Spørgsmål vedr. badeværelse

Hej

Jeg skal til at sætte vores badeværelse istand, som det sidste rum i huset. I den forbindelse har er jeg kommet i tvivl om den rigtige fremgangsmåde, på nogle punkter:

1. Anbringelse af stikkontakter ved håndvasken. Jeg har læst i en tråd herinde at der ikke er nogen respekt afstand omkring vandhanen, men igår talte jeg med en elektriker der sagde at der skal være min. 60 cm fra vandhane til stikkontakt. Er der nogen der har det rigtige svar, evt. med link til lovteksten?

2. Væggene bliver opbygget som en letkonstruktion med gipsplader, efter hvad jeg har læst herinde, og i diverse publikationer er fremgangsmåden 2 lag vådrumsgips ingen dampspær, vådrumsmaling. Hvilke dåser skal der anvendes til elinstallationer i disse vægge? En almindelig forfra dåse gennembryder vel dampspærren?

3. Hvad er reglerne med hensyn til montering af spots i loftet inde i brusenichen?

4. I vores nuværende badeværelse er ventilationen anbragt i brusenichen, men jeg mener at have læst at det ikke er lovligt, når den ikke er monteret højere en 230 cm over gulv, så jeg formoder den skal flyttes?

Mvh
 - Jacob
19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jamen kæreste Jacob.
Det må du slet ikke rode med selv, det er kun en autoriseret elindstalatør der må lave den slags indstalationer, så er den potte ude
Og som du ved må vi ikke hjælpe andre til at begå ulovlighedder her på LDS.

V.h.  Håndværkeren
Hejsa

Ja går ikke ud fra at det er ulovligt at skære ud til div. dåser, og derfor er det vel godt at jacob er inde i hvor han må lave hullerne? Der er endvidere altid godt at være inde i det som skal laves, det er nødvændigvis ikke sikkert dem som burde faglig kompetente nu også er det.

br. nc.

 

OK ! Kloge Åge
Så fortæl da spørgeren om hvad han skal gører.
@Håndværkeren:

Jeg mener ikke jeg spørger om noget ulovligt?

1. Det er mig, og ikke elektrikeren, der skal bestemme hvor mine stikkontakter skal placeres, under hensyntagen til gældende regler. Da jeg ikke har kunnet finde reglerne på skrift, og har modtaget divergerende oplysninger. Prøver jeg gennem forummet her at finde ud af hvordan reglerne er. Der ser jeg intet ulovligt i.

2. Jeg ser det som min, og ikke elektrikerens, opgave at sørge for at min dampspærre er iorden. Derfor vil jeg gerne vide hvordan den korrekte fremgangsmåde er når der skal monteres kontakter i en gipsvæg i vådrum. Kan det ikke gøres uden ar bryde membranen, skal der findes en anden løsning. Under alle omstændigheder vil jeg gerne vide hvordan det gøres korrekt. Det ser jeg helller ikke noget ulovligt i.

3. Mht anvendelsen af spots, så kunne jeg umiddelbart forestille mig at det indsnævrer udvalget hvis de skal kunne monteres i loftet i brusenichen, der er ingen grund til at jeg udser mig nogle spots, som det så viser sig ikke kan bruges når det kommer til stykket.

4. Her forsøger jeg faktisk at få klarlagt om min nuværende installation er ulovlig, og om den skal laves om.

Så jeg stiller mig uforstående overfor din påstand om at det er at hjælpe med ulovligheder at besvare mine spørgsmål.

Mvh
- Jacob

Hej Jocob.
Jeg vil tro det bedste du kan gøre, er at få elektrikkeren ud og vise dig hvordan du skal gøre. Så er du 100 % på den sikre side.
Du ved jo godt at her på LDS. er der mange meninger og en del Bolværksmatroser
Som min elektriker beskrev det - er det 60 cm fra vandhane samt evt. flade, hvor der kan ligge vand (altså bordpladen). Hvorfor min kontakt skulle sidde og flagre i ca. 160 cm højde.

Der sidder derfor et stk. ulovlig kontakt i mit hus, som ved et evt. salg vil være koblet fra og monteret med blænddæksel.

Mvh.

Jan R.
@Jan R

Det er da noget pis... Så har jeg 8 stikkontakter der skal rykkes op midt på væggen i køkkenet ;-(

Jeg er ikke længere aktiv elektriker. Så jeg er ikke helt sikker på hvordan reglerne er. Jeg mener at der er kommet nogle nye regler vedr. placering af el i bad og vådrum. Men dem lader vi lige en anden om at formulere... ;-)


Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
En stikkontakt skal side i område 3 - området i dit badeværelse bliver bestemt ud fra din bruser i rummet... - Der findes ikke bestemmelser for afstand til en vandhane.

Du må have 230V installationer i område 3 (spot, ventilator)

Hvis du skal have spot eller ventilator i område 2 eller 1, skal det laves som en SELV-kreds (12V)

For alle områder skal kapslingsklasserne overholdes...

Dette er bestemt en opgave for en aut. elinstallatør - da der er mange faktore som spiller ind.





Og det tog ham lige 4 minutter at lave dette fremragende indlæg :-D
Og så lærte jeg endnu engang noget nyt.
Vi takker og bukker for Daniel P


Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også