Trykprøvning af varmepumpe.

Hej jeg har en varmepumpe som jeg selv har sat op, der er suget vakuum på den.
Jeg syntes at den ikke virker helt optimalt, så derfor vil jeg gerne trykprøve den, men ved ikke med hvad.
Jeg syntes at jeg har læst et eller andet sted at man bruger nitrogen?

/spor løs.
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er da også korrekt at der bliver brugt nitrogen til at trykprøve med.
Jf. nye bestemmelser, må man ikke selv montere disse anlæg. Der skal en autorisation til. Og derfor kan det måske godt være lidt svært for dig at finde nogen der vil gøre det for dig, når nu du selv har monteret anlægget. Men det behøver du jo så ikke at sige. Du kan jo skyde skylden på en ukendt montør...

Men hvis du har værktøjet til at lave en korrekt evakuering af anlægget, har du vel også noget du kan bruge til at trykprøve med?


Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Jeg har manometer, er det rigtig at man ta slange fra vp og op til manometer og fra manometer til tryk beholder.
Kan man få dem i små beholder?
Du skal have suget kølemidlet tilbage på VP. Derefter laver du en tæthedsprøve.
Vær sikker på du ved hvad du laver. Kølemidler er forfærdeligt dyre.

Men det er rigtig nok med at du skal over et manometer fra nitrogenflasken.
Man kan få dem i mange størrelser. Men overvej hvad din investering bliver for dit eksperiment. Hvad gør du hvis anlægget er utæt? Hvad gør du hvis den mangler kølemiddel?
En køletekniker har det hele med. Og han kan lave det med det samme.
Bare en idé. Og så du husker nogle af de ting.


Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Ja du har ret, det skal jeg lige regne på.
Jeg har en ven der osse selv havde sat det op og det bliv utæt, det kostede har kr. 4000 for nyt kølemiddel og besøg.
Er det rigtig at man kan købe 1000g flaske kølemiddel, som man kan fylde på vp?
Og husk at udslip af kølemiddel er rigtig skidt for miljøet. Det er derfor, at der er så strikse regler om autorisation på det område.
Annonce
Jeg har fået at vide at man skal sætte vp på cool program i 2- 3 min for at køre væsken tilbage og så lukke for de 2 haner.
Når nu du har et manometer, kan du lige så godt bruge det!

Men hvis du skriver "...man skal sætte vp på cool program i 2- 3 min for at køre væsken tilbage og så lukke for de 2 haner."
Så synes jeg du skal ringe efter en montør!!

Ligesom i elspørgsmål, giver jeg gerne et svar til folk, selvom det kan være ulovligt at lave selv. Men hvis jeg kan fornemme at de mangler grundlæggende viden om tingene, beder jeg dem kontakte en autoriseret.
Det vil jeg så også gøre nu!


Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Skrevet af Næstformanden på 05 nov 2009 16:34
Når nu du har et manometer, kan du lige så godt bruge det!

Men hvis du skriver "...man skal sætte vp på cool program i 2- 3 min for at køre væsken tilbage og så lukke for de 2 haner."
Så synes jeg du skal ringe efter en montør!!

Ligesom i elspørgsmål, giver jeg gerne et svar til folk, selvom det kan være ulovligt at lave selv. Men hvis jeg kan fornemme at de mangler grundlæggende viden om tingene, beder jeg dem kontakte en autoriseret.
Det vil jeg så også gøre nu!

Næstformanden
Hvordan vil du så have at kølemidlet skal løbe retur???



Selvfølgelig ved hjælp af kompressoren!
Men hvis han har et manometer og ikke vil bruge den/ ikke ved hvordan man gør. Så anbefaler jeg en montør!

Det der med 2-3 minutter eller sår'n...Det er for folk der læser den brugsanvisning, der er skrevet af folk der ikke helt kender reglerne.
Den virker måske godt nok. Men har man et manometer kan man montere den og se når anlægget er suget tomt.


Næstformanden


Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
i det hele taget, folk der selv sætter disse anlæg skal bare punge ud, hvis man ikke engang opdager anlægget er utæt nå der suget vakum og ikke har det rigtige værktøj til at lave kraver (det nok et færdig sæt fra skidvan eller onkel harald) burde man ikke pille ved den slags, der er en grund til der er kursus for denne slags.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis