Lykkelig ejer af sommerhus

Hej

Jeg har netop erhvervet mig et lækkert sommerhus Det er et fornuftigt isoleret hus(100 mm) på 50m2, og er fra 2004. Vi er 2 personer i husstanden.

Varmen kommer fra elpaneler(3,5 KW fra 5 paneler), og det varme vand kommer fra en varmtvandsbeholder kørende på el(1/3 KW)

Konen og jeg har tænkt os at være i huset ca fra april-oktober med fleste hele dage i sommersæsonen selvfølgelig.

Mine spm er:

1: Ville det kunne svare sig med en varmepumpe, luft-vand pumpe, solceller eller en helt fjerde anordning baseret på nedenstående facts?

Forudsætninger for varmeforbrug:
 
Vi går ud fra at vi bruger elvarme i hele april og i oktober. Sammenlagt ca 150 timer med alle panelerne tændt

Forudsætninger for varmtvandforbrug:

Fra april til og med oktober anslåes det at vi skal have tændt for beholderen i 1200 timer.

Disse tal er kun gæt da vi lige har nyerhvervet huset og ikke har styr på præcis hvor mange timer vi vil bruge i huset. Men burde det ikke også kunne betale sig hvis forbruget er halvt eller 25% så stort?

2: Hvad skal jeg i givet fald investere i?

Alle inputs er velkomne.
Hej Jeg har netop erhvervet mig et lækkert... Vis hele indlægget
11 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Michaelcph....
Mit indlæg skulle ikke set som et salgsfremstød, men en info om den løsning jeg har brugt.. Jeg tror det ville være svært at sælge nogen løsning til dig hvis du udelukkende ser på økonomien.. så skulle man slet ikke have købt et sommerhus.. :-)
Det jeg har valgt som en vigtig ting er komfort, og komfort koster.. Det er dyrt at køle om sommeren.. men det er fedt...
Det føles også forkert at affugte om vinteren, mens el_panelerne står og hopper... Men det er billigere at varme tør luft op end fugtig.
Men det er fedt, også i fyrings tiden, hvor luften bliver kastet bedre rundt med pumpen end el_panelerne..
Men ja... jeg sparer penge, men ikke så mange at det tjener sig selv ind.. (tror jeg)... men det er fedt og det virker..

Mvh Jan J
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis