Alufælge til vinterdækkene?

Jeg står og skal til at købe vinterhjul til bilen. Jeg har fået en pris fra forhandleren på et sæt på stålfælge - og så et tillæg på 1.100 x 4, hvis jeg også vil have hjulkapsler

Nu har han så tilbudt, at jeg for samme pris som stålfælgene kan få dækkene på alufælge - så "mangler" hjulkapslerne jo ikke, og bilen vil ligne sig selv lidt mere, selvom hjulene ikke er mage til sommerhjulene.

Spørgsmålet er så, om det er en god ide? I "gamle dage" mener jeg, at det blev kraftigt frarådet, men de seneste år synes jeg jeg har hørt flere sige, at det er en skrøne, og at det ikke er noget problem at køre på alu hele året.

Hvad er fakta?

Alufælgene er fristende p.g.a. udseendet, men hvis det er en skidt ide om vinteren kan jeg vel købe et sæt billige kapsler til stålfælgene i THansen...
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
jeg ville vælge stålfælge
alufælge kan godt holde , men de er hurtigt grimme da de ikke kan tåle det salt der sprædes på vejene , det æder overfladen medmindre du renser og smørre dem hver uge
og kvaliteten af alufælgene har også betydning for holdbarheden... de billige fælge med polerede kanter har typisk kun et tyndt lag lak der nemt går hul på ved små stenslag, og så er skaden sket og korrosionen vil brede sig.

Jeg købte nogle billige stålfælge på dba og købte dæk på daek-online og fik dem monteret og afbalanceret hos et værksted. så havde jeg gode billige vinterdæk. Jeg kan anbefale Continental TS-800

Hvis jeg læser rigtigt så ville jeg ikke sætte mine ben hos den forhandler 4400DKr.for et sæt hjulkapsler?Fortæl lidt mere om det tilbud.
René
Jeg søgte lidt efter tilbud på vinterhjul i går og ramte en side "billigalu" eller noget i den stil. Blandt deres mange forskelllige fælge var der en del hvor der stor "vinteralu". På de samme var der et antal års garenti på overfladen. Det var mest den i den billigere ende. De dyre fælge var der ingenn garenti på overfladen.
Har lidt samme overvejelse stål eller alu. De koster stort set det samme i dag og når man mangler hjulkapslerne til stål, så bliver det det samme, med mindre man bare droper dem.

ps. hvis nogen ligger inde med et sæt vinterhjul eller bare fælge, der passer til en Honda FR-V, så giv lige lyd.
Annonce
Tak for svarene! Jeg kan se, at der ikke er nogen entydig holdning, så det bliver følelserne, der afgør

Vi prøver "Dezent RE" alufælgene (de er blandt dem der kaldes viniterfælge på "billigalu.dk") med Continental TS810, så må vi se, hvordan det går.

@ALB69: Det er bare originale kapsler til Honda Jazz.

Jazz'en er i øvrigt ikke en nem bil at købe hjul/dæk til - standardmonteringen er 185/55-R16, som er stort set umulige at finde, og alternativstørrelsen 175/65-R15 er heller ikke lige den mest gængse. Er der nogen der ved, om man kan montere en mere udbredt dækdimension på fælgene - 16x6"?
Hvad er problemet?
Skal fælgene holde i årtier?
Hvis bilen alligevel smides ud efter et par år, som de fleste åbenbart gør, kan det jo være skingrende ligegyldigt, idet man ikke får en bønne mere for bilen om der er vinterhjul med eller ej. de fleste bilhandlere vil sikkert helst være fri for at tage sig af det skrammel og et brugt sæt vinterhjul, indbringer stort set intet.
Køb dog de fælge du synes om og glem alt om diverse overvejelser om de med tiden bliver grimme i større eller mindre grad.
Et sæt sorte fælge i mat grundfarve, som flertallet kører med, overskygger da alt, hvad angår grimhed. :-)

Med venlig hilsen
ktm

 

Jeg kører nu på 11. år i min Camaro med samme originale alufælge som er på både vinter og sommer. De er fortsat pæne, så det må vel dreje sig om kvalitet mere end metal, for mine får kun en autovask af og til om vinteren og intet andet.
På en tidligere bil have jeg Minilite-fælge, der var lavet af magnesium, og de holdt ½ vinter så var de boblet op både i metallet og i lakken, og kostede et stort arbejde at få pæne igen.

Mvh. JørgenE
Detroit Iron!!!

Med venlig hilsen
ktm

 

Nemlig - og først nu begynder udstødningen at vise angreb. Det er kram.

Mvh. JørgenE
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis