snittap/givend

Hej allesammen :-)

Jeg er kommet til at knække min snittap nede i motorblokken, da jeg skulle skære nyt gevind. Nu sidder det fast nede i pindbolt hullet . Jeg har prøvet med en skruetrækker for at se om den sad løs, jeg har også prøvet med en hammer og en dorn, den vil ikke rykke sig. Den sidder ca. 3mm nede i hullet. Hvordan får jeg den ud af pindbolt hullet??

Håber at i kan hjælpe mig :-)
Hej allesammen :-) Jeg er kommet til at knække... Vis hele indlægget
24 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Til en anden gang og til andre.
Så findes der et værktøj specielt til at løse dette. det er en ornepik, nej det er ikke gas.

den virker ved at man bore et hul ned i den knækkede tap også skruer man ornepiken ned i dette, den har links gevind og trækker derved tappen ud når man strammer.

/Benneweis
Det gør man med det special bor som man kan købe med i et sæt sammen med ornepikken. og så en stor del forsigtighed

/Benneweis
Right! Hvis man kan bore ned i snittappen, så behøver du ikke ornepikken, tappen falder fra hinanden af sig selv.
Jeg har ellers kun dårlige erfaringer med ornepikke.

Bent.
Jeg har selv brugt en ornepik til at fjerne både knækkede bolte og snittappe med. det er ikke den nemmeste operation men med omhyggelighed og snilde kan det sagtens lade sig gøre.

/Benneweis
Jeg har aldrig haft held med en ornepik.
Enten knækker den, eller den skræller bare i boltstumpen istedet for at bide sig fast og dreje den.

En snittap kan ret let gnistes ud. Men det kræver jo en apparat til det.
Jeg har aldrig haft held, med ornepikken, hvis en bolt er brækket, er det jo tit fordi den sider rigtig godt fast, bore man så et hul, og skruer ornepikken i, har den en tendens til at udvide bolten, og tit ender det med ornepikken brækker.

Tilgengæld har jeg ofte svejset en møtring fast på stumpen, og fået den løs på den måde.
Ellers bor bolten ud, hvis man opmærker omhyggeligt, kan det tit lade sig gøre, så der kun er en tynd skal tilbage, så er resten nem at fjerne.

Men generelt er det bedre at forebygge, end at helbrede, så går en bolt stramt, så varmer jeg den med autogenbrænderen.

Jeg har fjernet masser af brækkede tappe, på mit tidligere arbejde, det var i nogle 2500 mm lange aksler, hvor gevindet var i enden.
Ofte var tappen brækket, fordi de var skruet helt i bund, og brækket som følge deraf.
Så var der kun tilbage at smadre tappen i små bidder, men med tålmodighed er det absolut muligt....
Hej  til Jer.

Var der ikke en der ville forklare hvad det vil sige "at gniste" har aldrig hørt udtrykket før, så jeg blev lige nysgerrig.

Mange hilsner Kovas

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis