Alufælge til vinterdækkene?

Jeg står og skal til at købe vinterhjul til bilen. Jeg har fået en pris fra forhandleren på et sæt på stålfælge - og så et tillæg på 1.100 x 4, hvis jeg også vil have hjulkapsler

Nu har han så tilbudt, at jeg for samme pris som stålfælgene kan få dækkene på alufælge - så "mangler" hjulkapslerne jo ikke, og bilen vil ligne sig selv lidt mere, selvom hjulene ikke er mage til sommerhjulene.

Spørgsmålet er så, om det er en god ide? I "gamle dage" mener jeg, at det blev kraftigt frarådet, men de seneste år synes jeg jeg har hørt flere sige, at det er en skrøne, og at det ikke er noget problem at køre på alu hele året.

Hvad er fakta?

Alufælgene er fristende p.g.a. udseendet, men hvis det er en skidt ide om vinteren kan jeg vel købe et sæt billige kapsler til stålfælgene i THansen...
Jeg står og skal til at købe vinterhjul til bilen.... Vis hele indlægget
12 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af JørgenE på 30 okt 2009 11:41
Nemlig - og først nu begynder udstødningen at vise angreb. Det er kram.


Jo, men så vejer udstødningen alene jo også det samme som hele min Jazz

Udover legeringen (alu er ikke bare alu) er det lakken, der er afgørende. Købte lige præcis et sæt "Dezent" til mine forældre ubeset - 1 år gamle med kvittering og det hele. Nu købte jeg dem for dækkenes skyld - og godt for det, for efter endnu en vinters kørsel kunne jeg hive lakken af i strimler. Selv meget små stenslag prikker hul på lakken, som så bobler op.

Mine egne vinterfælge (orig. Audi-alu årgang 1995) sleb og lakerede jeg sidste år. Lakken var tyk som bare pokker og de var faktisk kun kosmetisk medtagede af mange års vinterkørsel.

Tankevækkende, at mange - og især de billige - alufælge er væsentligt tungere end stålfælge.


Mvh.

Jan R.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis