dyksav contra rundsav

Hejsa LDS folket

jeg vil ud og investere i en ny "rundsav" men overvejer en "dyksav" (evt Festool TS55)
Men (se bort fra mærke) hvad er den store fordel mellem de to typer ??

forstår jeg ret hvis det er noget "skod" at save frihånd med en dyksav ?
men alle vil have dyksav.... dem jeg har snakket med... dog uden begrundelse 

Seti


**al hvad jeg skriver er egen erfaring eller hørt... der udstedes ingen garantier, men skrevet i bedste mening**

19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg mener Dyksav er vejen frem da den tillader at man starter inden midt på en plade, hvis man f.eks skal save et hul... Desuden vil du opleve at hvis investere i festools sav også en skinne vil du aldrig skære frihånd igen...

Laver alt i smede arbejde og simple drejeopgaver.

Hvis du skal skære både lægter og plader ku' det måske være en ide at overveje Metabo KSE 55 Vario Plus. Den er helt ny, men skulle forene det bedste fra dyksaven med en traditionel rundsav. Mener at Johannes Fog har haft den på tilbud til omkring 2600, men kan ikke huske om det var med eller uden skinne. Jeg har ikke selv prøvet den, men kender en erfaren Festool-bruger der har: Han var ret begejstret.

Rune Michaelsen

Som andre skriver så kommer det an på dit brug.
Dog er en førings skinne guld værd. med den kan man save lige og uden kan man save i slalom.
Jeg vil påstå at en dygsav og en rundsav begge skærer plader og lægter fint. en dyg sav er typisk mere renlig hvis man benytter støvsuger end en rundsav.
som navnet antyder så er dygsavens fordel at den kan dyksave. så kan man snitte sig et firkantet hul i en plade hvis man ønsker det.

Jacob
takker for input !!
jeg skal hovedsaglig bruge den til at skære i plader (bord, krydsfine and so on)
til lægter vil jeg nok bruge min afkorter

Seti


**al hvad jeg skriver er egen erfaring eller hørt... der udstedes ingen garantier, men skrevet i bedste mening**

Annonce
Hvis du er villig til at kaste en sjat knaster så vil jeg til skæring af ting der skal være pæne kraftigt anbefale en mafell MT 55 cc. (for så er jeg ikke den eneste her inde der har en)

Den tager flere omdrejninger (6250 ubelastet) end dens eneste rigtige konkurent en festool ts55 ebq. den har flere kræfter (men betyder det noget ?) og de klinger der leveres med er rigtigt gode. Den har en funktion hvor den kan forsnitte hvis man skærer i laminat eller andet med en porøs overflade. Jeg har skæret en del i 12mm støbe krydsfiner. kanterne bliver så skarpe (både top og bund) at man skærer sig på dem. og det uden brug af for ridse funktionen. Uanset tilt på saven så passer både fri hånds "sigtekornet" og førings skinnen 100%, klingen er helt indkapslet = høj renlighed, man behøver ikke smøring på førings skinnen for at det virker, den er super let at justere save dybden nøjagtigt på. både med og uden førings skinne. man rammer inden for en mm eller to i et snuptag og på 1/10mm hvis det er nødvendigt. Du kan bruge den på en festool skinne hvis du vil.
http://www.mafell.de/cms_download/mafell/de/Produkte/mt55cc_broschuere_gb_0908_klein.pdf

Det eneste minus er at den kvalitet er vane dannende.

Hvis du bare skal skære pladerne over uden at det skal være lækkert så snup en almindelig rundsav med førings skinne til. det er klart billigere.

Jacob
@Jacob A.: puhaa en salgs tale på den Mafell.... så jeg blev nød til at kigge på den link, og den ser godt nok lækker ud.
men hvad er prisen på den dims, og hvem forhandler dem ?? jeg kunne ikke finde den i første google hug

Seti


**al hvad jeg skriver er egen erfaring eller hørt... der udstedes ingen garantier, men skrevet i bedste mening**

Det er Bygma der forhandler dem.
Det kit jeg har består af sav, 2 førings skinner på 1,6m med samle led, vinkel anslag og små skruetvinger til førings skinnen. Prisen er faldet siden jeg købte mit. mener saven kostede 3000kr med 1 førings skinne og ellers standart. som sagt er den super lækker. Man skal lige få ind i sit hoved at den manglende spaltekniv ikke er noget problem. min makita akku rundsav har heller ikke spalte kniv.

Hvis du kan få lov til at arbejde med den. save, skifte savdybde, vinkel osv. i bygma så afvis da du ellers ikke vil kunne leve uden ;-)

Som du kan læse er jeg helt neutral...
Jeg vil bare have det bedste.

Jacob

Jeg har bemærket den fine salgstale for Mafell dyksaven, men jeg har også bemærket, at den  har "udstødningsrøret" på siden af alu-huset,der begrænser dens evne til at save op mod f-ex. en væg, det samme, som jeg har bemærket på Bosch. Bruger man aldrig savene med det formål, kan det jo så være lige meget, og opstår behovet, kan de nok låne en Scheppach hos en kollega - - - - eller en Festool !!

Bortset fra det, er Mafell en fin sav, og "lågen" til klingeskift er genial !!


Støvsugerslange


 

Makita kan også køre ret tæt på kanten, 18 mm mener jeg der er.

Nu ikke et problem at skifte klinge uden "låge"

Makita kommer fint af med savsmuld uden suger.


Vi prøver igen, i morgen --
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis