udtræk af spir

Nogen der har et godt trick til at trække spir op? problemet er at jeg helst ikke vil udvide prop hullerne for meget jeg kan måske leve med 2 mm.
på forhånd tak
Venlig hilsen
Korpen

at sejle er at leve :o)

Nogen der har et godt trick til at trække spir op?... Vis hele indlægget
43 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
er det nødvendigt at tage de gamle spir op kunne man bore nye prophuller ved siden af og skrue dækket fast når det sidder ordentligt fast kan spirene vel ikke arbejde sig op eller hvad?

der er altid solskin bag skyerne

Nå det gjorde det, så mangler jeg kun en masse komentarer om hvad der skal ændres eller hvorfor det ikke vil virke. Husk det er en skitse
Jørgen.
Systemet er som på en lille tægetang, min eneste kommentar er, der er ikke plads til den.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Skrevet af j håndstad på 07 nov 2009 22:57
Mon det virker??
Din ide er ikke helt tumbet, måske skulle tængerne blot være forsynet med riller i stedet for kloen der vil tage meget plads nede i et hul. Så vil den hvis den lige får et lille dask så den går ned på siden af spirets hovede, kunne trække de spir ud der i forvejen har løsnet sig.
Absålut ikke en tosset ide

Annonce

Min ide er at kloen er slidset  4/5 gange og når man skruer yderdelen ned går kloen sammen om hovedet, det fremgår ikke af skitsen. Men det vil virke i teorien og hvis ellers man kan hærde værktøjet rigtigt så det holder, er opgaven løst. Men teori er et noget andet er praksis. Men hvad siger Korpen skal der arbejdes videre med ideen eller har du andre ideer?
Lynæs; hvorfor er der ikke plads?
Jørgen. 

Hej allesammen ked af at jeg ikke har lavet nogen respons de sidste par dage jeg har ikke været hjemme, men mange tak for alle svarende jeg tror at udtrækkeren bliver svært at dimensionere til de små størrelser, men absolut ikke dumt jeg skal lige have en samtale med en værktøjsmager så kan han måske fortælle mig om det kan lade sig gøre.
Jeg må så sige at jeg ikke vil lave ekstra huller selvom at det uden tvivl ville løse problemet da jeg jo bare kan fjerne hovederne så burde de ikke skubbe mere, men nej til dobbelt huller.
Jeg har også tænkt en del på det med at løfte dækket men så bare slippe det igen med den tanke at hovedet måske er kommet op så man kan få fat i det men så skal hele dækket nodes om igen det er jo også lige værd at tænke på plus at man jo kan risikere at det er sat så dybt at det går lige igennem planken når man løfter.
V.h.
Korpen

at sejle er at leve :o)

Jeg har set en del teakbæk gennem tiderne, og det er en fejl at tro, skruer ikke kan blive løftet op, har set mange eks. hvor proppen er skudt op af en skrue. I min Lynæsbåd var det bronceskruer, men er de blevet trukket op eller trukket længere, ved jeg ikke, gl. dags træskruer har jo en ret tynd kerne . Miseren kan jo kun skyldes at, dækket har løftet sig, måske i ekstremt hårdt vejr, og kan det ikke løfte sømmet, kan det måske presse sømhovedet ned i teaken. Dette kunne være sket ved de omkringsiddende spir, så jeg ville nok ta' et par propper op og tjekke om spirene der kan slås lidt længere i, det er svært at forestille sig at påvirkningen kun skulle ha' ramt et enkelt spir. Derefter ville jeg slå det omtalte spir ned igen, og se om det kommer op i løbet af nogle år, det er trods alt en hurtigt overstået proces.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Du kan vel bore et 4,5 mm hul ned i den og skære 5mm gevind og så trække det op med en slagtrækker. Evt 6 mm gevind kunne være en løsning.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Skrevet af Fiahgt på 09 nov 2009 12:25
Du kan vel bore et 4,5 mm hul ned i den og skære 5mm gevind og så trække det op med en slagtrækker. Evt 6 mm gevind kunne være en løsning.
Hvis du havde fulgt med fra starten, ville du have læst at det forslag har jeg bragt på bane før dig ! ÆV-BÆV

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis