Spørgsmål vedr. badeværelse

Hej

Jeg skal til at sætte vores badeværelse istand, som det sidste rum i huset. I den forbindelse har er jeg kommet i tvivl om den rigtige fremgangsmåde, på nogle punkter:

1. Anbringelse af stikkontakter ved håndvasken. Jeg har læst i en tråd herinde at der ikke er nogen respekt afstand omkring vandhanen, men igår talte jeg med en elektriker der sagde at der skal være min. 60 cm fra vandhane til stikkontakt. Er der nogen der har det rigtige svar, evt. med link til lovteksten?

2. Væggene bliver opbygget som en letkonstruktion med gipsplader, efter hvad jeg har læst herinde, og i diverse publikationer er fremgangsmåden 2 lag vådrumsgips ingen dampspær, vådrumsmaling. Hvilke dåser skal der anvendes til elinstallationer i disse vægge? En almindelig forfra dåse gennembryder vel dampspærren?

3. Hvad er reglerne med hensyn til montering af spots i loftet inde i brusenichen?

4. I vores nuværende badeværelse er ventilationen anbragt i brusenichen, men jeg mener at have læst at det ikke er lovligt, når den ikke er monteret højere en 230 cm over gulv, så jeg formoder den skal flyttes?

Mvh
 - Jacob
Hej Jeg skal til at sætte vores badeværelse... Vis hele indlægget
19 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af Næstformanden på 26 okt 2009 17:49
Og det tog ham lige 4 minutter at lave dette fremragende indlæg :-D
Og så lærte jeg endnu engang noget nyt.
Vi takker og bukker for Daniel P


Næstformanden


4 min. Are, begyndte hvis lidt inden dit sidste indlæg

Syntes det var ved at være tiden at få nogle figuar til at beskrive de badeværelser - Der er ved at have være "mange" tråde omkring dette her på siden.
@ Daniel P

Mange tak for svaret, det var lige det jeg ledte efter.

Så for at opsummere, så kan jeg placere mine kontakter som jeg har lyst til, bare det er i område 3, målt i forhold til bruseren, og vandhanen spiller ingen rolle (der er ingen badekar)?
Og som jeg læser det er det også område 3 hvis der er over 225cm til loftet, og så kan jeg anvende de samme spots i hele badeværelset (230V), Hvis der er under 225cm til loftet skal lyset i brusenichen laves som en særskilt 12V installation.
Ventilationen skal ud af brusenichen, den sidder nemlig ikke i mere end godt 200cm, og er en 230 volt ventilator (har det været lovligt engang?).

Jeg søger dog stadig svar på hvordan kontakten skal monteres i væggen for ikke at bryde dampspærren.
"Så for at opsummere, så kan jeg placere mine kontakter som jeg har lyst til, bare det er i område 3, målt i forhold til bruseren, og vandhanen spiller ingen rolle (der er ingen badekar)?"

Ja, dog ikke i den del af område 3 som er over område 1 og 2...

"Og som jeg læser det er det også område 3 hvis der er over 225cm til loftet, og så kan jeg anvende de samme spots i hele badeværelset (230V)" Ja, hvis du har over 225 til loft.

"Hvis der er under 225cm til loftet skal lyset i brusenichen laves som en særskilt 12V installation." Ja, eller du laver hele badeværelset i 12V for at det bliver ens

"Ventilationen skal ud af brusenichen, den sidder nemlig ikke i mere end godt 200cm, og er en 230 volt ventilator (har det været lovligt engang?)." - Ja, den må ikke være i område 1. ...

Men chance for at mod sige mit tidligere indlæg... I område 2 må der gerne installeres 230V belysning og ventilation...

jf.
§701.55

I område 2 må der kun installeres: - vandvarmere - afløbspumper - belysningsarmaturer, ventilatorer,
Til let skillevæge findes der to slags dåser....

Forfradåser og SV-dåser... ingen af de dåser er vindtætte, ligesom man kan få vindtætte PL-dåesr(loft-dåser)....


Vil det sige at det ikke kan lade sig gøre at få monteret en stikkontakt i en let skillevægs opbygning i et vådrum, uden at bryde dampspærren?
Annonce
Skrevet af jacob_b på 26 okt 2009 18:33
Vil det sige at det ikke kan lade sig gøre at få monteret en stikkontakt i en let skillevægs opbygning i et vådrum, uden at bryde dampspærren?


Nu har jeg ikke så meget forstand på dampspærre, men hvis det er en af plast som ligger bag de to lag gips, kan der godt bruges forfra dåser uden at lave huller i dampspærren...

Ligger dampspærren mellem de to lag gips, eller er udgjordt af gipsen, og maling, er det ikke nemt med en forfradåse. Der kan du så anvende et udvendigt underlag og skrue på væggen
Hvad har du på den anden side af den væg med stikkontakten?
Hvis det er et opvarmet rum, er det jo ikke det store problem med den dampspærre..
Problemet er at der på 3 af væggene er ydervæg, badeværelset er lavet som en tilbygning engang, muligvis i 70'erne. Og den væg hvor der skal være bordplade og vask er en ydervæg.
Hej.

Vi har lige bygget og alt er lavet af autoriserede folk dom jeg sa forventer overholder reglerne.

1. Vi har en stik kontak inde i skabet hvor vandhanen sider max 20 cm derfra.
3. der er spot inde i bruseren.

Så jeg går ud fra det er OK

Hej.

Jeg er ikke håndværker - så dobbetltjek evt gode råd :)

Men jeg har rodet en del med køkkener og hjælper lidt til hos http://www.skabe.nu/ som sælger køkkenskabe og køkkenudstyr.

Så er det på plads for en ordens skyld :)

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også