indvendig efterisolering af sokkel

Hej

Da det af andre årsager er nødvendigt at reparere på mit stuegulv vil jeg gerne i samme moment efterisolere.

Det bliver for voldsomt at grave ud under hele gulvet (55m2) men jeg vil gerne grave ud langs med udvendige vægge og isolere soklen.

Data:
Mit hus er fra 1909 og soklen er en blanding af cement og store marksten.
Soklen er høj, hvorfor overkanten af gulvet er hævet 250mm over udvendigt terræn.

Under gulvet som ligger på strøer er der et tyndt klaplag der går helt ud til ydermuren og derunder er der ca. 100mm leca ovenpå jorden.

Ydermuren er dobbelt med en hulmur på ca. 80mm som er isoleret med papiruld.

Jeg ønsker:
At efterisolere med papiruld langs med soklen og over den resterende del af klaplaget.
Dvs. at jeg skal bryde det tynde klaplag og grave ud på 3 sider (hvor gulvet støder op til ydermure.

Mine spørgsmål er derfor:
Hvad sker der ved at bryde klaplaget i en kant langs tre sider. Vil det resterende klaplag kunne bære sig selv, skal jeg understøtte det langs de tre sider på en eller anden vis, eller er det en rigtig dårlig ide overhovedet at bryde klaplaget?
Hvis det kan gøres, hvordan skal jeg så bære mig ad og er der noget specielt jeg skal tage hensyn til?

Jeg håber I kan hjælpe mig.
På forhånd tak.
Zanne

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nu bliver din efterisolering jo aldrig så effektiv, som hvis tingene laves ordentligt helt fra bunden af.

Men at få adskilt din sokkel og klaplaget indvendigt, vil jo have en effekt, men tror ikke den er så stor, da den jo ligger bag isoleringen alligevel.

Dit klaplag skulle gerne ligge stabilt, også selvom de fjerner en smule af dem ude langs kanterne, det skal jo bare lige være adskilt.

Jeg ville hellere fylde lidt mere isolering langs kanterne af soklen, også få isoleret dit klaplag effekt.
Hej og tusind tak for superhurtig respons.

Det er godt at høre at mit klaplag bliver liggende.

Min plan er at fjerne 300mm klaplag langs tre sider og grave ud så der er plads til 3-500mm isolering ned langs soklen.
(soklen er uisoleret og hulmursisoleringen starter først i niveau med klaplaget)

Er det stadig ok (300mm) eller skal jeg nøjes med en mindre kant på måske 150mm, som så ikke kan blive så dyb?
Og forstå jeg det ikke rigtigt når det også er det du foreslår med at "fylde mere isolering langs kanterne af soklen"?

Venligst Zanne


Nu skal du jo huske at du igen skal kunne klods dit bjælkelag op i enderne, dette er jo ikke muligt hvis du holder alt for langt afstand fra soklen.

Har du ikke isolering over dit klaplag ?
Jo der kommer isolering ovenover klaplaget. Det er mellem 7 og 9 cm luft og det fylder jeg ud med minus 1 cm, så der er lidt luft tilbage. Men forstår jeg dig ret når jeg hører dig sige at jeg kun skal fjerne 150mm klaplag og ikke grave ud men bare fjerne hvad der fjernes kan og fylde op igen med papiruld? Eller er 150 mm også i overkanten?
Er det strøerne du mener? De er 5x5 cm.
Jep, så er det strøer vi snakker om.

Så skal du i hvertfald holde dig meget tæt på kanten med kun 50 mm strøer, skal du jo lagt ud til kanten med dine opklosninger.
Mange tak for dine svar og din tålmodighed!
Det hjalp at få lov og stille alle de mange spørgsmål.

Med venlig hilsen
Zanne
Var så lidt...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis