kan man få en puch maxi til at accerelere hurtigere lovligt ?

ja, som overskriften siger. min puch maxi er lidt sløv i accelerationen, kan man få den til at accellere hurtigere lovligt ?
ja, som overskriften siger. min puch maxi er lidt... Vis hele indlægget
37 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

I mit tidligere indlæg i denne tråd er jeg kommet til at lægge Kalasnikov ord i munden. Sorry.


DragMan: Tak for klippet. Desværre er jeg bare blevet endnu mere forvirret.
Når du så giver motoren gas, vil der opstå undertryk, dette undertryk suger luften ud af indsugningsforstærkeren og får den til at trække sig sammen .
Nu er det mest dieselmaskiner jeg har beskæftiget mig med i de seneste 20 år, men mener nok at huske, at vacuumet bliver MINDRE, (trykkket stiger) i manifolden, når der gives gas. Da mediet altid strømmer fra det højere tryk mod det lavere tryk passer det overhovedet ikke, hvad scooter-tuning skriver.

Da jeg i min spæde ungdom legede lidt med knallerter var der andre tricks, der virkede meget bedre, også indenfor lovens rammer:
Rens udstødningen, husk udstødningsporten, for slagger og oliesnask, så der er gennemtræk som den er designet til. Hvis der er trækhuller i fløjten kan de bores lidt op. Bare en mm større huller øger gennemstrømningen en del. Fra 8 mm til 9 mm giver ca 25%.
Polér stempel og topstykke (forbrændingskammeret), så de er lidt blanke. Derved optages varmen ikke i metallet og temperaturen (trykket) holder sig højere gennem arbejdsslaget. Det er også godt for kølingen.
Juster kaburatoren, så CO værdien er ca 1,5 ved fuld gas.Det giver en god forbrænding, men forurener mere.
Stil tændingen en grad eller to tidligere end fabrikkens anvisninger. Det giver HK i toppen af omdrejningsskalaen, men man skal passe på den ikke banker ved sejtræk.
Tynd toppakning. Bedre kompression.
Ren og velsmurt kæde. Mindre friksion.
Rette dæktryk. Mindre friksion.

Chr

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Hej

En let måde er at måle modstanden i din tændspole.

Det gøres ved at bruge en ohm-tester (et voltmeter).
Du skal pille tændrørskablet af. Derefter måler du hvor mange Kilo ohm s modstand der er i din spole. Mål med den ene ende ned i tændkabelhullet og den anden ande på selve spole hvor du spænder den fast på ankerpladen.

Der skal helst være over 5,5 Kilo ohm i modstand. Fra 5 og op kan også gøre det, men er ikke optimalt. Alt under giver en meget sløj acceleration..

Det virker faktisk..
fredlev.

(voltmeteret) den kaldes multimeter.!

hvor den kan måle modstand og amp. og volt. og også vider afhængige af model.
hvis man skal måle ret præcis skal man købe en god multimeter.
(ikke de biligeste). eksempel brymen multimeter. og andre mærker.(fluke multimeter.!)

Racerkoblingen gør at motoren tager flere omdrejninger inden den tager fat. Det burde være lovligt nok, da den ikke ændre på topfarten

Racerkobling



Næstformanden skrev den 28-10-2009 07:19:09

Jaja, Håndværker... Den der blev en gang sagt under et drikkemøde på pudsestuen, mens jeg var soldat.
Det var om en gejlet vogn som en af fyrene havde. Og han var meget stolt af den.
Alle grinede, pånær én! Han sad lige og kikkede lidt tænkende rundt. Hvorefter han udbrød "Det kan ikkelade sig gøre!"
Vi gloede på ham som om han ikke var normal. Men han forklarede via en række matematiske formler, at der ikke var mulighed for at nå op på 100 km/t under de forhold der herskede....

Vi andre var jo fulde, så vi gav ham bare ret og drak videre. Jeg bliver også klog af at drikke. Men at han lige kunne remse alt det lir af sig, gjorde mig lidt utryg.
Han viste sig så senere at være halvvejs professor i den matematiske verden... ;-)

Men for at vende tilbage til spørgsmålet. Så prøv med at rense hele maskinen. Der sidder garanteret så meget skidt rundt omkring i de forskellige dele, at den ikke kan trække.
Jeg prøvede selv på min gamle maxi. Det er fantastisk hvad en ren motor kan præstere.


Næstformanden

For god ordens skyld med hensyn til de 100 km/t på under 2 sekunder havde semi-professoren i pudsestuen ret. 

Men kan let nå op på over 100 km/t ved frit fald fra Møns klint, det kan bare ikke gøres på under 2 sekunder.

Bruger vi den helt simple bevægelsesligning v = a * t
(hastighed (v) er lig med acceleration (a) gange tid (t))
hvor v = 100 km/t ~ 27,8 m/sekund og a = tyngdeaccerationen på 9,8 m/sek2
og ser vi bort fra luftmodstanden, vil det tage:
t = v/a = 27,8 m/sek / 9,8 m/sek2 = 2,8 sekunder at nå fra 0 til 100 km/t ved frit fald ud over Møns Klint.

For at opnå hastigheden på 27,8 m/sek, kan fx ligningen
v2 = 2 * a * s
til at finde ud af, at man skal lade Maxi'en falde fra
s = v2 / (2 * a) = (27,8 m/sek)2 / (2 * 9,8 m/sek2) = 39,4 meters højde for at kunne opnå en lodret hastighed på de ønskede 100 km/t. (Stadig uden hensyntagen til luftmodstanden).

Møns klint er helt op til 128 m høj, men der skal altså bare findes et sted med 40 m lodret ned for at nå de 100 km/t. (Stadig uden hensyn til luftmodstanden).
Men det kommer under ingen omstændigheder til at ske på under 2 sekunder, luftmodstand eller ej.
Ahhhh, hvis nu vi tager både Maxi og Møns Klint med til Jupiter. Her er tyngdeaccelerationen 24,7 m/sec2.
Kan ske der skal lidt mere tryk i dækkene plus andre detaljer, men den skal nok nå de 100 på under to sekunder,
Fornøjelig fredag

Chr

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis