx-diagrammet finde ud af hvor lav du skal holde luftfugtigheden for at undgå dug på ruderne. Men hvis f.eks din overfladetemperatur på ruderne er 10 grader skal du holde en luftfugtighed under 55 % (relativ) for at undgå dug.

hx-diagram http://www.bosy-online.de/hx-diag.pdf

Og så lige til sidst, jeg har boet i troperne i mange år, og her er problemet lige omvendt, man har en effektiv aircondition i husene, der ofte kan holde rumtemperaturen nede på 22 - 25 grader, (ved udetemperaturer fra 30 - 40 grader) men så får man til gengæld dug på ydersiden af ruderne.

Fortsat god fornøjelse

Peter

Proff-fusk

Annonce
Hej bagmand

Det kunne være rart at vide hvilken type lejlighed du bebor: ejerlejlighed, privatudlejning eller almennyttig idet hver af disse lejlighedstyper spiller dig forskellige løsninger ihænde.

Indtil jeg har denne viden vil jeg nøjes med at reflektere over den foreslåede løsning med en affugter. Hvor du førend du indkøber en sådan bør undersøge hvad den sluger af strøm og holde det op imod hvad en elradiator koster i drift og indkøb.

Som jeg opfatter det ser det ud til at din radioator kapacitet er for lille i forhold til boligens areal. Du kan f.eks starte med at se om radiatoren trænger til at blive udluftet. En løsning kunne jo være at sætte et større radiator op, men dette kan igen afhænge at hvilken en lejlighedstype du bebor.

Med hensyn til de fremløbstemperaturer der har været omtalt opfatter jeg en fremløbstemperatur på 55 grader under de nuværende klimaforhold som værende noget i overkanten på et veldrevet anlæg, selv i en ældre ejendom. vær opmærksom på at fremløbstemperaturen formentlig bliver styret efter udetemperaturen. så hvis en fremløbstemperatur skal give mening er du også nød til at angive uddetemperaturen. Som regel vil fremløbstemperaturen ændre sig med mellem 1 til 2 grader for hver gang ude temperaturen ændre sig med 1 grad en ofte forekommende ændring kunne ligge på 1,2 el. 1.5 grader.

Nu siger du at du bruger meget varme men hvor mange enheder tæller den måler der sidder på din radiator om året. og hvad er det for en type måler der sidder på den ?

Varme oplevelse kan have en sammenhæng med luftfugtighed idet en meget høj temperatur kan opfattes køligere hvis luftfugtigheden er meget høj. (en slags fugtighedssans :-).

Men giv mig lidt mere at arbejde med. så skal jeg prøve at sætte tænkeren igang.

Hilsen
Allan
PS er der nedtaget radiatorer tidligere i lejlighede ?
Som start kan jeg sige at det er en lejlighed som jeg lejer af Fyns største udlejer. Og jeg er ret sikker på at at hvis jeg kommer med noget håndfast fakta, så vil han også kigge på problemet. Jeg har et meget godt forhold til ham. Men jeg vil heller ikke komme rendende, hvis jeg ikke har noget håndgribeligt med. Hvis i forstå.

Jeg er heller ikke sikker på radiatoren har den rette størrelse. Og er ret sikker på at den er fra før det nuværende grundplan.
Jeg kender ikke meget til historien om huset jeg bor i, men havde for år tilbage en kørelære, som var sikker på at hans ven havde boet her. Og ifølge kørelæren, sagde vennen at det havde været pigehjem i tidernes morgen. Men det passer meget godt at jeg synes at grundplanet er lidt mærkeligt.

Jeg vil prøve affugteren bare for at se om det ændre noget. Hvis det så gør det, så vil jeg kigge på mulighederne for en ordenlig udsugning ventilation, og få en snak med udlejer om det. Men det skal siges at som tidligere nævnt, kan jeg være kommet ind i en ond spiral, da jeg ikke altid har været så meget obs på problemet. Dog er jeg bange at jeg ikke er den eneste i ejendommen, som er i denne onde spiral. Da jeg kan se nogen af de andre lejligheder også har fugt på vinduerne.

men nu er jeg kommet igang med at undersøg muligheder og problem stillinger, så må vi se om det ender med at jeg bare skal bryde spiralen, eller om jeg skal tage en snak med udlejer.
Det kunne, som du fortæller det tyde på at lejligheden på et tidspunkt er blevet ombygget og man ikke da har taget hensyn til om der var effekt nok i radiatoren, til at sikre et rimeligt komfortniveau.

At man ikke har anbragt friskluftventiler i vinduerne da de blev udskifter, vil jeg betragte som en fejl. Du kunne evt. undersøge om det var muligt at montere en mekanisk ventilation i baderummet. Men uden mulighed for at tilføre erstatningsluft via f.eks. luftventiler i vinduer duer denne løsning ikke.

Med hensyn til varmtvandstemperaturen på 72 grader må denne anses som værende meget høj. Selv om der selvfølgelig skal tages hensyn til der ikke må opstå legionella i anlægget kunne en fornuftig fremløbstemperatur ligge på omkring de 56 grader forudsat at retur temperaturen ikke kommer under 50. Er der fare for legionela forekomst kan dette bekæmpes ved i korte perioder at køre anlæggets temperatur op. Ved konstant at opretholde en så høj vandtemperatur sker der en hurtigere tilkalkning af vekslere og øvrigt anlæg. Samt der det er vanskeligt at sikre en ordentlig afkøling hvis I er fjernvarme forsynet, som igen kan betyde en strafafgift som udover den forøgede udgift til varme resultere i en højere varmeregning til dem der skal betale (dig og dine naboer).

Hilsen
Allan
Jeg kender nogen stykker der har styr på ventilation, så jeg skulle nok tage dem med ind over.

Varmtvands temperaturen skal så vidt jeg husker ligge imellem 55gr og 65gr, men jeg er ret sikker på at den høje temperatur skyldes dem der bo øverst oppe i huset.
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også