Kondens på ruderne og meget fodkold.

Hej alle,

Efter at have læst lidt rundt her på siden, er det blevet tid til at jeg får lavet et indlæg der forklare mine problemer, i håb om at der er nogle gode løsninger der ude.

I min lejlighed på 43m2, bestående af lille gang, bad, mini køkken og stue/soveværelse.
Se grov grundplans tegning her http://bagmanden.net/img/div/Grundplan.jpg

Mine problemer er at:
Jeg har meget store mængder kondensvand på mine vinduer og deres rammer.
Jeg har det meget fod kold.
Det trækker ind ved vinduerne.

Jeg regner med at disse problemer hænger sammen. Som info kan jeg fortælle at vinduerne består af i alt 10 vinduer ca 60cm brede der alle kan åbens, de låses med to hasper på hver. Og de er 9 år gamle med termoruder der ikke er punkteret. Jeg tror ikke der er meget isolering i yder vægende, da de føles kølige. Jeg fyrer med fjernvarme.

For at holde vinduerne fri for kondens skal jeg lufte ud to-tre gange om dagen i ca. ½ time pr gang. Jeg har læst på nettet at kondensen kommer pga. der ikke bliver skiftet nok luft ud i rummet, men så burde jeg ikke have problemet da jeg hele tiden kan mærke en svag luft komme ind spc. i bunden af vinduerne. Der er en fin tætningsliste hele vejen rundt på alle vinduerne, men har overvejet om jeg skal finde på mere til at holde dem tætte. Men får jeg så ikke bare større problemer med kondens? Jeg holder holder hele lejligheden ca 18-20 grader varm med den ene radiator der er i stuen, men det er på fuld hammer. Der er også en lille radiator i bade værelset, men den bruger jeg ikke da jeg ikke vil varme badeværelse, gang og opgang op, men er det en fejl?`Så alt varmen fra stuen suser ud i de områder? Jeg holder altid døren der ud til lukket.

På forhånd tak. Og spørg endelig, hvis der skulle dukke spørgsmål op.

venlig hilsen
BagManden

 
Hej alle, Efter at have læst lidt rundt her på... Vis hele indlægget
28 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
i har jo næsten været hele vejen rundt.. ingen tvivl om at dit indeklima er for fugtigt og du skal have lavet noget aftræk fra køkken og bad.. affugter er en god midlertidig løsning.. men se at få fundet ud af om der ikke er stoppede aftrækskanaler til taget i bad og køkken.. så noget helt andet (det får du nok ikke udlejer til at betale) du har en temmelig stor glasflade som producerer en masse strålekulde (det kan føles som utæthed/træk) hvis det er et sted hvor du kunne tænke dig at bo i længere tid var det måske værd at overveje at udskifte de gamle termoglas med nye energiglasruder (måske kan det klares over den indvendige vedligeholdelseskonto hvis du har sådan en hos udlejer)
jeg har lavet det i et par paracelhuse fra 70èrne med store glasflader og det virker faktisk.. god fornøjelse

 den bedste håndværker er ham/hende der kender sine egne begrænsninger

I privat udlejning har man ikke en vedligeholdelseskonto. Så det er ikke en mulighed.
Og jeg ville bryde lejeloven, hvis jeg selv skiftede ruderne til en anden type, dog er det ikke sikkert at det vil blive på talt, men det er heller ikke vær at blive bustet på. Og jeg har ikke tænkt mig at bo her alt for mange år inu.

Men ja, der er meget glas. På den ene side er det med til at gør lejligheden fed på den anden side er det også lidt noget snot, men sådan er det jo. Man kan ikke altid får det hele på engang.
det er kun glasset der skal skiftes og der kommer man næppe op at slås med lejeloven :-)
og det med vedligeholdelseskonto, det er der et afsnit om i lejeloven hvis du gider læse den,, men jeg ved da fra de boliger jeg selv har lejet i tidens løb,har der været vedligeholdelseskonto og jeg har kun boet i private udlejningsejendomme,,

det billigste er selvfølgelig uldne sokker og et varmt tæppe :-)



 den bedste håndværker er ham/hende der kender sine egne begrænsninger

Hej bagmand

Jeg får nu nærlæst på dit indlæg og ser at du har en fremløbstemperatur på 55 grader og en retur på 26 hvilket vi sige at du har en afkøling på ca. 30 grader over radiatorer, hvilket vil glæder en hver fjernvarme mand. Jeg forudsætter at at radiatoren er i brug og at termostatventilen ikke har lukket i målesituationen.

Det tyder på som en skriver, at der ikke er flow nok gennem radiatoren og at det burde være muligt at hive nogle flere kalorier ud af den. Nu skriver du ikke noget om hvilken en anlægstype der er (enstrengs el. 2 strengs). Men jeg forsøger at at foreslå nogle muligheder.

Er det et enstrengsanlæg er der mulighed for at der på et tidspunkt er sat en 2 strengsventil på radiatoren som har en mindre åbning end ventiler til et strengsanlæg.

Er det et 2 strengsanlæg kan et manglende flow skyldes flere ting. Moderne termostatventiler har en mulighed for at man kan indstille flowmængden du kan se det ved at afmontere følerhovedet er der en lille ring med nogle tal på f.eks. fra 1 til 7 er det en sådan ventil. Sæt den på N (neutral for fuld åben). DEt er også muligt at der på returen siddder en indreguleringsmulighed er der en sådan så undersøg indstillingen. Sidst men ikke mindst kan returen være stoppet. En simpel måde at få gang den igen kan være ved at du lukke for termostatventilen og tapper noget vand ud af luftskruen og på den måde sender vand ind i radiatoren fra returrøret, med lidt held får du fjernet der der sidder og spærer. Du skal ikke åbne mere for luftskruen, end når du lufter ud. Det kan være en ubehagelig oplevelse at stå med luftskruen i hånden.

For begge anlægstyper gælder det at hvis indreguleringsventilen til selve strengen er stoppet eller dårligt indreguleret kan dette også have en betydning. Er den blot stoppet kan der som regel løses ved at man åbner eller lukker den et par gange. Qva den høje fremløbstemperatur der er i ejendommen er der noget der tyder på at at man må have et indreguleringsproblem.

Det kan have betydning hvilken en etage du bor på så skriv lidt om det.

Hilsen
Allan

Ja, radiatoren var i brug da jeg målte.
Om det er en 1 eller 2 strengs, er jeg ikke sikker på, men vil tro det er en 1 strengs da der kun er et centerrør som går igennem toppen og et i bunden til retur. Men det er en gamle støbejerns bandit som det svære er blevet malet en del gange, hvilket jo heller ikke hjælper noget.

Indgangsventilen lader ikke til at have nogen problemer, da den åbener og lukker fint og køre ganske let og glidende.

Jeg bor på 1. sal og ligger der, som midten af en sandwich mellem stuen og 2.sal. Loftet af min lejlighed er ligge der hvor taget begynder, og 2. sal's lejlighederne ligger alt så oppe under taget.
Annonce
Vil det sige, at rørene fra din radiators indløb og afløb går til det samme hovedrør?

Der kan så være skunkrum oven over dig 1,5 til 2 m ind fra ydervæggen, som måske ikke er isoleret???
Det er nok ikke let at kontrollere, hvis ikke din overbo vil give lov.
Bare et gæt!

Med venlig hilsen
ktm

 

Nej, det er ikke kun et rør. Der går et center rør igennem toppen af radiatoren(indgang)
Og et tilsvarende i bunden(retur)

Jeg tror ikke at overboen vil give mig lov til at tjekke isolering. Da vi ikke har samme menig om, hvor meget høj musik kan kan tillade sig at spille. Men det problem er dog løst en gang for alle.
Jeg tror det KTM mener er om retur røret gåt tilbage til samme rør som fremløbe,t gør det det er det et 1 strengsanlæg. Går returen over i et andet rør end fremløbet er det et 2 strengsanlæg. Er det et 2 sterngsanlæg så prøv det lille trick som jeg fortalte om hvor du lukker for fremløbet og tapper vand fra radiatoren gennem luftskruen så du på den måde får vandet til at løbe baglæns ind i radiatoren og dermed frigør partikler der måtte have sat sig i returen. Har du mulighed for at sende et billed af radiatoren

Der er imidlertid noget der tyder på at den indregulering der er på hele anlægget ikke er optimal j.v.f. dine bemærkninger omkring årsagen til den høje fremløbstemperatur på det varme vand. Som tyder på at indreguleringsventilen hertil er stoppet, hvilket også kan ske på varmesiden. En simpel løsning på dette problem kan bestå i at man blot åbner og lukker ventilerne et par gange hvis de eller ikke er groet fast. Så er det en blikkenslager opgave. Ventilerne vil oftest sidde i kældergangene. Der kan imidlertid være flere slags ventil typer så hvis du har mulighed for at sende et foto kunne dette bidrage til en forklaring.

PS. Dårlig indregulering = dårlig varmeøkonomi og potentiel risiko for legionelle forekomst i anlægget.

Har du mulighed for at sammenligne din radiators retur og varmefordeling med andre beboeres lignende radiatore helst på samme etage.

Hilsen
Allan
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også