formatering

Vores ene PC ( HP/ Lenovo med XP 1,5 år gl.)  har i længere tid kørt dårligt.  Min mand tænkte at det var en god ide at køre hjælpe programmet "rescue and recovery". Vi gemte dog alle vigtige filer på en extern harddisk.  Efter dette forsøg gik det helt galt. Fik utrolig mange "meddelelser på skærmen. Bl.a. en opfordring til at købe RegistryBooster2009, da der ikke var ende på de problmer PC havde.

Jeg forsøgte at lægge en helt ny XP-version ind, ved hjælp af en CD som vi havde købt.
Det lykkedes heller ikke. Får en besked om at køre CHKDSK/F ( checkdisk / F ????)

Hvordan formaterer man sin hardisk ?. Jeg formoder i min naivitet at dette vil løse problemet, da alt så bliver slettet. Så burde jeg vel kunne køre XP CD bagefter.

Hvad nu
Janne

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hejsa.

I bund og grund betyder en ny installation af Xp en formattering af harddisken.

Har du kørt checkdisk? hvis ikke, så gør det. Det sker der ikke noget ved.

Hvad gik der galt under den nye installation? Jeg synes du skal prøve at installere det igen. Boot fra Cd'en og kør en ny installation.

Ellers kan I tage disken ud af computeren og sætte den i jeres anden computer. Så kan I finde den i enhedshåndtering og formattere den herfra. Naturligvis skal disken ikke byttes med den der sidder i nr 2 computer, men bare sættes i ved siden af, som et ekstra drev.

Mvh rasmus
Tak for begge svar. Har skam defrakmenteret.

Et af problemerne som jeg også ville af med var "meddelelsen Trayapp" som søgte efter en disk leeler fil. Via "google har jeg nu forstået at det er instlalation af en HP printer der skulle være synderen?

Mit problem er også at jeg ikke kan for lov til at slette HP- driveren eller andre programmer, da jeg får emddelelsen om at " andre programmer er i gang". Derfor var det jeg tænkte at rydde C: helt.

Men her størdte jeg så også på problemer.
Har nu kørt Chkdsk/f og chkdsk/r, og hardisken skulle være i orden. Vi nu forsøge at installere XP endnu engang fra DVDen.
Jeg har ingen erfaring i at tage disken ud af PC og sætte den ind igen. Det tør jeg ikke begive mig ud på.
mvh
Janne
Så længe du har backup af dine data, så er det heller ikke noget problem. Bemærk dog at for de fleste Lenovoer er XP preinstalleret. Det betyder at du normalt kan genskabe "fabriksindstillingerne" ved at bruge en recovery disk.
Har du ikke denne, eller ved du ikke hvordan man bruger den, kan du også sagtens installere windows fra en CD/DVD. Husk blot på at du skal finde en driver til dit netværkskort inden du kan få maskinen på nettet og hente de øvrige ting du kommer til at mangle når du bruger en rå installation af Windows.
Under opstart skal du helst vælge formattering af disken under installationen, hvis du vil være helt sikker på at være kommet ud over hvad der for mig lyder som et virus/hijack problem (det er normal "forretningsmetode" at hijacke din maskine og "opfordre" til at man køber et program der kan fjerne den hijack eller virus der skaber probelmerne). En 1½ år gammel maskine der ikke bliver agressivt brugt til downloads, spil eller lign. bør ikke have problemer af sådan en karakter at de skal løses hverken med chkdisk eller defragmentering.
Så installér bare på livet løs. Går det helt galt kan du bare spørge igen.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis