luft/vand

kan jeg erstatte oliefyret med en varmepumpe udedel, måske hellere koble udedelen direkte på min varmtvandsbeholder, som hører til mit solfangeranlæg (6m2 til brugsvand, overskudsvarme herfra kan overføres til rumvarme (radiatorer)), men så skal oliefyr´s delen bare ud. Hvis det kan lade sig gøre, hvad kan det så komme til at koste. Jeg bruger for 20.000kr. fyringsolie incl. solvarmedelen til brugsvand. 

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
det var noget af en varne udgift se og få skrottet det olie fyr og få en varme pumpe luft/vand

prøv lige rex naturvarme

anders jørgensen
54706399

de ved hvad det er for noget skal selv have det lavet

hilsen anders
Pas nu på du ikke laver for meget reklame for dig selv, Anders!!

Personligt synes jeg at 20.000 er meget billigt for varme. Det drejer sig jo om næsten 1000 m2 der skal opvarmes!! (Nårhnej, det står der ikke noget om...!! Så er det svært at sige at det er meget!!)


Men tilbage til spørgsmålet: Hvis du er en LDS'er med hænderne skruet rigtigt på, kan du godt selv lave det.
Det kræver at du kan undvære fyret i den tid det tager for dig at lave systemet om.

Hvis du kan finde en yderdel hvor veksleren sidder i yderdelen (altså at vandet bliver varmet opderude) kan du føre rørene ud til denne direkte fra din akkumuleringstank.
Styringen kræver nok at du kan lidt med elektronik også.

Jeg vil med glæde følge dit projekt, hvis du går i gang.


Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
jeg ved bare at jeg ku halvere min udgift til varme med saddan en fætter ved at skifte olie fyret ud og så er det jo ligemeget hvor stort huset er
Det hadnler jo om at regne på om den udskiftinign kan 'betale' sig - du skal jo vide deit nuværende forbrug, og finde prisen for at konvertere til noget andet, samt dette nye forbrug. så skal du regne på tilbagebetalingstiden, er den for høj, så er det jo ligemeget.

Fx jeg har oliefyr, et gammel kedel fra 1972 - men fordi jeg har isoleret så meget som muligt og benytter brændeovn, så havde jeg sidste år en olieudgift på kr 6000 (Brænde for ca. kr 3000), og i år bliver det omkring kr 5000 (brænde ca kr 1500) - (Huset er på 100m2) Da mit olieforbrug er så lille, så bliver min tilbagebetalingstid nemt ~30-40 år, så derfor er det da spild af penge at ændre på noget sålænge det nuværende virker fint.

hej Bri_jac.
du har fulstendigt rat i at det ikke kan betale sig at udskifte din keddel med det varme forbrug
men du skal regne med at olie +brande+skorstensfejer+at der skal ifølge loven skal laves eftersyn på olie fyret
og hvis du selv skærer og flækker brændet så bruger du tid på det
men med en varme pumpe halverer du dit forbrug og mere du bruger på opvarmning bliver din tilbage betaling kortere
det kan kun betale sig for dig hvis dit fyr går i udu at skifte til en varmepumpe
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis