Udendørslampe til stikkontakt, hvordan gøres det lovligt?

Hej, Jeg har brug for at tilslutte en udendørslampe, til en stikkontakt der er i rummet umiddelbart bag lampen. Grunden til at jeg gerne vil koble til en stikkontakt er at jeg ønsker at benytte en fjernbetjent stikkontakt (enhed der sættes mellem stikkontakten og netstikkeren). Hvis svaret er installationskabel fra lampen gennem muren, hvordan kommer jeg over til netstikker, altså lovligt? Da det er en garage så der stilles ikke store krav til det visuelle i løsningen. Jeg vil være taknemlig for din hjælp!
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Udendørslamper skal være jordforbudet så din stikkontakt skal være med er aktiv jord alså en med 3 huller + tilsluttet over et hpfi relæ. fjernstyrede stikkontakter er til indensdørs brug og er uden jord.

Mvh. Svend H.

   elektriker fra jævnstrømmens tid

God point! Hvad hvis jordforbindelsen etableres uden om denne fjernbetjente stikkontakt. Jeg haved forestillet mig at køre et kabel fra lampe til en dåse (lk membran) og herfra ledning til stikkontakt. Ved denne løsning kunne jordforbindelsen etableres i dåsen. Hvad siger du (eller andre) til den løsning??

hvad med en stikkontakt i garagen med en afbryder på den anden side af væggen?

/cs

du kan eksperimentere med rc radio med servo på en stikkontakt i lampefoden.!
det kan være en "pinde andlæg eller rat andlæg"
af den type der bruges til rc fly eller rc biler.?
Man kan godt banke et jordspyd ned ved lampen og forbinde lampen med jordenledningen, men det er nok bedst at en Elektriker laver det så det virker rigtigt og ingen kommer til skade.

Mvh. Svend H.

   elektriker fra jævnstrømmens tid
Annonce
Det er ikke alle lamper der skal have jord,Hvis de er dobbel isoleret skal de ikke:Allan
Få det nu lavet rigtigt...

En løsning kunne være et en IHC wireless universal enheder (har størrelse som en 1p fuga afbryder) i et underlag i garaegen, som styre din udvendige lampe... du kan så styrre relæet med et wireless batteritryk eller en wireless fjernbetjening...

http://www1.lk.dk/katalog/vejledning/98530_05.pdf

Det hele laves som fast installation, for ellers må du ikke lave det med bygningsgennemføringer


Det hele laves af din lokale elektrikker...
man kan gøre forsøget med 12 volt. og det skader ikke med hensyn med sikkerhed.!
Undskyld... Jeg tror der er dårlig forbindelse herned H2H...!!

Er der ingen sikkerhedsregler for noget, bare det er 12V?!?


Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
ups.

der røg hvist en sikring. i mit hoved.!
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis