montering af gearkasse Felicia

Undertegnede har en Skoda Felicia, hvor jeg har haft afmonteret gearkassen, nu kan jeg ikke få den helt sammen, der mangler ca 2-3 cm i at den slutter tæt, har haft den ude flere gange for at se at om der var noget der ikke sad rigtigt. I venstre side er en arm, går ud fra at den skal gribe fat i et tandhjul, ellers kan jeg ikke se hvad der er galt, nogen der har en god ide om hvordan man nemmest monterer gearkassen
VH Ib
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej. Hvis du har haft din kobling adskilt er den nok ikke centreret ordentligt. eller den kan have rykket sig da du tog den af. Koblingen skal centreres og så kan du prøve at dreje højgearsakslen rundt, og ikke noget med at tvinge den ind, så går det galt.
hvad har du lavet siden den skulle af?

Trying is the first step toward failure...But failure is the first step toward experience
Hej og tak for dit svar, jeg har ikke haft koblingen aaf, kun gearkassen, jeg har haft den af fordi da jeg skulle skifte gearolie det foregår igennem det sted hvor spedometerkablet går ned, da gled det lille drev ned i gearkassen, så jeg var nød til at skille det af, hvordan centrerer jeg kobling, og højgearhjulet er det det store tandhjul+. Der siider en lille arm som man kan trække ud, går ud fra at den skal have fat i et lille hjul der sidder i gearkassen+. 1. Hvordan centrerer jeg kobling?. 2. Højgearhjulet, er det det store som sidder på koblingshuset? 3. Den arm (sidder i venstre side) man kan trække ud den ud, skal den passe ind i det lille tandhjul på gearkassen?. VH Ib
Jeg har ikke tidligere skiftet kobling på en Felicia men har ellers skiftet 1000 andre koblinger på 1000 andre biler og princippet er det samme på alle biler med manuelt gear. Og Jeg er enig med den forrige at det nok er koblingsnavet (den plade der sidder imellen trykfoden og svinghjulet) der ikke er centreret korrekt (alternativt er det strålerne i højgearsakslen der ikke går i indgreb i strålegangene i koblingsnavet). Centrering af koblingsnavet gøres normalt med en gammel højgearsaksel fra en gammel gearkasse, i mangel af bedre skal du finde en aksel der har de rigtige dimensioner så den passer både i koblingsnavet og ind i svinghjulet. Når du har den rigtige aksel skruer du frykfoden løs /tag den IKKE af kun løsne boltene så koblingsnavet sidder løst, så sættes akslen helt ind, så koblingsnavet centreres i forhold til svinghjulet. Mens akslen sidder i, spændes skruerne igen og derefter tages akslen ud. Det skulle nu være muligt at sætte gearkassen på plads igen,,, men det kan være pokkers svært at få højgearsakslen fra gearkassen til at ramme dels strålerne i koblingsnavet og dels hullet i svinghjulet og det kræver ofte at du skal dreje på drivakslerne så højgearsakslen drejer lidt idet du fører den ind i koblingsnavet og svinghjulet.

Jeg er ikke helt sikker på hvad du mener med "højgears hjulet" men den store "skive" med tænder som koblingen er monteret på er svinghjulet og tænderne der er på periferien er tandkransen der bruges til at starte motoren i forbindelse med starteren.

Nå men held og lykke med det

Peter

Proff-fusk

Hej, og tusind tak for dit svar jeg vil afprøve det i morgen lørdag og håber at det lykkes.
Vh
Ib
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis