HJÆLP

Hej
Jeg søger guidning ift husrenovering.
Min bedre halvdel og jeg har for nyligt købt hus der er beliggende på landet, helt ned til strand og med egen badebro. Fantastisk sted. Men huset har brug for en total renovering. Det blev bygget i 1937 og har ikke være istandsat siden da. Selve hovedhuset består af stue og 1 etage boligareal på ca. 85 m2. Hertil er der en sidebygning på ca. 45 m2 som skal laves til beboelse. Alle vinduer/døre skal udskiftes, der skal laves jordvarme, nyt kloaksystem osv.
Det er et kæmpe projekt at komme igang med, men vi var fortrøstningsfulde da vi på daværende tidspunkt havde et nært familiemedlem med flere årtis fagerfaring der ville hjælpe os 100% hele vejen. Dette familiemedlem er pga tragiske begivenheder ikke længere i blandt os og nu står vi med et hus vi ikke ved hvordan vi skal starte eller slutte på.

Vi er stadig helt enige om at gennemføre dette projekt og vi har også mange venner og familie som vil hjælpe os et langt stykke af vejen. Mange håndværkere og elektrikere       Vi har mange ideer og ønsker men mangler gudning. Skal vi få hjælp fra en arkitekt, bygningsenginør eller hvem syntes I ville være kvalificeret. Og hvad er priserne på disse erhversfolk??
Og hvad ville i forslår at starte ud med. Det skal gerne være en investering som er med til at forhøje ejendomsvurderingen mest muligt. => nyt realkreditlån=> større boliglån.             Det skal lige siges at vi som start kun har et rådighedsbeløb på ca. 200.000.

Tusinde tak for hjælpen.

Mibella

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Uha... den var værre. 200K bringer jer vist ikke i nærheden af det i gerne vil have lavet ved huset.

Med mindre I kan få materialer til en rigtig fornuftig pris og ikke beregner arbejdsløn.
Og stadigvæk bliver det mere end svært at holde tingene indenfor 200K, tror jeg.

Egentlig er det nok ikke specielt fedt at være LDS, hvis man ikke har nogen anelse om hvordan man skal begynde på sådan et stort projekt.

Har selv renoveret 2 gamle huse fra bunden... det er et meget stort, og dyrt arbejde, selvom jeg lavede stort set alt selv. Nye vinduer, tag, døre, køkken, bad, bryggers, varme, puds osv.

Min anbefaling er at I får en bygningssagkyndig til at vurdere, hvor der skal sættes ind, og så får lavet det der er nødvendigt, for at kunne bebo huset. Dernæst må drømmene komme, når I kan få vurderet husets værdi højere og dermed få et større byggelån.
Så kan I gå i gang med runde 2, hvis I ikke allerede nu kan få et større lån...

 


 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

200000 det er ikke meget at gør godt med.. jeg havde en gammel kunde en gang der meget fornuftigt sagde at tag og fag var det vigtigste for resten er kun et spørgsmål om indretning :-)
hvis vi forudsætter at det ikke regner ned gennem taget, og der ikke er direkte brud på jeres kloarker..og arbejdskraften er mere eller mindre gratis..
løsning 1.
så skal i have et nyt billigt køkken gerne sådan et tilbud med hvidevarer og det hele.. renoveret badeværelset.. sætte alle værelser/rum i stand så de står pæne med eks vis afhøvlede gulve.. frisk facader og gavle op.. hvis der er flere penge tilbage så begynd på døre og vinduer..(døre og vinduer skal naturligvis udskiftes i det omfang der er penge til inden at berørte værelser bliver istandsat) dette vil hæve ejendomsvurderingen men på grund af økonomien vil i måske være nødsaget til at gå på mange kompromier mht. materialevalg..
løsning 2.
få byggetiladelsen igennem til de 45 ekstra m2. få det bygget så det passer til drømmen om hovedhuset.. tag, facade, vinduestype/dørtype, issolering tag væg og gulv, installationer.
fordelen her er at i måske lige har penge nok til at bruge udvalgt materialer der opfylder jeres drømme, ulempen er at hovedhuset stadig er i forfald, men, ejendomsvurderingen vil stige..

det er selvfølgelige meget mere indviklet en lige skitseret her, der skal lige regnes, ganges plusses,divideres og trækes fra...
det var mine bud håber det ku hjælpe jer lidt på vej :-)


 den bedste håndværker er ham/hende der kender sine egne begrænsninger

Ja det er en kæmpe mundfuld at komme igang med. Ingen tvivl. Måske jeg vender tilbage om5 års tid til denne mail og skriver. DONE. Nå men tak for rådene.


Mibella

Tja, vi har nu været igang siden 1/4, og mangler stadig en del.
Vi har 130 m2 som skal sættes totalt i stand. (kælder kommer senere)
Det er kun murene der har stået tilbage.

Nye vinduer, samt etablering af to nye terrassedøre samt et vindue.
Nyt gulv bygget op (det gamle fjernet,indskud gravet op) gulvvarme etableret.
Nye døre, gerekter og fodpaneler.
Flyttet en dør.
Nyt strøm i hele huset, kælder, stueetage og førstesal
Et nyt toilet.
Et nyt badeværelse.
Et nyt køkkenalrum(væg brudt ned).

Vi bor heldigvis ikke i det imens det står på, vi bor til leje i øjeblikket. Det er en stor mundfuld, især når vi begge har fuldtids arbejde ved siden af og to børn.

Men vi tror på det bliver godt, og så får vi det lige som vi selv vil have det.
Så bare klø på, det er tilfredstillende at se de forskellige ting blive færdige.

Jeg vil råde jer til at gøre enkelte ting ad gangen, gøre dem færdige, i den grad i kan, inden i starter på noget nyt. (det skulle vi nok have gjort i større grad, på et tidspunkt så det ret håbløst ud, men nu er der styr på det igen).

God arbejdslyst.

Skal man egentlig sige undsyld når man har sagt hov...

Dejligt at høre nogle har gennemgået mange af de samme problemer som vi kan se frem til og er kommet godt ud af det på den anden side.

Kan du evt fortælle hvaad de forskellige udgifter har været og hvad der har været smartest at starte på først.

Vi har også lejlighed lige nu og bliver nok boende et ½ år mere, men vi vil gerne derud at bo når der er et eller 2 rum klar.

Alt held og lykke med Jeres projekt fremover.

Mibella

Annonce

Boede selv i de huse, som jeg restaurerede.

Mine prioriteter ville være:

Tag, vinduer, døre, varme og kloakering skal være på plads fra start.
Derefter:

1. Bad og toilet (Det er ikke til at undvære, når man er igang med andet byggerod)

2. Køkken og spiseplads (Al-rum)

3. Børneværelse (Børn skal have et sted hvor tingene er iorden)

3. Soveværelse.

4. Stuer.

5. Og så alt det andet, murværk, andre bygninger osv.

Ville lave et værkstedsrum til at forarbejde materialer i, fra starten.
Og så iøvrigt ikke bo i huset før de elementære ting virker.

Det slider godt på humør og samliv at bo i byggerod i længere tid, så få lavet så meget som muligt, så huset er beboeligt, inden i flytter derud.


 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

uha, det er nok meget individuelt. Vi er nok lidt priviligerede i og med at vi
har mulighed for at vente med at flytte ind til vi er "helt" færdige. Minus kælder.

Men jeg er enig i at køkken og bad er væsentlig. Mht. værelser og stuer ville jeg nok
vente med dissse. Dem kan man lukke af og så kocentrere sig om et rum ad gangen.

Jeg er også enig i at det kan tage lidt på familie idyllen at bo i bygge rod, men tager man
den rummelige hat på så går det nok. Der jo tilgode for alle det man har gang i.


Skal man egentlig sige undsyld når man har sagt hov...

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis