Hvorfor bøjer stiksavsklinger?

I går havde jeg brugt den samme klinge til en sjat lange snit i en 22 mm MDF-plade.  Snittene var topdollar.  Men da jeg skulle skære 3 mm af en kant, så begyndte klingen at bøje ind ad.  Det var så ikke så topdollar.  Jeg kunne have brugt rundsaven, men den er defekt og økonomien er ikke til en ny i denne måned.

Jeg har temmeligt ofte oplevet stiksavsklinger, der pludselig bøjer ind ad mens jeg er i gang med et snit.  Så hvad skyldes det?  Er det varme og friktion, der langsomt, men sikkert ødelægger jernet i klingen?  Eller?

Jeg vil lige nævne, at jeg ikke kender et godt kvalitetsmærke for klinger, men jeg holder mig dog altid fra de allerbilligste.
31 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kan ofte være et problem at skulle skære små mængder af med en stiksav, så det er ikke bare din det er galt med. I det tilfælde hvor det kun er mm. det drejer sig om, får man et bedre resultat med en høvl / Surfform (rasp)
Jeg køber faktisk altid de billigste og aligevel kan jeg få dem til at holde meget længe, men jeg maser heller ikke saven frem. Og når klingerne bliver sløve filer jeg dem op igen og eventuelt lægger dem lidt ud.

V.h.  Håndværkeren
Skrevet af Håndværkeren på 04 nov 2009 11:39
Det kan ofte være et problem at skulle skære små mængder af med en stiksav, så det er ikke bare din det er galt med. I det tilfælde hvor det kun er mm. det drejer sig om, får man et bedre resultat med en høvl / Surfform (rasp)
Jeg køber faktisk altid de billigste og aligevel kan jeg få dem til at holde meget længe, men jeg maser heller ikke saven frem. Og når klingerne bliver sløve filer jeg dem op igen og eventuelt lægger dem lidt ud.

V.h.  Håndværkeren

Filer du klinger til stiksaven
Sådanne en koster under 10kr selv i et anerkendt mærke.

Jeg har prøvet mange forskellige mærker. men starrett er og bliver min favorit efterfulgt af bosch.

Måske det er din maskine der laver balladen.

Jacob
Ja og så ! 10,00 kr. her, 20,00 kr. der, det bliver til penge mange penge.
Skrevet af Håndværkeren på 04 nov 2009 23:09
Ja og så ! 10,00 kr. her, 20,00 kr. der, det bliver til penge mange penge.


Du har fuldstendig ret.
Men nogle har ikke tid til LDS arbejde og så file/slibe klinger også
Så der betyder 10-20kr ikke så meget

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

jakop antenne.

måske en hn maskine til en pris til 149 kr. (powercraft).???
dens præcision er som 10 år gammel stiksav som er anvent
næsten hværdag.!
Annonce
Bruger man mange klinger kan man selvfølgelig købe 100 ad gangen. så er prisen typisk 2,5kr/stk.
Men bruger man mange klinger kunne det være man skulle kigge på hvad man gør forkert. for sådanne en klinge holder længe hvis den behandles rigtigt.

men for dem der ikke har prøvet starrett prøv dem. det de laver er rigtigt godt.

Jacob
jeg købte en boks med forskellige typer fra festool på ebay til 400kr.. så var di en mini systainer og der var en del forskellige klinger.. det 1.5 år siden men jeg har stadig kun taget 1 af hver type i brug endnu. og den den sav har bygget et hus om..

Laver alt i smede arbejde og simple drejeopgaver.

Skrevet af Jacob Antenne på 04 nov 2009 23:38
Bruger man mange klinger kan man selvfølgelig købe 100 ad gangen. så er prisen typisk 2,5kr/stk.
Men bruger man mange klinger kunne det være man skulle kigge på hvad man gør forkert. for sådanne en klinge holder længe hvis den behandles rigtigt.

men for dem der ikke har prøvet starrett prøv dem. det de laver er rigtigt godt.
De klinger jeg render og filer på er mindst 10 år gamle, jeg kan simpelthen ikke huske hvornår jeg sidst har købt klinger til en stiksav, men det er meget længe siden. Det er jo netop hvordan man bruger sit værktøj der gør det holdbart, det er maskinen der skal arbejde for dig, ikke dig der skal knokle maskinen frem i verden.

Håndværkeren

Du har ret i at det kan være svært, at skære få millimeter af. Det lykkedes dog ved et tidligere snit indtil jeg oplevede at klingen begyndte at bøje.
Jeg ved til gengæld så heller ikke om jeg gør det forkert - altså at jeg bruger stiksaven forkert. For jeg har kørt stiksaven langs en opspændt retskinne og har ladet klingen gøre arbejdet for mig, nøjagtig som hvis jeg havde brugt en rundsav. Klingen er desuden sat til en vinkling på nul for at få det pæneste snit og et minimum af flænset kant.

Mit bud var jo, at klingen blev så varm, at jernets struktur kunne ændre sig og derved meget nemt ville bøje. Jeg er ikke længere sikker på, at den mulighed længere holder vand.


Jacob Antenne

Jeg er bestemt ikke afvisende overfor, at det er min aldrende grønne Bosch, der drilller.



Hvilken model vil I forøvrigt anbefale indenfor stiksave?
du siger "bøjer ind ad" hvordan ind ad
en ting vedr stiksave er hvis du presser for hårdt under savning vil den bøje og du får et skævt snit..... men jeg vil kalde det til siden
er det det du oplever ?

Seti


**al hvad jeg skriver er egen erfaring eller hørt... der udstedes ingen garantier, men skrevet i bedste mening**

Der er yderligere 21 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis