Tynd indvendig isolering

Vi står over for at skulle sætte vores nye hus i stand. Første projekt er den indvendige side af ydervæggene.

Huset er fra 1935. Væggene er beklædt med nogle bløde plader, og dem vil vi rive ned sammen med den gamle el.

Vi vil have hulmursisoleret, men overvejer at supplere med en tynd indvændig isoleret væg, hvor vi også kunne trække el-kablerne. Vi vil bare helst ikke have en dybde på mere end 5-6cm...

Forestiller mig et træskellet skruet direkte på ydervæggen. Heri 25mm isolering - og elkablerne. Derpå en træplade inderst og gips yderst. Havde tænkt mig at undlade dampspærren, da den i en så tynd væg ikke kan undgå at blive perforeret at skruer fra ophæng og lignende, og måske derfor vil gøre mere skade end gavn...

Hvad siger I? Gør 25mm isolering overhovedet nogen forskel? Hvad med konstuktionen, kan det lade sig gøre, eller bliver det en stor kuldebro? Er det dumt at undlade dampspærren?

Alternativet er selvfølgelig at rille kablerne i væggen og pudse op...

Glæder mig nu til at komme i gang :-)

Jakob
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Jakob

Hvis du hulmursisoler, så kan du sætte din dampspærre direkte på muren, også komme de 25mm indvendig. Da en dampspærre må sidde op til 1/3 del inde i isoleringen(fra den varme side)

Når du sætter dit træskellet op vil det klemme/lukke de huller der kommer fra skruerne, og damp spærren vil stadig være tæt

Personligt ville jeg prøve og se hvor meget hulmursisoleringen giver, inden jeg ville lave en varmvæg.
Da den jo tager plads inde i huset Og plads er der næsten aldrig nok af

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Hej.

Jeg har brugt Varmvæg til isolering af mine ydrevægge.
http://byggesystemer.knaufdanogips.dk/system/partitions/pt_specialwalls/fw_insulation/warmwall.html

Det er jeg meget godt tilfreds med.


Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Jeg ville sætte en 45 mm stålbjælke på væggen, 45 mm isolering og så trække ledningerne i isoleringen. Derpå en 13 mm gipsplade.

Alternativet kunne være trådløs el eller som jeg har gjort: trække kablerne i dørkarm og under fodpanelerne. Så skal der ikke rilles ret meget.

Nu får vi nøglen torsdag, og så tror jeg at det første vi gør, er at undersøge hvordan væggen bagved ser ud. Hvis den er fin og i god stand, så tror jeg vi riller kabler direkte i væggen - måske under karme og paneler (må man virkelig det?)

Hvis den er i dårlig stand, lyder det som om at det er muligt med de 25mm - vi synes at 45mm er for meget - det bliver jo 8-10 cm med gips.

Men måske er det al for meget arbejde for ingen ting. Det er måske smartere at smide gipsplader direkte op på væggene...?

Jakob

hvis du har 8-10 cm hulmur, vil de ekstra 25 mm ikke kunne mærkes noget særligt, tror du får svært ved at finde isolering i den tykkelse overhovdet. der er garanteret en pudsvæg inde bag ved pladerne, hvad med bare at reparere pudsen med noget polyfillar eller andet, og så fuldspartle vægen og give det filt ? det er faktisk nemt at fuldspartle en pudset væg.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
>ziwe
Ok. Tænker også at det er meget arbejde, hvor vi ikke rigtig får noget ud af det...

Får nøglen her før weekenden, og så må jeg se hvordan muren bagved ser ud...

J
Nu skriver du ikke noget om hvor tyk hulmuren er, men hvis den er ca. 7 cm og der over, så kan det ikke betale sig at isolere, så lidt som du skriver. Rentabiliteten vil nok strække sig over 10 - 12 år, før pengene er tjent hjem.

Hilsen

Klaus-E.

Isolatør

rask
Indtil videre tak for alle input!

Så har vi fået revet vægbeklædningen ned. Pudset mur bagved beklædt med lister hvorpå masonitpladerne var sømmet i. Masser af huller der nu skal spartles sammen med rillerne fra de nye elinstallationer.

Dropper helt den indvendige isolering.

Nogen der har nogen idé om hvad de røde og sorte ting er på væggen? Svamp?
Hej.
Det ligner jordslået, som følge af manglende hulmursisolering, men det er jo ikke rigtigt til at se på billedet. Det skal man se i virkeligheden, men er der også de samme pletter under de bløde plader?

Hilsen

Klaus-E.
Isolatør

rask
En lille opdatering.

Der er sandelig hulmursisoleret - med rockuld.
Vi har derfor droppet at få isoleret indvendigt. Istedet har vi fået lavet riller til nye elinstallationer og skal snart pudse pænt op.

MTI - med hensyn til de røde pletter, så var de på de to vægge i dette rum. Hælder selv til at det er en blanding af affarvning fra gammelt tapet og jordslået... Jeg har vasket væggene med Rodalon. Det skulle tage det, tror du ikke?

Venligst

Jakob
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også