vandværk

Hej ...jeg har brønd med eget vandværk. det er gammelt og trykket kommer og gård inden for minutter. jeg vil gerne ha mig et nyt tidssvarende. der er 10 meter ned til vandspejlet. er de anlæg fra harald nyborg iorden eller skal jeg virkelig til at punge op for alvor.
har forstand på en del men vand er ikke lige min boldgade. håber nogen kan gi et par råd eller fif til hvor jeg kan købe de rigtige sager
mvh odam
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis det er til dit daglige vandforbrug i husstanden så gå langt udenom den fra Onkel Harald, den er mere beregnet til sommerhusejere eller reserve vandværk. Næh det var nok bedre du lod møllene slippe ud i lyset og får det proff. lavet, jeg er faktisk ikke sikker på om det er noget du selv må lave.

V.h.  Håndværkeren
Jeg fik for to måneder siden et tilbud på en ny pumpe til min boring, den skal sænkes ned på 36 meter, der skal laves nye tilslutninger både strøm og vand. Inkl. pumpe og montering. 13.500 kr. inkl. moms. Jeg ville heller betale, end at begynde med de små husvandværker. Jeg er ret sikker på at den hverken kan suge så dybt, eller give nok vand. Hydroforen på sådan en er kun på 15-20 liter. Jeg har en på 100 liter, for at sikre et jævnt vandtryk.

Mvh Thomas Hansen

Du skal nok bare overveje om det ikke bare er din pressostat der er ved at være dårlig. Kan selvfølgelig være hydroforen er ved at være dårlig også.

Men kan fortælle at udskiftning af pumpe i den boring jeg får fra rendte i omkring 70.000 og vi lavede alt det vi kunne selv. Der smuttede nemlig en pumpe nede i boringen og så er det bare værsgo at stikke et nyt hul i jorden til den hyggelige sum af 1200 pr meter + moms. Derudover kommer selvfølgelig lige vand og alle de dimser der skal til at lave en ny boring.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Jeg forstår ikke rigtigt hvorfor pumpen skal ned i brønden, her hvor jeg bor har vi en boring på 36 m. og her er der valgt injektor systemet. Så selve pumpen står oppe i pumpehuset ved siden af rensnings anlægget.
Hydrofor = Vandpumpen
Pressostat er den lille grå kasse med en vrider kontakt på siden, tager du låget af er det muligt at stille på trykket så den giver mere eller mindre tryk på vandbeholderen / Lednings nettet.
Er hydroforen ikke tryktanken?

Med venlig hilsen
ktm

 

Hydrofore er som KTM nævner tryktanken.
Hvis trykket forsvinder uden at der er forbrug, må der være en utæthed enten på rørsystemet i jorden, eller ved en kontraventil eller bundventil. Det vil sige at trykfald har ikke noget med pumpen at gøre!
Hydroforen skal med jævne mellemrum tømmes for vand, sluk for strømmen til pumpen, luk trykket af rørene ved en vandhane, ved bunden af hydroforen er der en ventil eller prop hvor du lader alt vandet løbe af, skru proppen på igen og start vandværket.
Vandværket kan være opbygget på flere måder, der kan sidde en kontraventil mellem pumpe og hydrofore, som forhindrer at der er tryk på pumpe og sugerør når pumpen står stille. Den simpleste form er hvor der kun sidder en bundventil for enden af sugerøret. Nogle anlæg har både kontraventil og bundventil. Disse ventiler bliver slidte med tiden og det oppumpede vand strømmer stille og roligt tilbage i brønden.
Vandværket fra HN er ikke egnet som primær vandforsyning.
Du skriver der er 10 meter til vandspejlet, det er umuligt at suge vand mere end syv meter, derfor skal centrifugalpumpe eller cylinder et stykke ned i brønden for at fungere.

Mvh. Asp

Hydrofor er en beholder på ca 100 liter som gør at der er en buffer så pumpen ikke hele tiden starter og stopper. Det giver et lille hug i trykket hvergang hvis den ikke er der. Tankens fuktion er at holde vandtrykket konstant. Det er egentlig en buffertank.

Pressostaten er den der styrer hvornår pumpen skal. Det er en indretning der måler vandtrykket så når det falder starter pumpen så og slukker når der er tryk på igen. Der er selvfølgelig en difference imellem hvornår den starter og stopper på 0,3 bar men det slides jo og så bliver den større når det er.

Ved faktisk ikke hvorfor den absolut skal ned i hullet men det sagde ham der borede hullet ude ved os at det var det bedste. Problemet er jo også først stort hvis man ikke kan få vand op dernede fra eller der ikke er mere vand dernede. Vores vandværk sad fast i røret og der var ikke plads til at banke det neden ud så det var fandeme træls. Men der er vel fordele og ulemper ved injektor systemet som der er med pumpen nede i hullet.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Grunden til at man bruge "dyk" pumper i dag, frem for de gamle injektor pumper, er at de for det første tager meget mindre strøm, da de ikke pumper 1m3 op, for at sprøjte den halve ned i boringen igen.
Og for det andet, kan de regulere omdr. hvis du eks. har en have slange til at løbe og pumpen normalt starter og køre til det angivende tryk, hvorefter den slukker, og venter igen til trykket er faldet.
De nye pumper kan selv regulere hastigheden efter forbrug. Hvilket pumpen også har bedre af, end at starte og stoppe hele tiden

Sådan lød det svar jeg fik fra grundfoss.

Mvh Thomas Hansen

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis