Emhætte og pejs slås om freskluft

Jeg er i gang med at slår stue med pejs, alrum og køkken sammen i et stort "livingroom".
Emhætten og pejsen har dog problemer med at får nok fresluft hvis de er i gang samtidigt.
Jeg vil etablere et fresluft indtag fra loftrummet  til køkkenområdet idet jeg fører et ventilationsrør lodret op til loftet, sætter en U-bøjning på og afslutter med et kontraspjæld.
 Kontraspjældet svarer i sin udformning til de spjæld der typisk sidder i emhætter og ligner 2 sommerfuglvinger som slås sammen ved rigtig gennemstrømning.
Er emhætten eller pejs ikke tændt så stiger den varme luft fra livingrummet nok op i vebtilationsrøret, men kontraspjæld lukker. Omvendt lukker den op hvis emhætte eller pejs skaber undertryk i livingrummet.
Har nogen prøvet denne konstuktion før?
Jeg dimensionerer ventilationsrøret noget størrer end rørdiameter i emhætten så pejsen tilgodeses dermed.
Mit nuværende gasfyr henter også sin luft fra loftrummet og det virker.
Lad mig høre jeres mening derom.
Hilsen
Willi

willi holte

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det bedste du kan gøre er at få indmuret en brændeovn i din Pejs, det er ganske simpelt totalt uøkonomisk at fyre i en åben pejs. Mindst 80% af varmen løber direkte op i skorstenen til ingen nytte og du kan sagtens få en model med store glas låger så du stadig kan se ilden.

V.h.  Håndværkeren
Hej
Inden du begynder på noget Storm P agtigt skal du lige gennemgå dine nuværende ventilationforhold.

Hvis du vil opfylde nutidens krav til ventilation i en bolig, skal der være tilførsel af udeluft i alle opholdsrum, og aftræk gennem tag i alle vådrum (225 cm2 eller elventilatorer), og her henregnes køkken også som vådrum ( læs bygningsreglement BR08).

Pejsen er meget uøkonomisk hvis det er en åben pejs, og skulle der monteres en pejseindsats, kan disse monteres med lufttilførsel udefra i dag.

Det kunne også være en mulighed med en stærkere motor i emhætten, eller man kan linde et vindue, i den modsatte side af huset som emhætten er.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis