Med stigende undren ser og hører jeg om nationens allerstørste problem i vore dage, menlig de ulækre skoletoiletter.

Alle som een af de små, artige skolebørn beretter, nærmest med gråden stående i halsen, om hvorledes de må holde sig uden at kunne forrette nødtørft pga uhumske toiletter.
Der vises gruopvækkende skilderier i TV, hvor chokerede reportere og store TV-hold dokumenterer de rædselsvækkende forhold.
Man kræver uanede milliardbeløb investeret her og nu i dissse skoletoiletter.
Så var der også billeder fra nogle spritnye toiletter på en splinterny skole, og sandelig om ikke også her var der ulækre toiletter. Ganske rigtig, der lå brugt toiletpapir og angiveligt urin på gulvet ved siden af den store hvide gulvvase og igen var børn og reportere fra TV dybt indignerede og i oprørsstemning og skældte ud på kommunen og ministeren osv og krævede milliarder på bordet til åbenbart endnu nyere toiletter.

Jeg er en snart gammel mand og har nok lidt svært ved efterhånden at fatte, hvad der sker omkring mig, og beder om hjælp til at forstå lidt af det der sker.
Er det sådan at det er borgmestre, byrådsrødder, ministre osv. der personligt tager ud på landets skoler og øver hærværk på installationer og bygningsværk så der opstår sammenstyrtningsfare osv, samt udgyder urin, afføring, bind og brugt toiletpapir over de stakkels små, artige skolebørns faciliteter og på den måde gør børnenes tilværelse så umådelig styg?

Sådan gjorde borgmestre m.fl. da ikke dengang jeg var ganske spæd.