Gratis mad

Ved ikke hvor mange af Jer "småborgerlige" forumsbrugere der så indsalget i nyhederne igår om folk der "skralder den",- ellers kan I læse lidt om det her: http://www.gratismad.com/

Personligt var jeg ved at tabe kæben... Generelt går jeg stærkt ind for genbrug, og at man skal smide så lidt så muligt ud som overhovedet muligt. Men må indrømme, at det ikke var en videre appetitvækker at se "almindelige" folk rode rundt i container efter mad. Containere, hvor gammelt kød, grøntsager osv ligger i en stor bunke.

Hvad mener I om dette?

Hvordan ville du selv reagere, hvis du lige havde spist en lækker middag hos en bekendt og bagefter fik at vide det hele var hentet nede i Kviklys container efter lukketid?

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
46 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er vist ret generelt, at du slet ikke vil vide hvordan meget mad bliver fremstillet, så tror jeg du ville falde død om af sult. Bare tænk på hvordan den ristede du lige drønede ned i mørket på grillen, hvad mon der var i den ud over elendigt svinekød.

V.h.  Håndværkeren
Mhhh... egentligt noget trist, at der produceres til affaldscontainere... men hvis det var den eneste mulighed for at få mad... tro mig, så ville hvem som helst "skralde"

 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Håndværkeren: Jeg har et nogenlunde generelt fint billed af hvordan mad bliver produceret. Min svigerfar arbejdede 25 år på Danish Crown, Min svoger i mange år på Odense Marcipan, min søster på Kims og sodavandsfabrik osv. Så joh, jeg er ikke dum hvad det angår.
Og nu går jeg ikke lige ned til grillen og køber en pølse,- det er ihvertfald yderst sjældent. Laver dem hellere selv. Og køber generelt ikke hakke kød osv i supermarkeder med egen slagter.

JBR: Selvfølgelig ville alle gøre det, hvis det var den eneste mulighed for at få mad og det er trist at der bliver smidt så meget ud, ingen tvivl om det.

Men i glemte at svare på hvad I selv ville synes om at få serveret mad nede fra containeren?
Fred være med at folk gør det, får jeg ikke ondt i røven af. Forstår det bare ikke. En ting er at varene måske nok er "fine" når de bliver smidt i, men efter at havde ligget 3-4-5-6 timer i en container, fyldt med bakterier...

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
Jeg vil tro at de menesker der er nød til at rode deres mad op fra en container er galvaniserede indvendigt, eller har en tarmflora der kan dræbe selv de værste baktusser. Og så vil jeg da mene at nor først tingene er blevet tilberedt rigtigt, så er baktusserne også mafgået ved døden.
Men det er noget svineri med den overproduktion, da jeg boede I Sønderborg kunne jeg se hvad Føtex dagligt smed ud af bare lyst brød i Containeren hver dag ved lukketid, brød som ikke fejlede andet en at de ikke kunne sælges den dag. Jeg kan huske at min Far engang fortalte om at da han var knægt, arbejdede han efter skole tid hos en bager.
Det rugbrød og franskbrød der ikke var solgt om aftenen blev dyppet i vand og smidt i ovnen, næste morgen blev det solgt som nybagt.
Her i huset gør vi måske lidt i den retning.
Vi smider dog ikke dagens levninger ud i skraldespanden først, men stiller det direkte i køleskabet.
Når konen har bagt brød, gemmer vi det, vi ikke spiser samme dag, til dagen eller dagene efter. Det oplever jeg oftere og oftere at det gør "man" ellers ikke.
Spiser vi ikke op af en gryderet, ryger resten ind i køleskabet, og faktisk synes jeg det ofte er lidt bedre dagen efter, hvor krydderierne kommer mere til deres ret. Det oplever jeg til min helt store forbløffelse, at det gør "man" absolut ikke alle steder.
Hvis ikke kalvemørbraden fortæres i sin helhed, gemmer vi også resten til f.eks. roastbeef på et stykke brød pyntet med remoulade og ristede løg.
Vi koger faktisk med vilje for mange kartofler den ene dag, for at have disse "levninger" til næste dag som brasede kartofler eller biksemad.
Jeg kan simpelthen ikke fatte den hovmodige indstilling, at man ikke kan spise levninger dagen efter, forudsat selvfølgelig at opbevaringen er i orden.
Det er sgu lige før, at jeg ønsker at folk med en sådan hovmodig indstilling måtte opleve rigtig sult, inkl. dele af min egen familie.

At man gør skralderi til en livsstil, overgår nok min forestillingsverden, når ikke det ligefrem er nødtvungent. Men jeg har sympati med tanken om at man er imod det svineri med mad, som man ser alle vegne.

Jeg ville have det en del skidt ved at skulle fortære en frikadelle, tilberedt af hakkekød samlet op af en container.

Med venlig hilsen
ktm

 

Annonce
Hvis du fik lov til at kigge i de forskellige køkkener rundt om hvor man spiser vil du aldrig gå ud og spise se bare hvad der sker i Tv om forskelligt kød de sælger så hvorfor ikke hente mam i container
Jeg orker ikke at skrive det samme som KTM. Men sådan er det også ved os.
Vi er 2 og en på vej. Det første års tid kunne vi ikke rigtig beregne mængden af mad. Så der gik en del til spilde. Men nu er der sjældent flere rester end beregnet. Vi laver ofte noget som kan varmes dagen efter, da vi begge går til sport og ikke altid har tiden til at lave det helt store, er det nemt at få noget ordentligt uden at det bliver grillmad eller lign.

Og jo. Der sker da mange vamle ting i køkkener. Det siger alle jo...
Men er det ikke bare ved at være noget man SKAL sige?
Jeg kommer ofte i både restauranter, storkøkkener og små madfirmaer. Og der er altså nogle ret skrappe krav til både opbevaring og tilberedning.

Hvis jeg fandt ud af at jeg var blevet serveret "containermad" ville jeg sige pænt tak for mad. Og informere om at de ikke skulle invitere igen.
Det er jo ikke en steril, nedkølet container tingene bliver smidt i.
Havde de været en smule for gamle og man trak bladene af et salathoved, der havde lagt på køl i et rent rum. Så havde jeg ikke noget imod det.


Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Nu er det jo sådan at jeg forlængst er kommet over det pjank med børn og kone, men jeg har tillagt mig en vane at portions opdele min mad i fryseren. Jeg er også ret doven hvad angår kartofler, den hiver jeg ud af et glas og varmer op i microovnen. En middag kan være 200 g. kød 350 g. grønsager og et glas kartofler. Sovs er en by i rusland ! Min morgenmad har i mange år bestået af 6 stk "tunbrød" = ca. 250 g. brød plantemagarine og Honning, eller hjemmebagte store boller med masser af korn i også tre stk.
At smide mad ud er et ukendt begreb her i huset. De sidste tre dage har den stået på hjemmekomponeret suppe, mums
Og så vil jeg da mene at nor først tingene er blevet tilberedt rigtigt, så er baktusserne også mafgået ved døden.


Jep, det vil de formentlig være. Men kød osv der er gennemstegt, kan stadig godt indeholde spore som kan udklækkes. Desuden, kan fjerkræ o.a der har ligget for længe ved for høj temperatur indeholde f.eks et for højt campylobacter niveua. Disse vil muligvis blive slået ihjel ved stegning. Men jo flere der erpå kødet inden, jo større er chancen jo også for at du får inficeret andre madvarer. Men reelt, med din bemærkning, ville det jo ikke være noget problem at kører den friskkøbte kyllingfilet igennem hundehømhømmen på vej hjem, hvis det bliver stegt grundigt nok kan den jo godt spises alligevel... Velbekomme

Men det er noget svineri med den overproduktion

Jamen det er det afgjort.

KTM: Vi gør nu også det samme her,- gemmer rester. Laver ekstra, for at havde til dagen efter. I det er både fint og "tidsbesparende". Generelt har vi problemet hos os, at kartofler når at blive "gamle" eller måske mere kedelige, og derfor er jeg begyndt at lave store potioner biksemad i stedet. Dejlig let at tage op af fryseren.
Men jeg må også indrømme, jeg spiser helst ikke især kød pålæg der har overskredet sidste salgsdato. Det har jeg nu gjort, men jeg har efterfølgende også set hvad der kan ske ved det. Og jeg er ikke så fattig, at jeg har lyst til at ligge syg pga en pakke hamburgryg til 8 kr.


Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 

Jacko:

Det er jo et lidt spøjst spørgsmål du stiller.

Hvis der er en valgmulighed er der jo naturligvis ingen der ønsker at spise mad der er hentet op af en container. Men som tidligere nævnt er der mennesker der ikke har valget.

Apropos bakterier og mad:

Lige om lidt er der masser af danskere der propper sig med mad, der måske ikke har været forsvarligt opbevaret i 1-2-3-4-5eller måske 6 timer.

De går nemlig til julefrokost
Læs mere her:
http://www.metroxpress.dk/dk/articl.../index.xml

Velbekomme og glædelig forjul


 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Der er yderligere 36 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også