Bosch GST 500 PE stiksav/pendul?

Hej

Jeg har netop købt ovenstående stiksav og er i tvivl om pendul funktionen fungerer som den skal.
Når jeg flytter armen/knappen til indstilling af pendul er det meget begrænset hvad klingen ændre stilling. Faktisk ser det ud til at fra position 0 til 3 kun er 1-2 mm.

Er der nogen der kan fortælle mig, om jeg sidder med en maskine der er i stykker, eller skal klingen ikke flytte sig mere end det nævnte?

Venlig hilsen

Jacob
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
har du prøvet at save med den.!!!
hvad pendul kan gør gavn.!
Nej det har jeg ikke, men da klingen kun flytter sig minimalt, synes jeg det virker underligt. Egentlig ville jeg gerne vide hvor meget klingen typisk flytter sig fra trin til trin. Er det flere mm eller er det noget tilsvarende som jeg beskrev i mit første indlæg? Men selvfølgelig en god ide at prøve inden man maler fanden på væggen...
Det ændrer sig alt afhængigt af pres på klingen og klingens aktuelle stik dybde.
Men hvad skal du bruge det til ? det gør ikke snittet kønnere.

Jacob
Det lyder som om at tingene er som de skal være, hvis man først ser det fulde resultalt når der kommer pres på klingen. Jeg er lige lidt tabt bag en vogn, hvad det her angår så havde bare en forestilling om hvad klingen skulle gøre og var så i tvivl om jeg havde været uheldig med maskinen. Så Jacob det er ikke fordi jeg skal bruge det til noget specielt.

Tak for svarene

Prøv at save i en plade. i stilling 0 og i stilling max. bruger du en alm træklinge bliver snittet i 0 pænt og snittet i max meget flosset.

Jacob
Annonce
Hej Jacob

Det er hermed forsøgt og resultat blev som du har beskrevet. Jeg formoder derfor at maskinen er i orden! Jeg siger mange tak for hjælpen og god weekend.

Venlig hilsen

Jacob
Din maskine er helt ok den flytter sig det den skal og pos 3 bruges når du saver i metal så vil klingen gøre som du ville gøre med en nedstryger eller en fil nemlig løfte sig fra materialet, det mærkes specielt når du saver i metal så vil klingen ikke klemme så saven løfter sig , og den saver bedst hvis du ikke trykker for hårdt.
J håndstads forklaring synes jeg ikke passer. Pos. 3 gør at klingen får fat i mere materiale på en gang, derfor går det hurtigere men det bliver også grimmere. Jeg har aldrig set nogen producent anbefale pos. 3 til metal.

Pos. til metal og fine snit. Pos. 3 til hurtige/grimme snit i træ og lign.
Pokemon. Ja i træ giver det flossede snit men som jeg skriver så er det min erfaring at til metal (alu) er det bedst i pos 3 så pakker spånerne ikke da klingen vipper tilbage når den kører ned.
stiksavens klinge D bevæglse det ville sige at klings bevæglse

er at en saver i eksempel træ når klingen tager fat i træet i optrækket
i lige træk og en bue i nedad. uden modstand.!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også