Kapillarbrydende lag

Kapillarbrydende lag
God byggeskik i Danmark foreskriver at gulve/dæk mod jord skal udføres med et kapillarbrydende på mindst 150 mm, uanset materiale sammensætning.

Det er god byggeskik, hvad mener man med det, er det et lovkrav eller..?

Hvad mener man lige med "uanset materiale sammensætning", inkluderer det også et evt. betonklaplag hvor man isolerer ovenpå?

Kan man evt, nøjes med 125mm isolering, eller hvilke konsekvenser vil det have?

15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er både god byggeskik, og for nybyggeri er det et lovkrav, det handler om at der er visse energirammer der skal overholdes ved nybyg, men nu er dette jo et lav-det-selv forum, så jeg går ud fra du ikke står og skal bygge et nyt parcel hus.
Jeg er ikke helt 100 på om det er lovkrav, hvis du skal lave nyt terrændæk i dit eget hus... Men det er da til at finde ud af.

Vi taler kun det kappilarbrydende lag, og her er "uanset materiale sammensætning" kun det materiale det kapb. lag består af, dvs. løst leca, polystyren, som er det mest almindelige at bruge. Betonlaget ovenover er en anden del af konstruktionen som helhed, altså terrændækket. Se. evt. dette link til maxit. Lidt hurtig info om terrændæk og kapb. lag. http://www.weber.dk/indhold/home/haandbog/maxit_H%C3%A5ndbog/01._letklinker_03.asp

Nøjes med 125 mm. isolering? Jamen hvis det ligger ovenpå min. 150 mm. leca feks. kan du godt, og så derefter betonlag > Gulv.

Hvis du står og skal grave ud til nogle rum eller hele huset vil jeg da anbefale at grave rigeligt ned, så længe din sokkel tillader det, (nogle gamle huse er praktisk talt uden sokkel og gør at man ikke kan komme så langt ned.) og fylde så meget leca i som muligt. Fra 150 mm. og evt op til 400 mm. dernæst 125/150 mm. isoleringsplader og så betonlag. Så er du ved at have et rigtig solidt terrændæk, der kan leve op til de U-værdier og varmetabsreguleringer der kræves ved nybyg.

Håber det kunne hjælpe

Hejsa,

Tak for svarene,

Projektet er helt rigtigt et "Lav-det-selv" projekt, jeg skal have renoveret min kælder og jeg kan ikke grave ud da mit fundament slutter lige under det eksisterende uisolerede betongulv.


Jeg er på jagt efter hver eneste rådige cm for at bibeholde en fornuftig loftshøjde så derfor mit spørgsmål om hvorvidt jeg kunne nøjes med 125mm polystyren plader, jeg ved godt der står at man skal have min 150mm.

Men hvis jeg nu undlod de sidste 25mm, hvad ville det så lige betyde, i mit hoved har jeg svært ved at se at det skulle blive noget problem, i de 150mm er der vel iberegnet en "buffer"



Og jo 25mm er faktisk meget i en kælder

Ingen bud på om 125mm kan gøre det?

Hej slettegaard, 

Terrænbatch kræver jo også 150mm for at det er kapillarbrydende og polystyren plader indgår skam også i det kapillarbrydende lag.

Mit problem er at jeg ikke har plads til mere end 125mm og derfor gerne vil vide om det er tilstrækkeligt eller om det absolut og definitivt skal være 150mm
En kammerart lavede beboelse i kælderen 110M2. Der skulle graves ½m ud for at få plads til lofthøjde isolering gulvvarme osv. Han startede med at grave huller med en 1m mellemrum og støbe nyt fundament.
Hej Hans123456789,

Jeg vil ikke i gang med at understøbe fundamentet, det er alt for dyrt da jeg ikke vurderer at sådan en opgave er et "lav det selv" projekt.

Så vil jeg hellere undvære de 25mm i højden :-)
Er der slet ikke nogen der kan afklare om 125mm polystyren isolering er nok som kapillarbrydende lag, altså 25mm mindre end det man anbefaler?
Efter at have set hvor meget arbejde han (+os vennerne) havde, så ville jeg heller ikke gøre det.
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis