udtræk af spir

Nogen der har et godt trick til at trække spir op? problemet er at jeg helst ikke vil udvide prop hullerne for meget jeg kan måske leve med 2 mm.
på forhånd tak
Venlig hilsen
Korpen

at sejle er at leve :o)

43 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Måske du kan klare det med et Papegøjenæb, det er et stykke special værktøj der netop er beregnet på at trække besværlige søm og nagler ud med. Men almindeligvis tager man jo ikke spirene ud af klædningen uden at bordet er råddent.

V.h.  Håndværkeren
tja men det er nu ikke klædningen det skal gå ud over. Det er mit dæk den klovn der har lagt det har brugt jern spir ned i mine egetræes dæksbjælker, så de nu bliver ved med at skubbe spirende op så jeg igen kan slå dem ned og sætte en ny prop i.
Prop hullerne er 10 mm hovedet på spiret er vel 7-8 mm så det er lidt svært med et papegøjenæb.
Vh.
Korpen

Uha-da ja der kan jeg godt se du har et problem, her kan jeg ikke se anden mulighed end at du bore hver enkelt nagle ud, efterfølgende bore du for så du kan sætte en dybel i hullet med noget god lim.
Hmm. sidder lige og leger med tanken, om man kunne bore nogle 3,5  huller og så skære et gevind man kunne skrue en form for øjebolt ned i, men det bliver nok for omstændigt.

V.h.  Håndværkeren
Hvorfor skulle et jernspir blive skubbet op , der sidder jo den slags i alle træbåde, det er vel nærmere en konstruktionsfejl, der gør at dækket, under visse omstændigheder, løftes fra bjælken og trækker spiret lidt op, og så går på plads igen.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Annonce
Hvis spiret fra starten har været sat forkert i, kan det godt trækkes op efterhånden, du ved jo nok Lynæs at den kileformede spids skal være på tværs af årene i egetræet for at binde rigtigt. Har vedkommende der har lavet dækket ikke gjort dette kan de løsne sig. Men det hjælper ikke bare at slå den ned igen, de skal op, hullet skal lukkes og en ny spire bankes ned på den rette måde.
at kilen skal vende den vej, mente jeg var for at undgå at flække træet

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Altså hvilket dæk er der tale om og hvilke dimensioner hvad slaks træ og hvordan er det lagt ;-)

Mvh. Anders -

Hvorfor sidde inde når alt håb er ude?

Ejer af kragejollen "Shakti" - 1936- Tsa Århus.

www.Shakti.dk    - Kig forbi -
Hej tak for alle de gode svar til Anders kan jeg sige nej til søm udtrækker og mit dæk er ca 20 mm teak med 10 mm prop huller.
Jeg går selv og tænker en 5 mm stål plade med måske 10-11mm hul to skruetrækker eller lignende.men ville bare høre om nogen havde prøvet det før eller havde en super idé.
Venlig hilsen.
Korpen

hej en lille en til Håndværkeren hun er bygget i Saxemara i Sverige i 1970 oneoff havkrydser.
VH:
Korpen

Der er yderligere 33 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere