Gulvvarme i eksisterende betongulv

Hej

Mit spørgsmål går på følgende:

Vi har et eksisterende betongulv i vores hus. Huset er fra ca. 1923 og gulvet er vist nok støbt omkring for 15 år siden. Vi ved ikke hvor meget isolering der er brugt, men går ud fra at der er brugt det som var normalt for 15 år siden.

Vi vil gerne have gulvvarme i nu når vi alligevel skal skifte trægulvet i stuen og klinkegulvet i køkkenet.

Men - hvordan gør vi det rent praktisk. Er vi nødt til at brække alt betongulvet op og starte forfra eller kan vi nøjes med at "rille / fræse" i betongulvet der hvor vandslangerne skal være ?????

Et måske problem  er, at tidligere ejere har "nedfræset" vandrør i betongulvet, idet de har lavet nyt badeværelse - dvs. at der mellem køkkengulv og stuegulv løber et vandrør (kobber)... dette skal nok fjernes eller laves om således at det ikke "påvirker" gulvvarmeslangernes gang... ?!?!?!?

Håber det er forståeligt.
Hej Mit spørgsmål går på følgende: Vi har et... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Asp

Interessant løsning du der har lavet.

Har overvejet det samme i mit badeværelse, hvor jeg så ville lægge en gulvgipsplade over varmefordelingspladerne, og så afslutte med klinker, men er i tvivl om jeg så får slangerne langt nok ned i gulvet. Er der nogen som har input til ovenstående løsning?

Desværre har jeg betongulv, men det er vel et spørgsmål om antallet af skæreskiver
Hej Diske

Det lyder da fornuftigt med gulvgips og klinker, virkningen er sådan den set den samme om du har rørene 10 cm. nede, eller du bruger varmefordelingsplader.

Når du bruger gulvgips og klinker kan du klare dig med en returventil, til at styre varmen.

Det er begrænset hvor mange skæreskiver der går til, så vidt jeg husker brugte jeg 8 stk. a´ 50 kr. til 100 m spor.

Mvh. Asp
Jeg tror jeg ender ud med Evofloor modellen - jeg har jo som beskrevet nogle vandrør liggende i gulvet og tror ikke de har så godt af at få besøg af en fræsemaskine... og da vi har højt til loftet så gør den forhævelse af gulvet på ca. 1 cm ikke alverden.... nu er der så et andet problem... hvor hulen forhandles Evofloor ????

Og er der noget man skal være opmærksom på når man ligger gulvvarme under fliser ??? har kun prøvet trægulve førhen... ???
Hej Asp.
Har du gjort pladerne fast på nogen måde, jeg tænkte de måske kunne ligge og klaprer?
Hej Poulsen 71
Nej, pladerne er ikke gjort fast.
Der er ingen klaprelyde.
Gulvet knirker en lille smule, når man går hen over det, specielt når gulvet er koldt, men jeg tror ikke det har noget med varmefordelingspladerne at gøre.
Jeg har monteret en termostat - ventil som styrer fremløbstemperaturen på varmeslangen, og en rumtermostat med ugeur som styrer pumpen, termostaten har tillige en føler som stopper pumpen hvis returtemperaturen bliver for høj. Jeg sænker rumtemperaturen 1½ grad i de timer vi ikke opholder os i stuen. Termostaten tænker selv, sådan der er komforttemperatur på det ønskede tidspunkt.
Mvh. Asp
Annonce
ASP - hvor kan man leje sådan fræsefætter ??? Har forsøgt i Bauhaus og Silvan men de har den ikke.... ?!?!

Chr.
Du kan kontakte remirent de har noget der kan det

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis