Hvorfor bøjer stiksavsklinger?

I går havde jeg brugt den samme klinge til en sjat lange snit i en 22 mm MDF-plade.  Snittene var topdollar.  Men da jeg skulle skære 3 mm af en kant, så begyndte klingen at bøje ind ad.  Det var så ikke så topdollar.  Jeg kunne have brugt rundsaven, men den er defekt og økonomien er ikke til en ny i denne måned.

Jeg har temmeligt ofte oplevet stiksavsklinger, der pludselig bøjer ind ad mens jeg er i gang med et snit.  Så hvad skyldes det?  Er det varme og friktion, der langsomt, men sikkert ødelægger jernet i klingen?  Eller?

Jeg vil lige nævne, at jeg ikke kender et godt kvalitetsmærke for klinger, men jeg holder mig dog altid fra de allerbilligste.
I går havde jeg brugt den samme klinge til en sjat... Vis hele indlægget
31 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
XL har en bosch gst-500 pe på "tilbud" til 800 + moms = 1000kr
Bygma har ditto til 730kr + moms = 912,5kr.
Carl-ras i herlev og odense har en makita 4351T på tilbud til 700Kr + moms = 875kr

Du kan altid finde et sted der har tilbud på bosch og makita stiksave. Hold dig fra alle andre mærker. enten er de for dyre eller dårlige.

Jacob
Skrevet af Seti på 05 nov 2009 18:24
du siger "bøjer ind ad" hvordan ind ad
en ting vedr stiksave er hvis du presser for hårdt under savning vil den bøje og du får et skævt snit..... men jeg vil kalde det til siden
er det det du oplever ?

Ja.  Men, som jeg nævnte tidligere, lader jeg stiksaven arbejde for mig og jeg bruger kun energi på at holde den på plads.

Jacob Antenne

Jeg vil lige lure på de modeller, du har foreslået.

Tak for inputs og hjælp.
Hej: Øh, er en stiksav ikke beregnet til at skære huller med? Det lærte jeg da ihvertfald engang, men i en snæver vending i mangel af en rundsav kan den selvfølgelig godt bruges, men med den smalle klinge skal man ihvertfald være mere end ædru for at skære et lige snit.

Hej

 

Skrevet af træmand på 21 nov 2009 17:32
Hej: Øh, er en stiksav ikke beregnet til at skære huller med? Det lærte jeg da ihvertfald engang, men i en snæver vending i mangel af en rundsav kan den selvfølgelig godt bruges, men med den smalle klinge skal man ihvertfald være mere end ædru for at skære et lige snit.

Hej

Den er i alfald beregnet til at save med.

Jeg bruger den typisk til at skære i metal med. lige som rundt.
den har jo den fordel frem for rundsaven at den saver lodret så man kan lave et indvendigt hjørne pænt.


Jacob
Annonce
Hvor har du lært det Træmand !
Hvordan tror du lige vi skære ud til eks. en vask i en massiv træbordplade ?
Hmm. Er det din kone der kalder dig for Træmand, så har det en helt anden betydning end du tror
Hej: Hæ.hæ.... det kan du selvfølgelig bruge den til, men hvis det er en 40 mm bøgeplade som min i køkkenet kan det være rimeligt sejt at skære med stiksaven.

De fleste vaske kan godt sidde i et firkantet hul og så starter jeg en rundsav og stikker den igennem pladen og skærer så langt jeg kan på langsiderne og så slutter jeg af med stiksaven i hjørnerne - det er da meget nemt.

Selvfølgelig må du bruge stiksaven hvis det er et rundt hul. Nu var spørgsmålet hvorfor klingen bøjer - netop fordi der ikke er modstand nok i det emne der skæres fra - så brug rundsaven i dette tilfælde eller en fræser hvis man har en.

Hej

 

Skrevet af træmand på 21 nov 2009 20:22
Hej: Hæ.hæ.... det kan du selvfølgelig bruge den til, men hvis det er en 40 mm bøgeplade som min i køkkenet kan det være rimeligt sejt at skære med stiksaven.

De fleste vaske kan godt sidde i et firkantet hul og så starter jeg en rundsav og stikker den igennem pladen og skærer så langt jeg kan på langsiderne og så slutter jeg af med stiksaven i hjørnerne - det er da meget nemt.

Selvfølgelig må du bruge stiksaven hvis det er et rundt hul. Nu var spørgsmålet hvorfor klingen bøjer - netop fordi der ikke er modstand nok i det emne der skæres fra - så brug rundsaven i dette tilfælde eller en fræser hvis man har en.

Hej
Snedig ting det med at bruge dyksaven til at starte hullet med. jeg bruger nu boremaskinen. den er lidt mere handy. Hvis du bruger en rundsav syntes jeg det er lidt modigt at dyksave i noget der skal være pænt
40mm er da let nok for en stiksav. ved et kik på specs for min siger den 135mm. så hvis den ikke duer i 40mm hård træ ja så er verden da at lave. Men det er jo klart at en stiksav på 700W er meget langsommere end en dyk sav på 1400W til at save. dels har en stiksav typisk meget fære watter at gøre godt med og dels er en stiksav super ineffektiv til at save i forhold til en dyksav da en stiksav hele tiden skal ændre retning på klingen.

Jacob
Hvis du kører med din stiksav langs en skinne, så skal klingen være 100% parallel med foden på din stiksav. Ellers vil selv en forskel på få grader, få din klinge til at vride sig enten ind mod eller væk fra emnet. Og her taler vi på langs af maskinen - ikke hvorvidt foden er vinklet horisontalt til at lave skrå snit med. Hvis du have lavet samme snit i frihånd, ville du ikke opleve den drejer af - ihvertfald ikke så længe der er rimeligt med materiale på begge sider af klingen.


Jeg er overbevist om at de der saver skævt ikke bruger deres stiksav rigtigt. De presser den frem, den skal kun styres / Føres fremad. Tænk på hvor lille en overflade sådan en klinge har i forhold til det pres den udsættes for.
Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis