lys i hønsehus med solcelle og batteri

Hej

Jeg er ved at bygge et hønsehus og har hørt at man kan "snyde" hønsene med lys, så æglægningen bliver bedre.

Dette har jeg tænk mig at gøre med batteri, ledpærer, solceller. Derfor vil jeg høre om nogle af jer har erfaring med dette anlæg:

http://kerychip.dk/oscommerce_st/catalog/product_info.php?cPath=43_44&products_id=437

Kan det lyse nok?
Kan det lade batteriet op i dagtimerne?
Kan det evt. erstattes med en akku. fra en bil?

Endvidere skal der tilkobles et 12v tænd og sluk ur, som kan programeres.

Gode forslag modtages gerne
MVH
Hansi
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvad vil du sige til at jeg kommer og forhindre dig i at sove de næster 14 dage ? Og du har bare at produksere noget døgnet rundt.
Hvorfor skal dine syge ideer gå ud over dyrene !!
Jeg tror det er for lidt watt til at du kan få sommertid i et vinterhønsehus. Jeg vil tro at du kan lave det samme lys som 5 diode cykellygter kan.
Jeg købte for et års tid siden en lampe med solcelle til.. der sidder 5 dioder i den og de kan ikke lyse andet end nogle timer uden timer.
det gav jeg ca. 100 kr for. og lidt, netto og aldi kan jo få dem på tilbud igen.. med sådanne 9 solceller vil du for de samme penge kunne lade ret meget.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Sure håndværkere har vi nok af.....

Jeg har ikke planer om at holde høns vågne med lys hele natten. Det jeg har hørt er bare at høns producere flere æg i sommer halvåret bl.a. pga. lyset, og selvfølgelig varmen.

Det er måske også sygt at sætte varmelamper op til dyr?? Dette håber jeg ikke håndværkeren mener, så er der mange som er syge

Hansi
Skrevet af hansi hunt på 29 okt 2009 19:58
Sure håndværkere har vi nok af.....

Jeg har ikke planer om at holde høns vågne med lys hele natten. Det jeg har hørt er bare at høns producere flere æg i sommer halvåret bl.a. pga. lyset, og selvfølgelig varmen.

Det er måske også sygt at sætte varmelamper op til dyr?? Dette håber jeg ikke håndværkeren mener, så er der mange som er syge

Hansi
Var det så ikke nemmere at købe 5 høns mere

Håndværker, jeg tror sgu ikke puthønsene spekulerer så meget over Verdens fortrædeligheder, når det blot handler om at have lys lidt længere. De vil nok også gerne have lidt flere lyse timer!
Hvad ville du sige til at blive lagt hen ved 18 tiden og først blive taget op igen 12-13 timer senere i denne tid??

Med venlig hilsen
ktm

 

Annonce
Skrevet af ktm på 30 okt 2009 09:15
Håndværker, jeg tror sgu ikke puthønsene spekulerer så meget over Verdens fortrædeligheder, når det blot handler om at have lys lidt længere. De vil nok også gerne have lidt flere lyse timer!
Hvad ville du sige til at blive lagt hen ved 18 tiden og først blive taget op igen 12-13 timer senere i denne tid??


Han vil da helt sikkert begynde at lægge færre æg..

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Husk at lave dine el-installationer i hønsehuset ordentligt, så dyrene ikke bliver til grill-kyllinger lige pludselig

Så risikerer du at hele molevitten brænder ned... men så kan du jo synge:
Sang

Nå spøg til side....

Hvis du laver det du taler om, skal du have et effektivt (stort) solpanel. Specielt om vinteren, er der jo ikke den store opladningseffekt i f.eks. havelamper på solceller.

Yderligere skal du have et marine/fritidsbatteri, da startbatterier ikke er beregnet til langtsom afladning.
På kort sigt kan man godt bruge er alm. startbatteri, men på længere sigt er det bedre med de førnævnte batterier. De er beregnet til at afgive strøm over tid. Startbatterier til at afgive høj effekt på kort tid.

 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

hvis du sørger for at der er lys 18 timer i døgnet , er de mest effektive
problemet med høns er at de indretter sig efter dagenes længde (lyse timer )når dagene bliver kortere går de i fældning og stopper med at lægge æg , men hvis du styre det med kunstig lys kan du korte fældninggen ned til 6-8 uger om året
en anden ting er at du skal sørge for at de altid har frisk vand og foder (ren korn duer ikke , der skal tilskudsfoder til eller en færdigblanding ) bare 2 dage hvor det mangler vil også starte fældning og stop for æg
Tak for de gode svar.


Jeg vil også bruge et batteri fra båd eller campingvogn. Jeg kan bare ikke finde noget 12v tænd og sluk ur.

Vedr. solceller så tror jeg at effekten er for lav og prisen for høj. Jeg må bare lade batteriet op ind i mellem.

Nogle 12 v. led pærer kan vel ikke tømme et batteri så hurtigt. Kommer selvfølgelig an på hvor mange pærer jeg sætter op

MVH
Hansi
et 70 ah batteri giver ca. 35 ah uden at aflade for meget.. hvis du sætter 10 led op der hver bruger 1,2 watt kan du lade det lyse i 35 timer uden at skulle lade.
Du har altså 35 x 12 watt du kan bruge.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis