Paptag

Hej

Jeg skal igang med at lægge tagpap på mit gamle gæstehus. Huset har et tag på omkring de 50 kvm. så stort er det ikke. Der er lagt eternittag på det hvorefter der er lagt et enkelt lag tagpap OVENPÅ eternitten. Under eternitten er der lægder med meget kort afstand. Jeg vil gå udfra at den nemmeste måde er at lægge de 15mm krydsfinerplader ovenpå de gamle lægder, men kan man det eller SKAL de lægge på spærene?

Skal fodblikket ligge under undertaget? rendejernene er monteret på stern så det er ikk noget der skal indunder

Hvad gør man ved afslutning ude ved trekantslisterne?

Når man kører tagpappen ad taget hvor meget skal det så overlappe underpappen?

Mvh Magnus
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Så må vi håbe at Tagtækker Claus er på banen, han kan proff. besvare dine spørgsmål

V.h.  Håndværkeren
Hejsa

Hvis ellers din tagkonstruktion er rimelig lige og ikke hænger for meget, kan du godt ligge dine krydsfiner plader på lægterne. Vil nok vælge en 18 mm Husky tagkryds. Så for du også tværgående ventilation under pladerne, så du undgår skimmel dannelse på bagsiden af pladerne. Det er vigtigt med ventilation når du vil lave sådan en konstruktion her.

Underpappen skal med ud i tagrenden, så sømmer du fodblikket på oven på underpappen, så skærer du det væk der hænger neden under fodblikket. Ude ved trekantlisterne brænder du en underpap strimmel på. Så overpappen på med en strimmel til op på sternen.

Alle langs gående overlæg det giver jo sig selv for der er jo overlægs mærkering på banen, men alle endesamlinger giv dem ca 12 - 15 cm overlæg.

Sydjysk Tagentreprise

7100 Vejle

60767424

Alt i tagpap arbejde

se mere på www.sj-tagentreprise.dk

Jeg takker mange gange for det gode svar!! Lyder godt det med lægterne. Selve taget går ud til en terasse med trapetzplader på.. så hvis man lavede om på højden ville det se mærkeligt ud.

Har lige et enkelt mere spørgsmål. Jeg har fået leveret krydsfinerpladerne men ikke dem jeg har bestilt. Der er ikke fer & not i dem, hvilket jeg simpelthen ikke forstår fordi jeg gav ekstra udtryk for at det var til et tag. Desuden bestilte jeg fodblikket med også.. burde vel få klokkerne til at ringe. Kan man ligge dem på også hvis bare samlingerne er på en lægte?

Mvh Magnus
Ja, kan du godt, men du skal huske at endestødene skal også have underlag, evt. sammenskruet over lægte stumper, pladestumper eller lign.

Ellers må trælasten jo bare se at få dem byttet, for kan jo være du har fået billige emballageplader frem for tagkrydsfiner.

Annonce
Krydsfineroverfladen skal være plan og jævn og være forsynet med fer og not på alle ikke understøttede sider i henhold til CE-Mærkningen og montageanvisningen. Pladerne må kun stødes over understøtninger og skal lægges i forbandt. Der må ikke optræde spring på mere end 2 mm mellem 2 naboplader. Der kan accepteres fugeafstande på opp til 5 mm. Det er i henhold til TOR`S anvisninger.

Sydjysk Tagentreprise

7100 Vejle

60767424

Alt i tagpap arbejde

se mere på www.sj-tagentreprise.dk

Hej

Husk at krydsfinerplader ikke må lægges helt sammen, da de skal have plads til at udvide sig, så hold min. 1 mm afstand hele vejen rundt (2 mm ved OSB plader).
I henhold til TOR Anbefales ikke OSB Plader, idet de har for store fugtbevægelser der giver folder. JVF Anvisning nr 28 1 Udgave.

Fugeafstand i Krydsfineren    Træfugt i krydsfineren           Fugeafstand mellem
                                             ved oplægning.                     krydsfinerpladerne (mm)
                                                   12%                                              2
                                                   18%                                              0

Sydjysk Tagentreprise

7100 Vejle

60767424

Alt i tagpap arbejde

se mere på www.sj-tagentreprise.dk

Ah okay perfekt. Sømmer bare en ekstra lægte på mellem pladerne.
Der hvor du siger man skal sætte en underpapstrimmel på ude ved trekantslisterne.. er det før "over"-pappet kommer på eller hvordan? Ellers når man ruller "over"-pappen på skal den så overlappe underpappen?

Tusind tak for hjælpen

Mvh Magnus
Alt underpappen skal monteres først, så laver du samme omgamg med overpappen.

Sydjysk Tagentreprise

7100 Vejle

60767424

Alt i tagpap arbejde

se mere på www.sj-tagentreprise.dk

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis