Varmepumpe sommerhus funktion 8/10 - strømforbrug?


Vi har for nyligt fået installeret en Panasonic (NE9GKE) varmepumpe i vores sommerhus, som fungerer upåklageligt. Det primære formål med vores valg af en varmepumpe frem for el-radiatorer er hovedsageligt det lavere elforbrug.

Men jeg er i tvivl om hvor meget strøm varmepumpen forbruger når den indstilles til at holde huset frostfrit (8/10 grader) og altså kun generere varme hvis temperaturen falder til under 8 eller 10 grader. Den indvendige blæser kører på fuld drøn når funktionen aktiveres, hvilket jeg antager er fordi at den er nødt til at cirkulerer luften rundt i rummet for at kunne måle temperaturen. Men bruger det ikke meget strøm?

(I vinterhalvåret kommer vi max i sommerhuset hver 14 dag i weekenden.)

Venlig hilsen
Ronni

 

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Den må ikke køre med fuld styrke når den har opnået den indstillede temperatur, så er der noget galt.

Check din el-måler for forbrug.
Hvorfor må den ikke køre med fuld drøn på blæseren?
Når temperaturen er så lav, i installationsområdet, vil den være betydelig lavere i fjerneste ende af huset. Og hvis værelserne langt væk skal holdes i nogenlunde temperatur, bliver luften også nød til at skal have noget fart på!
Kompressoren skal dog slukke ved setpunktet.

Ang. strømforbruget, kan du købe en måler i div. byggemarkeder.
Du kan selfølgelig også kikke på måleren, men så skal du bare være sikker på at radiatorerne ikke har været tændt! (De skal gerne stå på "frostfrit" i tilfælde af at varmepumpen svigter)


Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Den må skam også gerne blæse med fuld kraft.
Ifølge min manual, indsat herunder, er det meningen at den skal blæse kraftigt:

Indstilling af min. drifttemperatur:

  • Hold indendørstemperaturen på 8/10°C. Blæseren skifter automatisk til høj blæserhastighed.
  • Denne handling overskriver driftstilstanden og kan annulleres ved at trykke på MODE
Jeg leder bare efter et skema/ dokumentation for hvor meget strøm den bruger når den indstilling er aktiveret.

Og ja, ellers må jeg en tur på biblioteket og låne en elmåler/ sparometer.

Tak for jeres svar

 

Du har ret med de 8/10C, mit svar var baseret på alm. opvarmning hvor hastigheden går ned pr. automatik. Vi har 2 stk. hvor dette kører sådan.

Jeg formoder at du har fast el-installation og kan derfor ikke sætte et spar-o-meter til at måle dit el-forbrug. Derfor aflæs din el-måler inden vinteren kommer rigtigt.

Og ja benyt dine el-radiatorer som back-up hvis pumpen svigter som beskrevet.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis