jordforbindelse til rionettet !?

Jeg har netop gjort klar til støbning af nyt betongulv ovenpå flamingo og rionet med gulvvarmeslanger.
Jeg har så fået at vide, at det er vigtigt at rionettet har jordforbindelse, men har ikke fået en god begrundelse for det endnu.

Er der nogen der kan give en begrundelse ???
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ringe trøst, men rart at se andre også undres. Der findes sikkert dumme spørgsmål, men så vil jog tillade mig at hævde ikke alle svar er gode.

Jeg fik at vide rionet skulle jordes, at det kun galt vådrum og det var af hensyn til ESD......hvis det er pga ESD skulle det da være vigtigt alle andre steder end i et vådrum.

 

og så kræver det blot at du monterer en jordklemme (til 20 kroner) med et par meter 3 kvadrat jordledning og at du så betaler din elektriker for de 5-10 minutter det tager at tilslutte den ved nærmeste stik

/bjørn

3 kvadrat jordledning?!?
Hvor kan det købes?

Jeg tror du mener 2.5 mm2


Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Ja det er sikkert rigtigt nok - husker det blot som det min egen elektriker sagde til mig da jeg skulle have støbt gulv selv.
Tyk gul-grøn ledning

/bjørn

Der er flere slags udligningsforbindelser... og det vil tage en krig af forklare hvorfor og hvorfor ikke...

Hvis det er et badeværelse er der helt klare regler om at der skal laves suplerende lokal udlignings forbindelse til de grupper som er i rummet, laves normalt op til nærmest stikkontakt med 2,5mm2 PVIKJ - denne kan også udgøres af et hovedeudligningsforbindelse...

Hvis det er et IKKE vådrum, er der mere frihed, og udligning til rionet er kun en anbefaling fra SIK, men som SIK selv vil sige, når vi har anbefalet en metode, skal man have en god begrundelse for ikke at følge denne.(har jeg lade mig fortælle...)

Meget mere om det på http://www.sik.dk/Global/Publikationer/Artikler/OEvrige-artikler/2003/Krav-til-udligningsforbindelser
og nogle gode tegninger på http://www.sik.dk/Global/Publikationer/Artikler/OEvrige-artikler/2003/Krav-til-udligningsforbindelser/Figurer#figur1
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis