Tilslutning af komfur

Hej, Jeg ved godt at der skal en autoriseret elektriker til at tilslutte et komfur, hvis man skal følge reglerne. Men hvor svært kan det være at tilslutte hvis man får at vide hvad man skal slutte til? Jeg har vedhæftet billeder så i kan se hvad det drejer sig om. Min eltavle siger 3 x 380 V, så ud fra billede 1 går jeg udfra jeg skal have placeret ledningerne i komfuret som den nederste hvor der står 3 x 400 v. Men hvilken ledning skal hvor hen? Billede 1: Vejledning bag på komfur Billede 2: Ledningen med den aktuelle placering i komfuret Billede 3: Ledninger i stikkontakten. Håber der er en venlig sjæl der vil hjælpe :-)
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Billede 1:
Du starter med at måle hvor faserne er i din installation.

Derefter forbinder du de 3 faser til komfuret som på tegningen med 3 x 400V Rækkefølgerne af faserne er ligemeget da et komfur ikke kan køre forkert vej;-)
HUSK at montere jordledningen!!

Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
STOP!!
Det første du gør er at fjerne de 3 kortslutningsbøjler som er helt tydelige på dit foto.
En lægger du til side, de to andre monterer du som vist på 3x400 V diagrammet.
Derefter kan du gøre som foreslået.

Bent.

Tjaaa. Jeg mente at det måtte være en selvfølge at den ene skulle fjernes. Det er jo "ligetil"

Næstformanden

Jeg er med. Jeg kigger nærmere på det i aften. Men tak for advarslen. Skulle dog nok have husket det :-)
Annonce
Så er ledningerne placeret korrekt i komfuret. Så er det vel bare at placere de i væggen på de tilsvarende farver som er i væggen?

Er det korrekt forstået?
Det er derfor der kræves uddasnnelse... Det er ikke bare "ligetil"

Jeg vil ikke trække noget ned over hovedet på dig. Men i alle tilfælde hvor spørgeren udviser svag forståelse og manglende respekt for tingene, specielt i elsprøgsmål, foreslår jeg altid en Aut. Elektriker!

Hvad er dit komfur værd i Kr/øre og hvad koster det at få en elektriker ud?

Læs første linie i mit første indlæg.
Det er ikke altid at farverne passer. Og monterer du bare efter farverne, kan det gå galt.

Held og lykke.

Næstformanden

Endnu en ting:
Komfurer skal monteres med et særligt varmebestandigt gummikabel.
I montagevejledningen til mit komfur hedder det:
H05 RR-F - 4 x 2.5 mm2

Bent.

Syntes du skal starte med at aflaste kablet rigtigt i komfuret - Sådan at kabelkappen tager trækket, det er derfor at aflastningen er lavet.
Godt set Daniel.
Jeg ville også have lagt mærke til det hvis det var mig der skulle montere. Den slags går jeg nemlig meget op i!

Næstformanden

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis