Vedr. fuldspartling af vægge

Hej

Jeg er med stor lyst i gang med at fuldspalte væggene i spisestuen i hus fra 1947.
Planen er at der skal filt op og males.

Jeg spartler med en 35 cm spartel og LM medium spartelmasse. Resultatet er pænt synes jeg, men der skal slibes en del.

Men der er en del ridser/streger i pudsen (det jeg har sparlet på).

Sopørgsmålet er hvad der er acceptabelt når vi taler filt der skal op.

når jeg stryger hånden henover virker det fuldstændig glat og jævnt.

Men skal det pudses helt ned/væk?

2. spørgsmål.
Hvilke kornstr. skal man bruge første gang når man pudser?
Lige nu bruger jeg 180 og det tager godt nok lang tid at slibe sig igennem det der skal slibes?

Hvad kan anbefales?

Tak.
18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Generelt så hvis du føles glat, så er det godt nok.

Jeg benytter altid korn 100-120 til slibningen, korn 180 er alt for fint.
Har du meget der skal slibes kan jeg anbefale at leje en giraf-sliber.
Du kan, for at se om der er ujævnheder, sætte en stærk spot(evt en arbejdslampe) til at
lyse langs med væggen, altså flugte med væggen. Så kan du lægge
hovedet ind til væggen og spotte de steder der er ujævne.

Filt er meget afslørende mht ujævnheder så det betaler sig at spartle og slibe med grundighed.

Er iøvrigt enig med korn 100/120

God arbejslyst.

Skal man egentlig sige undsyld når man har sagt hov...

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hvis det var mig ville jeg sørge for at alle ridser og streger var væk, enten ved at slibe dem væk eller pletspartle, brug for en sikkerheds skyld en arbejdeslampe til at lyse på væggen, jeg har set mange streger i filt for man ikke har slebet ordenligt, man skal ikke gå på kompromis :-)

www.holstedmalerfirma.dk

Hej igen
er i fuld med sliberiet. Det går tilsyneladende stryngende.
Men jeg er i tvivl om 2 ting:
1. Hvilken konstørrelse skal man afslutte med?
2. Skal jeg støde filtbanerne op til hianden når jeg sætter det op, eller overlappe dem og skære dem? Har på fornemmelsen det kan være svært at skære til når det er en pudset væg. Er bange for at kniven "hakker" når jeg kører med den? (det må være meget nemmere at skære når det er på en gibsplade).


Tak.
Du skal lave overlap, det giver helt klart det bedste resultat. Det bør ikke være noget problem med kniven, hvis du har fuldspartlet.

Slut du bare af med en mellem spartel. Det plejer at blive fint hjemme hos mig.

Ps. husk lige at køre filten over med korn 100 efter fylder, som du jo selvfølgelig har smurt på mens filten stadig var våd ;-)

Skal man egentlig sige undsyld når man har sagt hov...

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Hvor præcist skal ens snit være når man skærer. Skal det være i fri hånd eller efter skinne/o.lign?

Hvad mener du med mellen spartel? jeg ER færdig med at spartle, og det er supergodt.

hvorfor skal jeg påføre fylder mens filten er våd? og hvorfor skal den slibes?

Jeg er selv ved at spartle, jeg bruger slibenet korn 80 på en slibeklods, det fungerer fint, slibenet er ret dyrt, men det holder meget længe.
Hilsen Aksel
Hvor præcist skal ens snit være når man skærer. Skal det være i fri hånd eller efter skinne/o.lign?

Hvad mener du med mellen spartel? jeg ER færdig med at spartle, og det er supergodt.

hvorfor skal jeg påføre fylder mens filten er våd? og hvorfor skal den slibes?
hmm jeg plejer sq bare at pudse væggen plan som du har gjort, smørre en blandingprodukt af fylder og klæber på væggen også op med filten derpå.. Leder så den første bane sidde og tørre rimeligt også ellers bare afsted.. har altid stødt banerne samme med en tapetkost og det er så meget nemmer en at skære og har endnu ikke fået synlige samlinger..

Laver alt i smede arbejde og simple drejeopgaver.

Hmm, der jo, som regel, lige så mange meninger som der er der hoveder.

Jeg plejer at gøre følgende:

1. Spartle, mellem, altså ikke grov eller fin

2. Slibe, korn 100

3. Forankringsgrunder

4. Filt, overlap 2-3 cm. Dette er der ikke de store ben i, skal bare skæres i fri hånd(pas på kun at skære i overlap)

5. Væv/filtfylder. Gør dette når du er færdig med en væg/rum afh. af størrelse. Dette for at spare på fylderen. Det er
markant mindre fylder der skal bruges hvis du gør det imens væggene stadig er våde.((økonomi, og du vil erfare at du ikke skal dyppe rulle for hver 30-40 cm væg).

6. Når fylderen er tør. Slibe de fibre der har rejst sig. så væggen står helt glat. Dette er meget let gjort, du skal nærmest bare røre væggen med klosden og korn 100 så er den fin. Prøv at mærk efter med en flad hånd.

Jeg misforstod dig først.
Jeg troede du mente kornstr. i spartelmassen men det var jo
selvfølgelig kornstr. på papiret. Str. 100 er fint.

Skal man egentlig sige undsyld når man har sagt hov...

Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også