Mangler varme i kabinen.

Hejsa...
Jeg har en Ford Escort 1,6i 16v ( zetex motor ) årgang 95. Der kommer ingen varme i kabinen overhovedet, så derfor vil jeg gerne have lidt hjælp til hvor fejlen kan ligge. Der er skiftet termostat, skyllet hele systemet igennem også varmelegemet i kabinen. Har også tjekket om det skulle være kablet som var hoppet af, men de sidder også som de skal ( hvad jeg kan se ). De virker som om at der ik er ordenlig cirkulation fra termostathuset og igennem varmelegemet, da fødeslangen og returslangen ik bliver særlig varm.
Den bruger en smule vand og bliver nem varm ( ik faretruende ) i kø kørelse, men ellers står nålen vandret under kørelse. Syndes heller ik jeg kan finde nogle utætheder, samt har også haft skiftet olie og der var heller ik noget at se.
Jeg har selv mistanken om at det kan ligge følgende steder køler - vandpumpe - eller?, men da jeg ik er sikker i min sag håber jeg at i kan hjælpe.

Mvh.
Mango
17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hi,
det lyder som luft i systemet. Har Du proevet at lyfte bilen ca. 40-50cm op foran, imens motoren koerer (med varmen taendt, selvfoelgelig)?

Det med vandpumpen kunne være en mulighed.

Du kan checke vandpumpen, ved at fjerne et par liter kølervæske, afmontere termostaten og starte motoren kortvarigt. Der skal så sprøjte kølervæske ud, der hvor termostaten sad. Hvis det ikke sker, er impelleren eller vingerne væk i pumpen, og den skal udskiftes. Hold børn, dyr og andre væk fra området omkring motoren, når du laver dette.
Ellers kan man jo blive ramt af kølervæske.

Ovennævnte udføres for egen regning og ansvar


 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com


I mange biler, jeg kan ikke huske med hensyn til Ford, kan man se det enten ved at tage kølerdækslet af. Står der en god stråle ud af expansionsslangen er pumpen ok.

Du kan også med varm motor og høj tomgang klemme på slangen til køleren (handsker!). Så kan du mærke om der er cirkulation.

Lufttemperaturen justeres ved at blande ulige dele kold og varm luft, og jeg ville mistænke det spjæld, der regulere dette. F.eks at kablet ikke har ved armen etc.
Hvis det ikke er luftblanding -det er år siden jeg har rodet med Ford- så er det regulering af vandmængden, og så ville jeg kigge ventilen til vandtilgangen til varmeapparatet.

Chr.

Chr


Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Hejsa...
Takker foreløbig for jeres råd om hvor fejlen kan ligge, de vil blive brugt i løbet af denne uge.
Den reguleringsventil/spjæld som der også er forslået, hvor sidder den ca hvis der er sådan en på bilen??. Da systemet blev skyllet igennem, syndes jeg nemlig ik jeg kunne se nogle.

Mvh
Mango
Hejsa...
Her er en lille opdate!!!.
Har idag været nede og prøve de forslag som i er kommet med. Er kommet frem til at det er mangel på cirkulation/ tryk på vandet. Når jeg trykker den tykke slange sammen som er fra køleren (toppen) til termostatshuset, så stiger vandet i beholderen og slipper falder det igen. Er det så pumpen eller køleren som er defekt, eller er der nogle måde jeg kan udelukke det ene fra det andet??.

Foreløbig mange tak for jeres hjælp og gode råd, håber at jeg også kan få et eller flere til det sidste.

Mvh
Mango.
Annonce

Hvis det er manglende cirkulation, så skal du have fat i vandpumpen. Personligt har jeg aldrig oplevet, at impelleren var været skadet alvorligt, men der kan sidde et eller andet (plastic, slangeindmad etc). Hav under alle omstændigheder en ny pumpe ved hånden, når du skiller det ad. Ser den gamle pumpe fin og sund ud kan den nye returneres.

Hvis temperaturen er vandreguleret sidder ventilen på slangen mellem motoren og varmeapparatet på tilgangssiden. Den bør være let at finde, når du har fundet den rette slange. Hvis du med gennemvarm motor har fuld åben for varmen og høj tomgang skal du kunne mærke slangen blive varm.
Hvis temperaturen er reguleret ved luftblanding sidder spjældet i nærheden af varmeapparatet, og så er det ofte svært at komme til. I stedet kan du med flest mulig åbne luftdyser i kabinen og blæseren på fuld kraft skifte mellem kold og varm. Så bør du kunne høre, om det lyder til at luften i varm stilling ledes gennem varmeapparatet. Luftmængden vil typisk falde lidt.
Nogel gange kan man også med slukket motor høre at spjældet klapper i yderstillingerne, når knappen bevæges hurtigt.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Hejsa...

Jeg tager en ny pumpe med, som du selv skriver så kan den altid returneres. Kender godt det med at bander og svovler, når man ik har den og SKAL bruge den.
Jeg er næsten overbevidst om at den reguleres med spjæld, for vi kan høre spjældet når vi drejer på knappen. Det var nemlig den jeg først havde i tankerne, at kablet var hoppet af eller knækket.

Mvh
Mango
Jeg har flere gange oplevet at et varmelegeme i varmeapp. er stoppet. Jeg ville først prøve at skylle varmelegemet igennem med haveslangen. Af med begge slanger og skyl fra begge sider, inden du kaster dig ud i heroiske projekter og vær lidt opfindsom med at få luft ud af varmelegemet efterfølgende.
Jeg har vist nok kun een gang oplevet at impelleren på en vandpumpe har været defekt, så den ikke virkede. Jeg har haft fingerene i flere hundrede, men en gang skal jo være den første!

Med venlig hilsen
ktm

 

Hejsa ktm....

Varmelegemet er skyllet igennem, det var også en af de første tanker jeg havde. Men prøver lige for en sikkerheds skyld igen at skyllle det igennem....

Mvh
Mango
Hejsa...

Nu er jeg lige på bare bund... Igår brugte vi et af de råd vi havde fået, nemlig at hæve bilen foran for bedre at evt kunne få luft ud af systemet. Vi syndes ik der var noget luft i systemet, men der er nu kommet en lille bitte smule varme i. Er det så os som ik har luftet godt nok ud eller ik tålmodighed til at det sidste kommer ud.
Tænkte på om man for en meget kort bemærkning kunne starte bilen op uden termostaten, for at se om det er en fuser vi har fået.

Mango.
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis