Kiprelæ: Hvordan?

Hej.

Jeg har en uafslutter el-installation i mit hus. Jeg har ikke tid til at vente på elektrikkeren får taget sig sammen og påtænker derfor selv at udføre resten af arbejdet selv.

Det drejer sig konkret om hvordan man monterer et kiprelæ til at tænde og slukke for lyset.

Jeg har alle ledninger trukker ud til afbryderne og det samme gælder for lampeudtagene. Det eneste der mangler er at montere ledningerne til kiprelæet.

På dette link findes en tegning over et kiprelæ: http://cubus-adsl.dk/elteknik/billedopslag/kip.php

På diagrammet kan I se A, B og 1,2 og 4, 5.

Jeg går ud fra, at A, B er det der skal give tænding til kiprelæet?

Hvordan skal jeg forbinde spændingen fra afbryderen, som skal trigger relæet til at tænde lyset? Hvor skal fasen og nulleren være?

/Brian
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
" har ikke tid at vente på eliktrikkeren " det er da den dårligste undskyldning jeg længe har hørt , han kan da komme med få timers varsel
en ting er at du beder om hjælp til at udføre en instalation der SKAL en autoisation til
havde du så bare vist lidt om tingene var det måske iorden , men så simpel en ting som dette , mon ikke du så hellere skulle holde dig helt væk fra det ind til du ved hvad du har med at gøre
det erjo et brandsikkerhedsmæssigt område du har med at gøre
Det er jo ikke ligefrem en tur til månen jeg planlægger! Svære er det altså heller ikke. Det eneste jeg spørger om er hvor ledningerne til tændingen skal placeres. Egentligt et ret simpelt spørgsmål. Jeg forstår udemærket fase, nul, jord, mellemledning, ampare, volt, watt, installationskabler (1,5 og 2,5 kvadrat) og korrespondancekontakter. Et multimeter mestre jeg sågar også. Det eneste problem jeg har er, at jeg ikke er fagmand og således intet kender til symbolerne som vist på linket.

Jeg er udemærket klar over, at der skal en autoriserede elektrikker til at installere et kiprelæ.

Nu skal ledningerne jo blot afisoleres og forbindes korrekt. Det behøver jeg ikke en elektrikeruddannelse for at kunne magte. Det burde jeg nok kunne klare uden at det nødvendigvis behøver at forårsage en brand. Man tak for bekymringen.

Ik' for kværulere yderligere, men det her jo et forum hvor der besvares spørgsmål som ofte kræver en vvs'er, elektriker, osv. Derfor tænkte jeg, at der nok var nogle herinde med den fornødende viden til at besvare mit spørgsmål.

/Brian

hej

a og b er nul og tryk ledning

og henholdvis 1- 2 eller 4- 5 er fase og mellemledn.
og det er ligemeget om du bruger a eller b til nul

Tusind tak for din forklaring.

Jeg må hjem og afprøve :o)

 

/Brian

Hej Brian..
Når det nu ikke er mere svært, og du alligevel spørger, på trods af af der er diagram i kassen med relæ, de fleste står det oveni købet på selve relæet.. Er det måske alligevel en opgave hvor du burde vente på en el_mand.. ;-)..
Og hvis Polles forklaring er rigtig.... det er nemlig ikke sikkert.... har du intet at lave der,, raketvidenskab eller ej...du kan evt sparre lidt ved at lade være med at brandforsikre dit hus.....
nå-ja hvis det brander p.g.a det evt selv har lavet, udbetaler den forresten heller ikke ;-)

held og lykke :-)
Mvh Jan J

Annonce
polles forklaring fejler umiddelbart ikke noget - så held og lykke med projektet.

Som en sidenote skal nævnes at der sidste år var omkring 800 el-brande her i landet... Gu' ved hvad vi kommer op på i år?
Vedr Polles forklaring::
Hvis den er rigtig må det da være fordi Polle ved noget, som der indtil videre ikke har været skrevet om... Jeg har da fx lavet en hel del instalationer med kip, hvor spolespændningen ikke "kun" har være 230v.... og så er der da en "lille" forskel på hvorledes man monter relæet..;-)

Mvh Jan J

hej

det forstår jeg da ikke rigtigt

på det relæ han henviser til er det da lige meget om

du forbinder nul eller trykledn. til a eller b

hvis det er det du mener

sorry Polles.. Det link der henvises kunne jeg ikke se.. det kan jeg nu... du har helt ret.. det jeg ikke kunne se, var om spolespændningen var 230v eller noget andet... beklager..
Mvh Jan J

Hej nogle der kan hjælpe mig med kiprelæ?



StorkeMix
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis