tagsten ved skotrende

Hej alle,

Håber I kan kommer med et godt råd - jeg skal igang med at skære mine IBF cement tagsten ved skotrende. Mit simple spørgsmål er: hvor langt skal jeg lade stenene gå ud over skotrendekant (skotrende er opbygget på"gammeldags måde - altså på skotrendebrædder 7" - ikke nedsænket. Dog dækket helt med en bane undertag langs renden).????

Mvh. egual
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nu vil jeg svare dig, frem for at komentere din skotrende løsning...

Du skal skære dine tagsten ca. 5 cm ude over kanten på din skotrende, husk at lukke mellem tagsten og skotrenden med fuglegitter langs skotrenden, så du slipper for blade , grene osv. som eller finder ind den vej.
He he, ja vi har snakket om dit skotrende valg før, og du kender mig jo, jeg har lidt stærke meninger når det kommer til tagløsninger...

Og jeg ved jo også hvorfor du valgte løsningen, og forstår dig sådan set godt.

Som sagt er det også et meget tæt tag du har med IBF tagstenen, så det er meget begrænset hvor meget vand der vil finde ind under tagstenen, det er nok kun når vi har ekstremt vejr.

Byg-Tjeks skotrende løsning er sådan set også en bedre løsning end en ganske alm. gammeldags tagrende løsning, hvor undertaget bare blev ført over kanten på skotrenden, med bygtjeks løsning er dette problem i det mindste på en måde løst, men stadig ikke så optimalt som en underlagt skotrende løsning.
Kan simpelthen ikke forstå du siger god for den undersænkede skotrende. Den gamle model er en meget bedre løsning. Men ved godt den ikke er "lovlig" mere.

 Blikkenslager ved

www.brixgaard.dk

Jeg siger ikke kun god for den undersænkede skotrende, men kunne ikke finde på at benytte andet, i forbindelse med undertag.

Kan du forklare mig hvor du syntes er bedre ved den gamle skotrende... ?
For jeg har svært ved at se andet en problemer med den opbygning.
Annonce
Ved skotrende slut på kviste og andre tagforskydninger er det bare ikke holdbart, der skal vandet ledes 6cm plus tagsten op ad. Hvordan bliver klemmelister og lægter gjort fast, Næsten altid med søm igennem zinken?. Den gamle model skal bare have en vinkel rende i galvaniseret stål på siden, som undertaget bliver limet fast på. Ingen knæk eller huller i undertaget.

 Blikkenslager ved

www.brixgaard.dk

Ved lige præcis det eksempel du kommer med der, kunne jeg godt tænke mig at vide hvordan du leder vandet fra undertaget op til taget så, for som jeg ser det har du jo stadig lige langt fra bagkanten af den skotrende op til taget, som du har ved en underlagt skotrende.

Men hvordan vil du så afslutte din løsning der i bunden af skotrende hvis vi snakker 2 bygninger, hvor tagfoden render sammen.

Der får du bare et nyt problem, hvis du vælger den løsning du foreskriver.

Ved godt at den kan være lidt bøvlet ved tagkviste og forskudte tagflader, man det er altså til at løse uden de store problemer, jeg mener dog at bygtjeks skotrende løsning, har præcis samme problemer på nogen punkter, som en underlagt skotrende har.

At der sømmes gennem zinken er jo ikke noget nyt, det har man altid gjort her de sidste mindst 10 år vi har brugt underlagte skotrender, og det holder da stadig.
Den vinkel rende kan du da nemt lede ud i tagrenden.. Det gør som blikkenslager ondt hver gang en tømrer sømmer igennem zink. For det første fordi det bliver utæt før eller siden og vandet siver ind, for det andet kan zinken ikke arbejde det den skal. Alt dette forringer zinkens og selve skotrendens levetid.

 Blikkenslager ved

www.brixgaard.dk

Nemt og nemt, du har et problem med at få flyttet den op til overkant tagfod, præcis samme problem som der er med en underlagt skotrende, dvs. kan ikke udføres uden et knæk som du selv kalder det.

Alt bliver utæt før eller siden, men hvornår vides stadig ikke, men nu har den løsning efterhånden været på banen 12-15 år, og jeg har endnu ikke været ude og skifte en skotrende eller ubedre utæt undertag ved de underlagte skotrender, men har jeg derimod flere gange hvor den "gamle" skotrende model er lavet, ved godt at den "stålkant" du snakker om, skulle løse nogle af de problemer der er med vand der trækker ned langs skotrenden, men jeg mener bare at den bare giver en afvanding under taget, som vi helst skal undgå, netop derfor skotrenden skal underlægges, så vi får vandet ud af taget.
Undersænket skotrende giver da lige præcis afvanding under taget. Især hvis det ikke bliver ledt ordentlig ud over tagstenene.

 Blikkenslager ved

www.brixgaard.dk

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis