Solvarme og cirkulationspumpe...

Hejsa.

Vi fik sidste år monteret solvarme til brugsvand og rumvarme. Her i løbet af året har vi haft lidt op og ned oplevelser. Men jeg kunne godt tænke om det var muligt at selve solvarme-styringen kun tænde og slukke cirkulationspumpen når solvarmen slår over på rumvarme...

Jeg har spurgt af flere gange hos forhandleren som solgte mig anlægget, han er da fuldstændig inkompetent og intet vidende.

Any way, tror i det er muligt?? Kan der evt. sættes en  termostat ind som så styre cirkulationspumpen?

Anlægget er fra Sonnenkraft og består af 7 m2 fangere fra Arcon og sonnenkrafts TS beholder.

Med venlig hilsen

Anders

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvilken cirkulationspumpe vil du have slukket og tændt?

Hvilken styring har du?

Det ER muligt.
Det burde sagtens kunne lade sig gøre.Jeg har efterhånden sat en del solvarmestyringer til godt nok ikke af det mærke men det burde ikke være noget problem

<p>&#160;stave fejl er gratis</p>
Du skal vel bruge noget der ligner et Klimastat anlæg det man bruger til at styre varme og varmt vand i huset til olierfyr mm kig på internet om forskellige klima anlæg der kan du sikker finde noget
kunne du ikke tage et billede af din solvarme installation så vi kunne se hvordan at det er bygget op så er noget nemmere at hjælpe

<p>&#160;stave fejl er gratis</p>
Beklager det lidt sene svar.

Jeg snupper lige et par billeder i morgen... Men den pumpe jeg vil styre er cirkulationspumpen som sidder over ved fyret - den som sender varmt vand rundt i huset og gennem varmeveksleren på solvarmen.

Med venlig hilsen

Anders

Hvis styringen kan slå over på rumvarme, sidder der jo allerede en termostat i den, så den burde sandsynligvis også kunne tænde pumpen. Hvilken styring har du til solvarmen?

Det er meget mærkeligt, hvis ikke de har koblet solvarmen sammen med cirkulationspumpen, for ellers kan du jo ikke komme af med varmen, med mindre cirkulationspumpen kører året rundt.

Ellers vil man normailt kunne have en kapillarføler i soltanken og en 3-trins termostat, der ved en bestemt temperatur enten åbner en trevejs-ventil eller starter cirkulationspumpen.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis