Fyringsteknik til kul el. koks

Hej LDS

Jeg har en kedel som denne: http://www.uniboilers.dk/sider/manuelle.html

Mit spørgsmål er, hvordan jeg fyrer med kul og koks i sådan en kedel?
Hvilket udstyr skal jeg have? Hvor meget luft? Bedste kul el. koks etc

\Kalasnikov
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du overhovedet kan købe rigtige kul i dag, jeg har ikke set dem i rigtigt mange år. Og så er der de hersens inergi koks, der intet har med ægte koks at gøre, men er et rest produkt fra olie rafinaderierne.
De ægte koks var et rest produkt fra gas produktionen, hvor man opvarmer kul i stor ovne så de frigiver gassen (bygas)
Skal du fyre med koks så skal din rist være af den vandfyldte model da energi koks brænder ved en meget høj varme der brænder almindelige støbejerns riste i stykker i løbet af for kort tid. Desuden skal du have et thermostat reguleret luftspjæld. Men det bedste at brænde af i den ovn er altså træ, rent tørt træ !

V.h.  Håndværkeren
Tak for den uddybende forklaring på kul - koks begreberne @Håndværkeren

Jeg har også indtil nu, brændt træ i ovnen. Mit problem ligger blot i at de 40m3 jeg skovede i vinters, desværre ikke kom ind i tørvejr i tide. Derfor syder det gevaldigt, og det er jo synd for både brændværdien, samt kedlen.

Derfor ser jeg mig lige nu om efter alternativ brændsel, der ikke er for omkostningstungt. Tørt brænde på denne årstid koster jo mange penge.

Jeg har læst om koks (sikkert energi- el. petrokoks) og set mig lidt lun på ideen om at forsøge mig med disse.

Jeg har ingen rist i bunden af min kedel, blot en keramisk bund.

\Kalasnikov
Jamen så skal du købe en "gris" som du kan stille ind i brændkammeret hvori du lægger dine koks. En Gris er en enten rund eller retankulær "gryde" lignende støbejerns dims som du kan købe hos brændeovn forhandlere, der er huller i bunden og siderne så der kan komme luft til koksene. Jeg har jo selv fyret med både rigtige kul og senere da energi koksene kom frem brugte jeg dem, der er virkelig varme i de koks og den store fordel at de giver meget lidt aske hvor kul give enorme mængder aske.
Er du en ægte LDS. mand finder du en ældre passende stbejerns gryde, som du bor en hel masse 10 mm. huller i (husk at forborer med et 5 mm.) Da en sådan gryde ikke har ben skal den stå på nogle ildfaste sten.
Med hensyn til at brænde "vådt" træ i den ovn så skal du undgå det snarrest, da det ikke kun er vand der frigives men også syre der æder jernet i din ovn.

V.h.  Håndværkeren
Ideén med støbejerns gryden synes jeg lyder spændende. Det skal prøves
Skal jeg både bruge primær- og sekundær luft, eller kan jeg nøjes med den sekundære?
Jeg vidste ikke at brændet også afgav syredampe. Jeg må nok hellere se at skifte brændsel.

\Kalasnikov.
du kan svejse en sammen af noget 20x20 firkant stål med ca. 10 mm luft imellem på alle fem sider,
husk nogle ben det virker et år's tid

Maskinteknikeren

Til hvad nytte er et solur i skyggen?
 

Annonce
Skrevet af 54jensen på 29 okt 2009 11:19
du kan svejse en sammen af noget 20x20 firkant stål med ca. 10 mm luft imellem på alle fem sider,
husk nogle ben det virker et år's tid

Og så er den brændt grundigt igennem, støbejern er det bedste matriale til den slags, det bedste er faktisk en vandfyldt rist som der var på de gamle centralkedler.

Du skal nok bruge primær luft ind til der er gang i koksene og så lukke helt af for primær og så en lille smule åben for sekundær, da de ikke skal have for meget luft før de virkelig varmer.
Tak for svarene.
Jeg starter med støbejernsgryden, da den er nemmest at lave. Håber ikke at lillemor savner den
For jeg gode erfaringer med afbrændingen, kan det være jeg investerer i noget mere proff.

\Kalasnikov
du kan søge på petrokoks der kan du finde en nøjagtig anvisning til hvordan du fyrer med koks, har selv gjort det i flere år uden rist i bunden, det er kun hvis du fyrer "for varmt" den tar skade.


Du kan også købe nogle ildfaste sten slå dem til brok ligge dem på risten så de beskytter for genembrænding
Skrevet af fejer på 22 jan 2010 17:18

Du kan også købe nogle ildfaste sten slå dem til brok ligge dem på risten så de beskytter for genembrænding

Og hvordan vil du så lige ryste aske ud
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis