Lykkelig ejer af sommerhus

Hej

Jeg har netop erhvervet mig et lækkert sommerhus Det er et fornuftigt isoleret hus(100 mm) på 50m2, og er fra 2004. Vi er 2 personer i husstanden.

Varmen kommer fra elpaneler(3,5 KW fra 5 paneler), og det varme vand kommer fra en varmtvandsbeholder kørende på el(1/3 KW)

Konen og jeg har tænkt os at være i huset ca fra april-oktober med fleste hele dage i sommersæsonen selvfølgelig.

Mine spm er:

1: Ville det kunne svare sig med en varmepumpe, luft-vand pumpe, solceller eller en helt fjerde anordning baseret på nedenstående facts?

Forudsætninger for varmeforbrug:
 
Vi går ud fra at vi bruger elvarme i hele april og i oktober. Sammenlagt ca 150 timer med alle panelerne tændt

Forudsætninger for varmtvandforbrug:

Fra april til og med oktober anslåes det at vi skal have tændt for beholderen i 1200 timer.

Disse tal er kun gæt da vi lige har nyerhvervet huset og ikke har styr på præcis hvor mange timer vi vil bruge i huset. Men burde det ikke også kunne betale sig hvis forbruget er halvt eller 25% så stort?

2: Hvad skal jeg i givet fald investere i?

Alle inputs er velkomne.
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan starte med at bygge mindst 150mm. mere isolering på huset hvis du vil bo der, lige nu fyre du en del af til gråsenollerne. Smid samtlige elvarmere ud og få indstaleret én varmepumpe, en sådan kan med lethed varme hele huset op til en pris der bliver en trediedel af hvad det nuværende elforbrug er på opvarmning. Når du nu er igang så smid lige elvandvarmeren ud også og få indstalere genemstrømnings vandvarmere ved hvert sted du skal bruge varmt vand, fordelen ved en sådan er, at den kun bruger strøm når du bruger vand, det ned sætter også vandforbruget da det ikke længere skal hele vejen fra varmtvands beholderen og hen til vandhanen, det er jo vand som løber lige ud i kloarken ind til du har den ønskede temperatur på det vand du skal bruge.
Du skal også have mindst 300 mm. isolering i loftet og noget lunde det samme under gulvet.
Der er rigelig at indvestere i

V.h.  Håndværkere
Umiddelbart tror jeg ikke jeg ville gøre noget. Der er jo ikke det store varmebehov i de måneder I bor der. Jeg ville slet ikke begynde at isolere mere. Det tror jeg aldrig vil tjene sig hjem. Så skal det være i forbindelse med at I alligevel skal renovere eller lign. Det skal også være en udvendig isolering, for ikke at reducere de få m2 der er. En luft til luft varmepumpe, kunne selvfølgelig være en løsning, selv om den ikke nødvendigvis pynter og kan være lidt træls at høre på. Jeg ved ikke om dem til et par tusinde er kvalitet, men de dyrere vil nok aldrig tjene sig hjem igen. Ved elvarme har du heller ingen slitage og vedligehold.

Jeg ville først vente et år og se hvor meget el jeg havde brugt. Det er nok ikke ret meget. Hvis der er plads og den ikke vil komme i vejen, ville jeg overveje en lille brændeovn. Selv om den ikke skulle tjene sig hjem, så er det jo meget hyggelig og kan jo bare bruges når man har lyst eller når der er riktig koldt og ellers så bare føre med el. Hvis det bliver din løsning, så gå efter een der kan brænde rent ved så lav effekt som overhovedet muligt. Eller bliver det et problem at komme af med varmen.

mvh Hans
Du må aldrig smide alle dine radiatorer ud!!
En varmepumpe kan jo gå i stykker, eller der kan være for koldt til at den arbejder ordentligt. Og så er det surt hvis man ikke har anden varmekilde.

Jeg synes også du skal vente et års tid, inden du laver større investeringer. Det giver dig et overblik over dit forbrug og giver dig noget at regne med i fremtiden.


Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Måske en sol-vandvarmer til badevandet, og en brændeovn til de aftener hvor der er lidt koldt, og så elpanel i soveværelset, hvis man ikke bryder sig om at det er for koldt om morgenen.

Hvis I ikke er der om vinteren, kan det ikke betale sig at isolere ud over de 100 mm.

Green

Tak for alle de konstruktive svar.

Med hensyn til at få installeret brændeovn, så er der en bestemmelse i foreningen som siger, at der ikke må være brændeovn med skorsten. Hvilket bringer mig til næste punkt:

Røgfrie kaminer med biobrændsel - kan det betale sig for at varme hus ud istedet for/ som supplement til elpaneler?

Den tidligere familie på 5 person, som boede i huset før os, havde et årsforbrug på 1700 KWh, men tror da kun vi vil have forbrug på ca 1000 KWh. Tror I at det ville kunne betale sig med luft-luft pumpe i dette tilfælde?

Der bliver snakket om genemstrømnings vandvarmere ved hver håndvask kontra en stor elvarmer - hvad koster sådan en og hvor meget ville I mene man kan spare på dette?

Hvad koster sol-vandvarmer, og hvor stor en besparelse er det ved dette apparat?
Annonce
Hvis du kun bruger 1000 KWh om året, vil jeg slet ikke regne mere på det. Om I skal have en gennemstrømsvarmer? Den energi i kan spare er den der forsvinder ud gennem isoleringen på jeres nuværende beholder og det er vist også minimal. I kan jo slukke for den i de perioder i ikke er der. Husk at få tappet vand af, hvis det er i frost perioder. Hvis jeres beholder kun er på 30l (et kort bad) så kunne det det selvfølgelig være rart uden begrænsninger (men nok ikke energibesparende). Inden du køber en gennemstrømsvarmer, så check lige om det vil volde problemer for din elinstallation. Der skal jo noget mere effekt til at varme vand op lige så hurtig, som det kan løbe igennem.
Se når jeg giver dig råd så er det ud fra en miljø hensynsfuld måde at varme dit hus op på. Og så er en luft til luft indstalation noget af det bedste du kan indstalere som varmekilde, de fleste apparater har en virknings grad der svare til at hver gang du stopper 1 Kw. ind får du 3,5 Kw. ud, eller sagt i kroner og øre, hver gang du stopper for 1,75 ind får du for ca. 5,00 kr. varme igen.
Med hensyn til gennemstrømnings vandvarmere findes der flere størelser, den mindste er på 0,9 Kw den største jeg har set er på 5,0 Kw. det er et spørgsmål om mængden af vand den skal kunne levere p.m.
Med hensyn til de der "pynte pejse" så skal du ikke regne dem for andet en suplerings varme, og de bruger meget ilt og levere kulilte i lige så store mængder, så der skal frisk luft ind i huset når en sådan bruges. Desuden levere de meget fugt lige som de gamle Bezovne hvis du kan huske dem. Der vil en Kaminovn være mere efektiv men den leverer også kulilte og fugtighed, og samtidig er den faktisk ikke billig at bruge.
Et solvarme anlæg bliver nok for omstændigt ihvertfald hvis det skal være den type med vædske i, hvorimod du faktisk selv kan lave et der levere varm luft ind i huset også når i ikke er der uden det vil koste andet en selve konstuktionen (se i Galleriet hvor der er en der har lavet en sådan)

V.h.  Håndværkeren
Michaelcph : Hvis du er lidt af en gør det selv type, så var solvarme måske svaret.

http://solarventi.dk/dokumentation/pdf_mm/denmark_pdf/dk_manualer/dk_sv_vl_sv14Hyb.pdf

http://solarventi.dk/dokumentation/pdf_mm/denmark_pdf/dk_manualer/dk_sv_30_vl_hyb_inst.pdf

http://solarventi.dk/produkter/priser_okt_09.htm

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hejsa..
Dit sommerhus er lige så stort/lille som mit.. Vi har gjort følgende.. Invisteret i en ny elvandvarmer da den gamle ikke havde den "godhed" man finder på nye.. Vi har også invisteret i en luft/luft varmepumpe som "lover" en cop på 5,4... Vores invistering skal ses sådan at vi forventer at beholde sommerhuset i mange år, og have så god en komfort som muligt.. Pumpen laver varme i de kolde perioder.. kan køle på de meget varme dage.. sidst men ikke mindst.. hvis vi bruger det om vinteren, hvad vi gør, er det rigtig godt at affugte huset, når vi varmer det op... også en grund til ikke pille dine el_paneler ned...

Mvh Jan J
Vi har været i huset i ca 50 timer og der er blevet brugt 60 KWh foreløbigt på lys, varme og opvarmning af vand. Er det meget, og vil det f.eks kunne halveres med en luft-luft pumpe?

Jeps indeklimaet vil blive forbedret med en pumpe, men er meget interesseret i om det kan betale sig over en periode på, lad os bare sige, 30 år med primærforbrug om sommeren.

Hvor strøm sluger vandvarmeren på standby? Kan kun se at vores 60L bruger 1/3 KW - er det på standby og i brug? Kan det betale sig at slukke for varmtvandsbeholderen når man ikke er i huset f.eks 1 uge? I længere perioder giver det sig selv.

Helja: Kan du se at dit strømforbrug er blevet voldsomt reduceret efter I har fået varmepumpe - snakker vi om 30-40 % eller?
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis