Fiskegarns placering...

Her den anden dag kom jeg lænsende i min sejlbåd, for svag vind, med 3-4 knob, og sad og småsludrede og drak kaffe, med min sejlermakker.

Pludselig fik jeg øje på sorte fiskegarnsbøjer, sådan stort set overalt.

Vi krydsede udenom et hav af dem, men undrede os lidt, da vi gik fra grøn kost til grøn kost for indadgående mod Struer...

Hvordan er det lige med de der fiskegarn, hvor langt fra land må de placeres, og hvordan med sejlrender osv.??

 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

35 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
De må placeres så langt fra land som man lyster, dog minimum 100 meter fra, hvis ikke reglerne er ændret siden 1990erne. I forhold til render skal redskaber placeres således, at de ikke forstyrrer trafikken inde i renden. Som sagt - det kan være anderledes nu, men vel ikke så meget endda...

Jeg har selv rodet lidt rundt for at finde reglerne... det du skriver ser ud til at være gældende stadig.... men det der med at rende over. Det er vel kun hvis det er et "nednet"?

Har ikke særligt forstand på garnfiskeri, men kan forstå, at der er nogle net der ligger i overfladen, eller hvad


 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Ja - garnene der tager blankfisk bl.a. sild, hornfisk, laks osv er flydegarn. Det er dog meget sjældent man møder den slags. Nedgarn er langt den almindligste form for garn, sildesæsonen undtaget. Bundgarn der er bundet til pæle skal man dog ikke forsøge at overløbe, undtaget de, der har flyderad. Ellers skal der god motorkraft til ;D
Hej.

De bundgarn der har flyderad, vil jeg bestemt heller ikke forsøge at sejle over...
Er ikke 100% inde i de nye regler osv, men mener at flydegarn er afmærket anderledes end nedgarn og ruser.
Tidligere var der en del lakse-flydegarn i østersøen, der skulle bla afmærkes med lys på bøjerne osv, men laksefiskeriet er vist ikke så udbredt længere.

Mvh
Sømanden.
Annonce
Tak for svarene... har besluttet, i fremtiden at sejle udenom de der står udenfor sejlrender og tværs gennem dem der er til gene for trafikken i sejlrender... det må da være rimeligt ikk´?

 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Fra Svendborg til Marstal står de langs sejlrenden hele vejen.. man skulle tro de binder dem til makeringsbøjerne.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Her kan du læse alt omkring lovlige og ulovlige net:

http://ulovlige.net/index.php

Siden er lavet at Danmarks Sportsfiskerforbund og her kan du også via denne side anmelde ulovlige net til fiskerikontrollen. De net der genere sejlere er formentlig ikke de samme som dem lystfiskere går efter idet det her mest er kystnære garn der er sat inden for 100 meter grænsen der volder problemer idet mange blankfisk trækker kystnært i paringssæsonen.

De net der kunne genere sejlere med kølbåde vil formentlig være net som ikke er krorekt afmærkede med gult fisketegn. Men læs selv mere på side om reglerne. Og anmeld ulovlige net når og hvor du ser dem, så vi kan komme denne uskik til livs. Du kan også på lystfiskersiden 123nu.dk finde adskillige debatter omkring ulovlige net.

Hilsen
Allan
Hmm - ved ikke helt hvad jeg mener om at melde hinanden for den slags.

Den lystfisker der melder en fritidsfisker, kører sikkert somme tider for stærkt, køber somme tider noget "sort", drikker to glas vin og kører hjem, glemmer at betale licens, har angivet for lav indkomst da han søgte økonomisk friplads i sit barns daginstitution, glemmer at angive told af de to flasker snaps han tager med over grænsen i december osv. osv. osv.... Ikke at han gør alle - men sikkert en enkelt eller to ind imellem.

Lad den der ikke synder kaste den første sten.
Nej, det med at anmelde er da noget man kan diskuttere... det der ikke kan diskuteres er, at når der stjæles, skal det anmeldes. Og det betragtes det der foregår med garn, i å-udmundinger som.

Og så hjælper det ikke at prøve at retfærdiggøre sådanne handlinger, ved at opremse tænkte scenarier omkring anden form for kriminalitet.....

Men iøvrigt var det ikke det tråden gik på... det var mere det med at placere garn i sejlrender til gene for øvrig trafik....

 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Der er yderligere 25 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis